Med eller utan kläder!

Gamla lärdommar

På min tid i den gröna föreningen delades det ut fotlappar, yllemössor, handleds- och knävärmare, förutom all den vanliga yllen, långisar och M/58. Filtkängor och trefingersvantar samt handskar. Trots genomsydda fibersovsäckar, så tack vare långa undisar och stumpor samt knävärmare, handledsvärmare och tröjan utanpå olles broscha, över knoppen, så sov jag oftast till hungern väckte mig. När vi väl fick thermounderlagen kunde även uniformen vara halvvarm av ryggvärmen, tidigare var den rätt isig... Numera med egna -40 graders sovsäckar är det nästan för lätt att vintercampa. Ett sovsäcklakan i silke höjer inte bara temperaturen, ett luftlager till utan gör även tvätten enklare, förutom att det sparar sovsäcken, sys lätt, med silkestråd, själv av en stuvbit sidenfodertyg. (Maskeringstejp mot matarfoten så behöver du inte bruka så fula ord.)
Att börja med att klä sig för temperaturen ute, över hela kroppen, är första sättet att börja kunna njuta. Därför när temperaturen är under 25 plusgrader så gäller mössa på så fort man slutar gå.
Handledsvärmare gör man lätt av gamla strumpskaft. Fotlappar av industrifilt, balclavan är oslagbar som mössa mm.

Go varm tur o sömn

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-07-03 kl 08:18]
 
Sen undrar jag ju varför flerlagerprincipen inte skulle gälla i en sovsäck? När det gäller klädsel så rekommenderas ju alltid flerlagerprincipen, men i en sovsäck är den tydligen helt plötsligt förbjuden?

Det är luften i sovsäckens fyllning som isolerar och jag vill minnas att sovsäcken isolerar bättre om fyllningens luft är varm (värmeledningsförmågan ändras med temperaturen på luften i fyllningen). Det vill säga, det gäller att med kroppens värme få upp temperaturen i sovsäcken så fort som möjligt. Med kläder på blir själva sovsäcken aldrig riktigt varm. Med andra ord borde det vara bättre att lägga fleecefilt, klädesplagg etcetera utanpå sovsäcken än inuti den. Verkar även stämma bra med tumregler från scouter och militärer. Flerlagersprincipen är lite annorlunda då det är antalet tunna lager med stillastående luft som bidrar till isoleringen inte höjd temperatur på ett enskilt lager av stillastående luft.
Någon som vet mer får gärna kommentera då jag inte har någon bra referens utan mer spekulerar utifrån gamla minnesbilder.
 
Mera åsikter

Det är luften i sovsäckens fyllning som isolerar och jag vill minnas att sovsäcken isolerar bättre om fyllningens luft är varm (värmeledningsförmågan ändras med temperaturen på luften i fyllningen). Det vill säga, det gäller att med kroppens värme få upp temperaturen i sovsäcken så fort som möjligt. Med kläder på blir själva sovsäcken aldrig riktigt varm. Med andra ord borde det vara bättre att lägga fleecefilt, klädesplagg etcetera utanpå sovsäcken än inuti den. Verkar även stämma bra med tumregler från scouter och militärer. Flerlagersprincipen är lite annorlunda då det är antalet tunna lager med stillastående luft som bidrar till isoleringen inte höjd temperatur på ett enskilt lager av stillastående luft.
Någon som vet mer får gärna kommentera då jag inte har någon bra referens utan mer spekulerar utifrån gamla minnesbilder.

Det spelar väl ingen roll om sovsäcken är uppvärmd av kroppen eller inte. Blir den inte uppvärmd av kroppen så är det för att de kläder du har på dig (när du sover) isolerar så bra att spillvärmen från kroppen -som avges till sovsäcken- är minimal.

Enda problemet jag upplevt när jag tagit på mig dunjackan (under quilten) är att då blev det kallt om händerna eftersom utrymmet mellan kläderna och quilten inte längre värmdes upp. Vantar på således!
 
Det breror på…

Det är det totala loftet som bestämmer hur väl sovsäck + eventuella plagg, filtar, quiltar, m.m. isolerar.
Om extraisolering utöver själva sovsäcken ska vara inuti eller utanpå sovsäcken beror på storlek på sovsäck och användare, etc, etc.

Det man vill undvika är att något av de isolerande lagren komprimeras på grund av att det blir för trångt och/(oftast) eller att det uppstår tomrum i sovsäcken så att kallraset ökar när man rör sig i sömnen.

För mig som är kort och smal så är så gott som alla standard sovsäckar för stora och jag måste fylla ut tomrummet i sovsäcken för att kunna utnyttja isoleringen till max.
Som exempel kan nämnas att flera expeditionssovsäckar är dimensionerade med antagandet att användaren sover med dunkläder på sig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.