Köpråd kniv

Jag gillar scandi själv - och jag gillar när bladet är av kolstål - det gör att jag lätt kan bryna kniven själv och sådär - och det funkar bra för mig. Andra - t.ex. på västkusten - med mer fukt och salt i luften svär på att knivar i kolstål rostar sönder till obrukbart skick bara man tittar på dem med lätt fuktiga ögon.

Jag själv bara tycker det är bäst med scandi - och kolstål - själv. Jag hittade en scandi-kniv för "bushcraft" med typ 11 cm bladlängd (samma som för Garberg), fulltånge, trähandtag och läserslida (med hållare för tändstål) på Jula för 499 - och det verkar vara mycket kniv för pengarna - om man kan/vill ha en kniv med rostfritt.

Vill man som jag ha kolstål har de billigaste jag hittat varit olika knivar från "condor" - och som ligger i prissegmentet 500-600kr, om man vill ha scandi och läderslida och trähandtag. Dvs mellan någon form av "hantverkskniv" från Morakniv - men fortfarande under priset för en Garberg (som inte finns med trähandtag). Så frågan är - vad är viktigast för dig?

Jag själv gillar annars knivar av puukko (stavas det så=)-typ - alltså traditionella finska skogsknivar. Jag har sett att det finns lite olika med vackra handtag på bl.a. Varusteleka, och de verkar vara väldigt mycket kniv till de pengarna - MEN det är då inte "full tånge" på dem.

De det är full tånge på har plasthandtag (jäkäripuukko, t.ex.)... Så - liksom - det blir en fråga om avvägningar.

Trähandtag, scandigrind, läderslida, full tånge, lika långt blad som Garberg - det finns knivar för under 500 bagare som uppfyller kriterierna.

Kolstål - det finns knivar för någon hundring mer än Julas rostfria - men fortfarande billigare än Garberg.

Garberg är en jättefin kniv. Jag har en själv och jag använder den flitigt (så som i minst ett par gånger varje helg samt på alla scoutmöten jag deltar i.).

Ibland hänfaller jag å andra sidan till just "hantverkskniv", för att jag tycker att min Garberg är "lite för fin" för att använda till något speciellt oförsiktigt. Jag brukar därför ha en Hard Head (det är nog julas billigaste märke, tror jag,) hantverkskniv i ryggsäcken att ha som utlånings-/slit-och släng-kniv. Men den har billigt handtag av plast och slida av plast. Men kostar å andra sidan 29kr på ordinarie pris (och var nere på under 20 vid senaste rean för någon vecka sedan - så jag köpte 5 för en hunka).

Men som sagt: Allt är kompromisser här i livet - speciellt innan man vet vad man riktigt vill ha.

Kolstålets benägenhet att rosta är kraftigt överdrivet av människor som inte fattat att varenda jäkla pinal man införskaffar behöver underhåll. Underhållsfria saker går per definition inte heller att underhålla.

Har en träskaftad mora med kolstålsblad i min fiskeväska, är regelbundet med på havsöringsturer, inga problem med rost. Men sen får den också ett tunt lager lagerolja då och då.
 
Jag gillar scandi själv - och jag gillar när bladet är av kolstål - det gör att jag lätt kan bryna kniven själv och sådär - och det funkar bra för mig. Andra - t.ex. på västkusten - med mer fukt och salt i luften svär på att knivar i kolstål rostar sönder till obrukbart skick bara man tittar på dem med lätt fuktiga ögon.

Jag själv bara tycker det är bäst med scandi - och kolstål - själv. Jag hittade en scandi-kniv för "bushcraft" med typ 11 cm bladlängd (samma som för Garberg), fulltånge, trähandtag och läserslida (med hållare för tändstål) på Jula för 499 - och det verkar vara mycket kniv för pengarna - om man kan/vill ha en kniv med rostfritt.

Vill man som jag ha kolstål har de billigaste jag hittat varit olika knivar från "condor" - och som ligger i prissegmentet 500-600kr, om man vill ha scandi och läderslida och trähandtag. Dvs mellan någon form av "hantverkskniv" från Morakniv - men fortfarande under priset för en Garberg (som inte finns med trähandtag). Så frågan är - vad är viktigast för dig?

Jag själv gillar annars knivar av puukko (stavas det så=)-typ - alltså traditionella finska skogsknivar. Jag har sett att det finns lite olika med vackra handtag på bl.a. Varusteleka, och de verkar vara väldigt mycket kniv till de pengarna - MEN det är då inte "full tånge" på dem.

De det är full tånge på har plasthandtag (jäkäripuukko, t.ex.)... Så - liksom - det blir en fråga om avvägningar.

Trähandtag, scandigrind, läderslida, full tånge, lika långt blad som Garberg - det finns knivar för under 500 bagare som uppfyller kriterierna.

Kolstål - det finns knivar för någon hundring mer än Julas rostfria - men fortfarande billigare än Garberg.

Garberg är en jättefin kniv. Jag har en själv och jag använder den flitigt (så som i minst ett par gånger varje helg samt på alla scoutmöten jag deltar i.).

Ibland hänfaller jag å andra sidan till just "hantverkskniv", för att jag tycker att min Garberg är "lite för fin" för att använda till något speciellt oförsiktigt. Jag brukar därför ha en Hard Head (det är nog julas billigaste märke, tror jag,) hantverkskniv i ryggsäcken att ha som utlånings-/slit-och släng-kniv. Men den har billigt handtag av plast och slida av plast. Men kostar å andra sidan 29kr på ordinarie pris (och var nere på under 20 vid senaste rean för någon vecka sedan - så jag köpte 5 för en hunka).

Men som sagt: Allt är kompromisser här i livet - speciellt innan man vet vad man riktigt vill ha.

Gick in på varusteleka och blev lite sugen på en puukko 105 nu, det verkar vara en schysst kniv men märkte det var dåligt med info om den. Är den nåt att ha?
 
Jag äger den som heter 77 - och det är samma kniv, bara bladlängden som skiljer. Jag tycker den är mycket bra. Jag har haft min i 3 år, kanske och gillar den väldigt mycket. Har min när jag också har med mig yxa - den är ingen späntare - men den är alldeles utmärkt till i princip allt annat jag använt den till.

Jag bryner min på en gammaldags olje-brynsten (från Norton - en kombisten med 220 grit på ena sidan och 1000, tror jag på andra sidan - IB6 tror jag den heter). och tycker då att det är lätt att bibehålla skärpan. (Vill man kan man givetvis - som vanligt - också strigla om man känner att man vill ha en polerad egg, för det jag använder kniven till ute i skogen duger det gott med 1000 grit till bryningen).

Slidan sitter - till en början - _väldigt_ tight. Jag oljade lädret lite på insidan (när jag rostskyddade kniven) och tryckte i kniven igen - och efter ett tag hade slidan format sig dikt an mot kniven, men utan att man behövde onödigt våld för att fiska upp kniven.

Jag tycker kniven är väl värd pengarna, om man vill ha en "väldigt bra kniv - men som bara är en kniv". Ibland kan man ju tillåta en kniv att också få vara just "bara en väldigt bra kniv"?
 
När man ett par vinterturer skrapat klabb med en 10 cm kniv vill man ha mer att hålla i då blir det 145. Förr eller senare. När man sen blir ett med sin kniv klarar man allt utom att batonga ved och skrapa klabb med en 45-65 kniv. Måste man spetsa slanor, batonga ved då är en Lapphuggare 8-9" något att trakta efter.
Men 98% klarar jag med en kort fällis.

go tur
 
EKA gjorde fantastiska knivar en gång i tiden. Numera är jag inte imponerad, den Swede-variant av modernt snitt jag har är rentav dålig.

Personligen gillar jag Helles knivar. Bra, men inte finare än att man vågar använda dem. Roligast är förstås att göra eget skaft.
 
Läder tål inte mineraloja, fukta knivslidan in och utvändig och masserar in mink oil grease, när fukten gått ut ta bort överflödigt fett, vaxa med neutral Parade gloss, upprepa till du är nöjd.

go tur
 
Läder tål inte mineraloja, fukta knivslidan in och utvändig och masserar in mink oil grease, när fukten gått ut ta bort överflödigt fett, vaxa med neutral Parade gloss, upprepa till du är nöjd.

go tur

Jag har smort lädergrejer med Vaselin i många år. De klarar sig utmärkt. Bäst? Kanske inte. Bra nog? Jodå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.