Långsiktig plan för familjen

Thermarest NeoAir-varianterna verkar väldigt trevliga. Men då pratar vi priser från typ 2800 kr och uppåt om man ska ha en large..
Så det är nog inte där jag kommer satsa mina pengar till att börja med.

Nja, tittar man på prisjakt hittar du Thermarest NeoAir Large versioner från strax under 2000kr, och med lite "is i magen" och tid att vänta borde det gå att få dem lite billigare ändå via någon rabatt eller REA.

Sedan kan jag väl instämma i att priserna generellt för uppblåsbara liggunderlag är rejält tilltagna;)
 
Nja, tittar man på prisjakt hittar du Thermarest NeoAir Large versioner från strax under 2000kr, och med lite "is i magen" och tid att vänta borde det gå att få dem lite billigare ändå via någon rabatt eller REA.

Sedan kan jag väl instämma i att priserna generellt för uppblåsbara liggunderlag är rejält tilltagna;)

Ja okej, det finns en massa olika varianter av Thermarest som jag inte hunnit bekanta mig med.

Vill ha en där det följer med pumppåse, alternativt inbyggd pump.
R-värde över 3.

Vad letar jag efter hos Thermarest?
 
Ja okej, det finns en massa olika varianter av Thermarest som jag inte hunnit bekanta mig med.

Vill ha en där det följer med pumppåse, alternativt inbyggd pump.
R-värde över 3.

Vad letar jag efter hos Thermarest?

Kanske NeoAir Xlite Large? Pumppåse brukar medfölja många Thermarest underlag, och ibland även Expeds liggunderlag. Här kan det skilja mellan modell och förpackning, och då en lös pumpåse går lös på ett antal 100-lappar gör det skillnad och värt att kolla upp. ex:
https://backpackinglight.se/liggund...p=prisjakt&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc
 
Hej!
Intressant diskussion, eftersom jag har varit i liknande tankar med vår familj.

Vi var i valet och kvalet med tält och sovsäckar för några år sedan. Vi är två vuxna och ett barn, men ville ha lite mer komfort samt utrymme om familjen skulle växa. Vårt tältval blev Bergans Trollhetta 4 pers (osäker på om tältet finns kvar under samma namn). Gott om plats för två vuxna och en tolvåring, ett barn till skulle inte alls ha problem att få plats. Bra med plats för matlagning etc i absiden. Vi har tältat på kalfjäll i Dividalen i stark blåst utan problem. Tältet väger 3,7 kg och kostade dryga 3000:- under någon drive som xxl hade då.
Jag var först skeptisk med tanke på priset, men slog till när min kompis berättade att han och hans fru använt Trollhetta 2 när de gick Padjelantaleden i 10 dagars ösregn utan att det blev blött.

Vad gäller sovsäckar, min fru som är frusen har en Marmot Sawtooth och är helnöjd. Själv tycker jag att jag klarar mig med en Marmot Always summer, den är svalare så klart men för mig funkar den vbra under den varmare årstiden. Vikten är dessutom ganska nätt på min säck. Vi tältar mest sommartid, men det kan bli kallt även då i Kiruna kommun.

Liggunderlag, vi kör faktiskt med en budgetvariant från Everest , uppblåsbara utan stoppning, en kompromiss mellan pris, vikt och användning. Vi tycker att de funkat bra första säsongen.
Jag hittade på att skära till en bit foam som var över från en golvläggning hemma, så att den passar till innertältet och så lägger jag den över hela golvet när vi slår läger. Då slipper man ligga direkt mot kall yta om man skulle glida av liggunderlaget (vilket vi inte gjort) och har lite extra isolering mot underlaget.

Vi sover mest i tält om sommaren, aldrig under den riktiga vintern, men om det är så ni använder tältet så kan jag rekommendera det vi har skaffat oss. Jag tror att vi befinner oss på ungefär samma breddgrader i landet.
 
Thermarest NeoAir-varianterna verkar väldigt trevliga. Men då pratar vi priser från typ 2800 kr och uppåt om man ska ha en large..
Så det är nog inte där jag kommer satsa mina pengar till att börja med.

Ja de verkar ha kryddat priserna rejält när de släppte en uppdaterad modell med ny ventil. Jag tyckte det sved ordentligt med ca 1700 st när jag köpte men just då stod det mellan tält och hotellnatt och vi hade intr tillräckligt många liggunderlag så det var lätt att motivera att inte vänta in nån rea :)
 
Köp tält som passar nuvarande behov. Dom framtida är svåra att förutse.
Det är förhållandevis billigt att uppfylla behov man faktiskt har.
Det kan bli krångligt och dyrt att uppfylla inbillade framtida behov. Lite av drömkunden för en försäljare, någon som inte är helt klar över sina behov.

/John
 
Hej,

Har en 4åring en 1åring och nästa på väg, så lite i samma sits men hunnit få lite erfarenhet med 4åringen som sovit sammanlagt någon vecka i tält varje år.

Vi har endast haft ett Anjan 2gt, vilket fungerat i spädbarnsålder när vi varit Mamma, pappa spädbarn. Men vi är inga bjässar och trångt blir det. Hade aldrig gått utan den stora absiden.

När det gäller liggunderlag till sonen så har han de senaste gångerna sovit på ett Robens ZigZag Slumber Mat som varit dubbelvikt. Det funkar kanon och dubblerar som sittunderlag på dagarna. Känns kanske lite "taskigt" när man själv får sova på ett uppblåsbart men han älskar det och har även sovit på det hemma ibland. Även barnsängar är hårda så jag gissar att barn trivs bättre med hårda underlag och dubbelvikt blir det ordentligt isolerat. När han blir större hade jag tänkt vika det så att han får dubbelt på överkropp men enkelt på benen.


Han har en enkel barnsovsäck, när det varit kallare har han sovit i en vuxensäck i en sliten men nytvättat vinteroverall utan allt för tätt membran. Det har fungerat väldigt bra. Om olyckan är framme är det även bättre att tvätta en gammal overall än en sovsäck. Barn är varmare än man tror men kyla är livsfarligt så jag har inte tältat när det varit för kallt innan han kunnat meddela sig.

Då vi bland är allihop men jag oftare är ensam med barnen på tur så kommer vi behålla Anjan men kanske komplettera med ett större biltält. Är vi på tur där vi bär kan vi nog låna ytterligare ett tält eller ett stort.
 
Ni skulle ha ett till va?

Detta är förhållandevis billigt, mkt bekvämt och varmt. Och hållbart. 560g inkl inbyggd pump. Inte alls ul-känsla på materialen.

Med tanke på vad andra isolerande upplåsbara väger och kostar undrar jag varför detta inte nämns mer:
https://www.outnorth.se/mammut/light-pump-mat-ul

Prio var ett underlag till mig. Frun är ganska nöjd med dom vi har med ett cellplast under. Hon är betydligt kortare och lättare, ej heller lika frusen som mig. Men tack för tipset!
Det verkar dock som att Outnorth inte säljer det där längre.

Här finns det dock:
https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/liggunderlag/mammut-light-pump-mat-ul

Bredden på 52 cm, vet du om det är på bredaste stället, eller om det är bredare än så där?
 
Prio var ett underlag till mig. Frun är ganska nöjd med dom vi har med ett cellplast under. Hon är betydligt kortare och lättare, ej heller lika frusen som mig. Men tack för tipset!
Det verkar dock som att Outnorth inte säljer det där längre.

Här finns det dock:
https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/liggunderlag/mammut-light-pump-mat-ul

Bredden på 52 cm, vet du om det är på bredaste stället, eller om det är bredare än så där?

Skriver de en bredd brukar det alltid vara på bredaste stället. 52cm är rejält smalt från början, själv vill jag inte ha smalare liggunderlag än 60cm, de extra cm i bredd är guld värda om man vill kunna hitta olika sovställningar utan att olika delar av kroppen hamnar på det kalla tältgolvet (=marken) vid första rörelse..
 
Krona per användning

Du har fått väldigt många bra specifika svar i den här tråden så jag vill komma med min egna allmänna inköpsfilosofi.

Om man som du planerar långsiktigt och räknar med att använda grejerna mycket är inköpspris inte lika relevant. Det är viktigare att man får något man trivs med länge för då blir kronan per användning låg.

Om vi tar sovsäckarna som exempel. Den dyraste du kollade på från Marmot må ha varit 1200 kronor dyrare men vägde 500 gram mindre än Sawtooth. Om du är ute mycket kommer du börja ifrågasätta varför du bär ett halvt kilo mer för något som inte tillför något extra och till slut (i mitt fall) vilja köpa nytt. Är det ett långsiktigt köp är det vettigare att spara ihop 1200 kronor extra och köpa det bättre direkt för att annars riskerar man att hamna i en situation där man betalar 2xSawtooth +1200:- och då kommer även krona per användning att vara högre. Jag misstänker även att du kommer få bära mycket åt dina barn i alla fall initialt och då är inte bara viktminskning utan även volymminskningen i en bättre sovsäck viktigt.

När det kommer till tält så skulle jag initialt köpt ett större 3 personstunneltält med stor absid som sen kan kompletteras senare med ett kupoltält för två. Det ger att du har båda tälttyperna då de har olika fördelar och nackdelar och därför kan anpassa din uppsättning utifrån typ av tur. Själv är jag en Hilleberg-fanboy men det enda som egentligen är viktigt är att man reser inner- och yttertält samtidigt, att det är bra ventilation och att storleken är rätt för dina ändamål.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...