Sätta upp topprep ute

Jag kan sälja mina stålkarbiner! 50 kr plus frakt om man tar alla sex stycken ;) (Frakten lär gå på en tusenlapp med den vikten som de har)
 
Tja. Man hittar ganska många trådar om vilket materiel som ska användas vid upprättande av tillfälligt toppankare, men inte lika mycket om HUR materielen ska användas.
Mångas universalsvar är "gå en kurs", men det är inte det svaret jag är ute efter nu.

Jag vill veta vilka knopar ni använder för att fästa in en statisk 10mm-lina i träd eller andra naturliga fästpunkter.
Jag känner mig personligen inte så trygg med att enbart fästa med dubbelt halvslag kring ett träd, möjligtvis om man fixerar änden på något sätt så att knopen inte riskerar att gå upp.
- omvänt dubbelt halvslag om egen part torde fungera bäst kring tunnare fästpunkter än träd?
- Constrictor är ett alternativ, men svår att lösa upp.
- Pålstek är en kär vän, men jag är fundersam på hur mycket den försvagar linan.
- dubbel 8 är ju klassisk, men känns av någon anledning konstig att lägga kring ett träd.
- alpine butterfly och dubbel skotstek för att skapa en ögla kring trädet?

Tacksam för svar.
 
Jag tycker det beror på. Ofta använder jag nog pålstek och/eller dubbelåtta, då båda dessa "sitter i ryggmärgen" och man inte behöver tänka på "hur var det nu igen, jag skulle göra?"

Om trädet var tjockt skulle jag nog aldrig använda dubbelt halvslag med ett statiskt rep om det, faktiskt. Dels "går det ju åt" en hel del rep och jag skulle nog känna mig osäker på hur pass bra det faktiskt skulle sitta, om inte trädet är litet nog att se "hela vägen runt om".

Men det är möjligen bara egna hangups. Samtidigt - klättring handlar ju mycket om hur mycket risk man är personligen beredd att ta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.