Sätta upp topprep ute

Jag ville som vissa förtydligat alltså veta hur man kom åt ett topp-ankare som tex sitter på själva väggen, och detta fick jag svar på., tackar.

Har för övrigt varit ute på vårdberget och fått praktisk guidning både i topp-ankar-bygge och firning (tack Allan:) så oroa er inte allt för mycket (repeterade dessutom hemma i lägenheten genom att sätta ankare och fira ifrån min greppbräda :)
 
Har för övrigt varit ute på vårdberget och fått praktisk guidning både i topp-ankar-bygge och firning (tack Allan:) så oroa er inte allt för mycket (repeterade dessutom hemma i lägenheten genom att sätta ankare och fira ifrån min greppbräda :)

ingen orsak - det var en bra vårpremiär (fast med tanke på mitt teoretiserande här på forumet vet jag inte hur lugnade folk blir..)

fira från greppbrädan låter högeligen irreguljärt, förresten - är det inte gängse norm att man använder kylskåpet till sånt?
 
Men om du blir hungrig mitt under själva firningen? Hur löser du det med kylskåpet då? Jag tror att risken för akut svält finns!
 
Nybörjaruteklättringsfråga;

Vad är ett enkelt, säkert sätt att sätta ett topprep i ett ankare som man kommer åt ovanifrån? Alltså nånting bättre än att krypa över kanten när kompisen håller en i benen :)

Igår fick jag tillfälle att testa en idé som delvis kan besvara den här frågan. Ofta kan man ju nå bultarna uppifrån (precis med den teknik som sasq beskriver) men det kan vara väldigt svårt att få till något som liknar jämviktning (i alla fall om man inte vill använda sliding-X) eftersom man befinner sig ovanför centralpunkten.

Här är en variant:
1. Bygg ett vanligt v-ankare med en avknuten 120 slinga.
2. Jämvikta för drag RAKT UPPÅT.
3. Vänd på hela ankaret, dvs byt plats på karbinerna som sitter i bultarna.
--> Nu borde det vara hyfsat jämviktat för drag neråt!

Ni kan kalla metoden vad ni vill, bara mitt namn finns med i nästa utgåva av Climbing Anchors...

;-)

John
 
Hur skyddar man karbiner vid ett topprepsankare på bästa sätt från att skava/nötas mot klippväggen? NSkulle man inte kunna bygga någon smidig lädertratt som man man trär t.ex. det statiska repet vid eget ankarbygge igenom och som sedan hänger/glider ner över karbinen[erna] som topprepet löper igenom? Är tratten ordentligt vidgad nertill löper topprepet fint igenom karbinerna utan att det kärvar. Skulle inte det kunna funka bra?
 
Hur skyddar man karbiner vid ett topprepsankare på bästa sätt från att skava/nötas mot klippväggen? NSkulle man inte kunna bygga någon smidig lädertratt som man man trär t.ex. det statiska repet vid eget ankarbygge igenom och som sedan hänger/glider ner över karbinen[erna] som topprepet löper igenom? Är tratten ordentligt vidgad nertill löper topprepet fint igenom karbinerna utan att det kärvar. Skulle inte det kunna funka bra?


Att karbinerna nöts mot klippväggen är inte ett praktiskt problem egentligen. Det viktiga är att karbinerna inte ligger över en kant (kan knäckas), eller att grinden ligger mot något så att den får stort tryck på sig vid ett fall.

Varför vill du skydda karbinerna? Normalt sett är det repet som är det stora problemet vid topprep - att det skavs mycket när man firar ner kompisen, eftersom repet då är belastat.
 
Självklart skyddar jag repet också. Men karbinerna som hänger ner mot klippväggen tenderar ju att röra sig och skrapa rätt mycket mot väggen under klättringen så det borde väl vara av stor betydelse att försöka skydda dem i så stor utsträckning som möjligt för att förlänga deras hållbarhet? Skadar väl inte iaf. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.