Tält för långcykling

Precis! Det verkar som folk bara ser nackdelarna med ett sådant tält, men glömmer av fördelarna. För mig är det ett lätt val. Skulle jag t ex cykla jorden runt under fyra år och korsa alla möjliga klimatzoner så skulle jag välja ett Hubba Hubba före Hilleberg alla dagar i veckan.

ok, har börjat titta lite på MSR hubba för att möjligtvis köpa. är det

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=178840

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=178842

som har rekommenderats, för dom har väldigt förrvirrande namn,
 
Den här tråden är mycket lärorik! Många givande inlägg från rutinerade tälträvar, som... alla tycker olika. Inte så märkligt när man tänker efter!
Detta är också en liten tankeställare om vådan av att blint lita på en massa "test" som internet är fullt av, jämfört med vikten av egna och andras självupplevda erfarenheter (och kanske även vanligt sunt förnuft).
Läser man The_Lost_Cyclists beskrivning av Hubba Hubba och t ex detta "test"-omdöme, tror man ju inte att det handlar om samma tält! Det säger kanske också något om hur mycket som inte bara hänger på tältet, utan på tältaren och hans i detta fall gigantiska erfarenhet ;).

För några år sedan genomgick jag en egen, mycket utdragen tältväljarvånda, och Hubba-tältet var trots sin "innertält först"- uppsättning en klar kandidat. Med lite fiffighet går det faktiskt att sätta upp tältet under skydd av ytterduken, och med den footprint man kan köpa till - även resa bara yttertältet, vilket jag tycker är ett stort plus.
Det var dock arkitekten i mig som, efter koll IRL av "hubbarna" och den övriga konstruktionen, ändå valde bort Hubba-tälten. De framstod inte som något jag vågade lita på i längden, och jag valde en mer idiotsäker variant med en båge. Outdoorgearlab kommer tydligen också fram till att konstruktionen är klen. Det var därför väldigt intressant att få reda på att farhågorna kanske är av det teoretiska slaget.
 
jo du, det här med att välja tält blev svårt. tror mycket handlar om vana. känns som att alla tält som nämns är bra.. alla har klagomål på något och alla prisar något. känns vid det här laget som att jag inte kan slå helt fel. oavsett tält jag väljer så är det någon nisse som älskar det och någon som hatar det ^^

känns i alla fall trevligt att någon älskar det, till skillnad från ett rusta-tält ^^
 
vanligt sunt förnuft).
Läser man The_Lost_Cyclists beskrivning av Hubba Hubba och t ex detta "test"-omdöme, tror man ju inte att det handlar om samma tält! Det säger kanske också något om hur mycket som inte bara hänger på tältet, utan på tältaren och hans i detta fall gigantiska erfarenhet ;).

tack för länken! ska ta och titta lite där också, jag lider ju inte av att titta för mycket!
 
tack för länken! ska ta och titta lite där också, jag lider ju inte av att titta för mycket!
Hrmmm, andemeningen i mitt inlägg var att man kanske inte skall förläsa sig på en massa test, utan också gå och klämma/provuppsätta/provligga i tälten själv och lita på egna och andras sunda förnuft :).
Ett superbra tält du inte trivs med är ett dåligt tält.
Jag tror du slår huvet på spiken, när du skriver att ingenting du väljer bland det litet "bättre" sortimentet kan bli helt dåligt för dina syften - särskilt jämfört med ditt Rustatält ;). Slit dig från datorn och ta dig iväg till några välsorterade butiker IRL, känn på grejorna och välj det du helt enkelt trivs med, efer att du provlegat tältet, provat uppsättning och nedtagning, och hanterat alla "finesserna" en stund.De flesta seriösa försäljare tillåter att du tar hem tältet för provuppsättning på rent underlag, eller har provexemplar uppsatta på plats.
 
Hrmmm, andemeningen i mitt inlägg var att man kanske inte skall förläsa sig på en massa test, utan också gå och klämma/provuppsätta/provligga i tälten själv och lita på egna och andras sunda förnuft :).
Ett superbra tält du inte trivs med är ett dåligt tält.
Jag tror du slår huvet på spiken, när du skriver att ingenting du väljer bland det litet "bättre" sortimentet kan bli helt dåligt för dina syften - särskilt jämfört med ditt Rustatält ;). Slit dig från datorn och ta dig iväg till några välsorterade butiker IRL, känn på grejorna och välj det du helt enkelt trivs med, efer att du provlegat tältet, provat uppsättning och nedtagning, och hanterat alla "finesserna" en stund.De flesta seriösa försäljare tillåter att du tar hem tältet för provuppsättning på rent underlag, eller har provexemplar uppsatta på plats.

jo, förstod väl andemeningen i ditt inlägg, och tror som sagt att det lätt blir lite hård kritik ibland då tester ofta kan vara mer för "prylnördar". men jag sitter i ett hus i vingåker fram till dess att jag kommer tillbaka till stockholm så kan inte direkt gå runt och testa mer än jag redan gjort. så jag försöker väl göra så mycket jag kan utifrån den situation jag är i.

Min far sitter också vid sidan av och säger att jag han kan lägga till pengar för att köpa ett bättre tält när jag sitter och velar mellan hubba eller hilleberg. Så vet inte riktigt om jag ska ta "overkill" för att han känner att det är bättre, eller sikta på ett tält värt pengarna. Det kostar ju inte mig något extra men min filosofi är väl lite att man inte ska spendera andras pengar på saker som man inte hade använt sina egna pengar till.
 
(...) Min far sitter också vid sidan av och säger att jag han kan lägga till pengar för att köpa ett bättre tält när jag sitter och velar mellan hubba eller hilleberg. Så vet inte riktigt om jag ska ta "overkill" för att han känner att det är bättre, eller sikta på ett tält värt pengarna. (...)
Att välja ett tält bara för att man "känner att det är bättre", och man känner så bara för att det är så mycket dyrare, tycker jag är en dålig beslutsgång... ;).
I ditt ställe hade i alla fall inte jag valt Hilleberg - inte för några av de syften du skisserar. Börja med något som helt enkelt håller tätt och kostar därefter - du kommer att skaffa fler tält i framtiden, men då utifrån egen erfarenhet.
 
Att välja ett tält bara för att man "känner att det är bättre", och man känner så bara för att det är så mycket dyrare, tycker jag är en dålig beslutsgång... ;).
I ditt ställe hade i alla fall inte jag valt Hilleberg - inte för några av de syften du skisserar. Börja med något som helt enkelt håller tätt och kostar därefter - du kommer att skaffa fler tält i framtiden, men då utifrån egen erfarenhet.

Tror det är lite frågan om vad för tält bara. Jag menar Hubba hubba verkar inte lika trevligt med hur det sätts upp och det är väl inte lika hållbart, dock bättre ventilation. det kostar 900 lägre än ett akto, 1.5k lägre än ett soulo/unna typ. Är den summan pengar värd tyngd, innertält först. etc.

Sen finns det väl tält mellan 3000-2000 antar jag som också är väldigt prisvärda, men har ännu inte fått tips om ett tält vid det priset. Kan förstå att folk störs vid fascinationen av hilleberg, men som jag ser det så om ett annat tält kostar liknande som hilleberg så kan jag lika gärna ta ett hilleberg, jag har inget att bevisa. Finns det ett tält som kostar betydligt mindre men är värt pengarna, då tar jag nog hellre det. eller? låter som att jag kommer tillbaka till samma fråga hela tiden, har ni något tips på ett bra tält förutom Hubba hubba som kostar mellan 3000-2000 ? det låter som att det skulle vara värt pengarna, är fortfarande väldigt viktigt att det är vattentätt..
 
Jag tycker du kan börja med att titta på resp. yttertält- och golvvävars vattenpelare. Det är inte så enkelt att tältets regntäthet är rakt avhängig dessa värden, men det kan vara ett hyfsat grovsorteringsverktyg.

Vaude: yttettält 3000 mm, golv 5000 mm
Noth Face: yttettält 1500 mm, golv 5000 mm
Marmot: yttettält 1800mm, golv 2000 mm
Terra Nova: yttettält 5000 mm, golv 6000 mm

Jag skulle själv inte, utan rejäla bevis på motsatsen, våga mig obesett på vattenpelare som Marmots och North Faces (på yttertyget).
Terra Nova- tältets högre pris hänger nog däremot mest med att det är så lätt och därmed mer avancerat. Tyngre men lika "bra" tält finns till lägre pris, även blan TN:s egna modeller. Vaudes värden är i praktiken helt betryggande förutsatt att tältet är välgjort i övrigt (jag har ingen egen erfarenhet, men det lär vara tysk kvalitet ;)).

Det är som sagt många på detta forum som tipsat om Bergans och Nortshtar som både bra och prisvärda. Northstar har just nu en rejäl rea på både sina egna "Arctic Alpine" och några av Bergans modeller, kolla gärna, jag tror faktiskt detta är ett tillfälle. Northstar har haft lite ambition att "bevisa" att det går att göra högkvalitativa tält till ett mycket lägre pris än Hillebergs. Jag är i o f s lite skum på deras låga värden på golvtygen, men detta är som sagt teori. Det finns nog fler här på forum som kan ge praktisk feedback, använd sökfunktionen så hittar du flera trådar och recensioner.
 
jag känner mig väldigt sugen på Vaude Arco, det är billigt, ser bra ut med vattentäthet och allt. Och som sagt så är det mitt första tält, jag märker nog vad jag gillar och inte gillar. Tror jag börjar sikta mig in på de billigare versionerna. det billigaste på northstar har samma vattentäthet som arco, så vitt jag kan se, men kostar 1000 kronor mer. samt värdet på golvet som du nämnde.

skulle väl också vara kul att kunna komma tillbaka och säga något om ett billigare tält, känns som att de billigare prisklasserna på tält är underrepresenterade på utsidan ^^
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...