Liggcyklar

Är du lång eller kort spelar det mindre roll, cykeln ställer man in efter sin egna längd. Problemet är om cykeln ständigt ska lånas ut till andra personer som har en annan längd än den du ställt in.

Om din fråga inte handlar om varför jag inte ställer om min cykel, när främmande personer inte kan cykla på den. Då blir svaret ett annat. (Mycket inte där) :)

Du har kanske ett barn, tjej eller någon annan du vill dela cykeln med då den är ganska dyr i inköp?

Om ni har en trike i familjen och har olika längd på de som nyttjar den då kan man alltid mäta eller märka bommen för de som som ska använda den och köpa till extra kedjelås som du plussar på eller drar ifrån, kan bli lite krångligt men inte omöjligt. Ska ni byta förare ständigt då får du investera i en sån där arm som förlänger eller kortar av kedjan. Det blir en effektförlust men den är väl värd att ta, för att slippa jobbet med att korta o förlänga kedjan.

Jag vet inte vad Jary tar för sina cyklar, Liggcykelcenter gick efter HPs prislista, jag fick däremot rabatt för att jag köpte den på vintern. Liggcykelcenter har ingen fysisk butik, men kan ändå ha cyklar du kan prova. Deras kunskap och engagemang är det däremot inget fel på. Om Jary vet jag ingenting om mer än att han har en butik och lever förmodligen på att sälja cyklar. Jag hittade Liggcykelcenter förs och köpte därför min cykel där.

Jag tog bilen upp och hämtade den själv på plats. De vill ogärna skicka så dyra cyklar, har man tid att vänta kan de själva transportera cykeln, i alla fall till Stockholm.

Angående tvåhjuliga liggcyklar kan jag däremot ingenting om, då mitt köp endast handlar om den trehjuliga modellen som jag upplevde så ball!!!

Innan jag bestämde mig för vilken cykel jag skulle ha kollade jag av 14 andra tillverkare först. Till slut stod det bara mellan HP och ICE. ICE har i mina ögon snyggare cyklar men de slår inte HPs genomtänkta kvalité.
 
Jary lever inte på att sälja sportprodukter men han är helt suverän! Skickade delar åt mig i Norge och allt går att fixa. Han hittar kläder och annat som andra inte har. Är mycket nöjd med de år han var min leverantör.
 
Ok. Jag fick den uppfattningen att han har en butik på hemsidan.
Jag vet inte om Liggcykelcenter hittar kläder mm. Jag har ju inte frågat eller tänkt tanken :) båda två cyklar i alla fall själva på liggcyklar så kanske? Något de fixade till mig var en tonad vindkåpa som jag blev glad för, den säljs nämligen inte till Europa. De diskuterade och kollade upp saker jag ville beställa på min trike som inte var original, som jag ändå fick. De jag behövde som mest var kunskap. Jag hade inte cyklar på 20 år och det var mycket som kändes nytt och jag fick vettiga svar under de tre månader jag höll på att konfigurera cykelns alla delar. Jag är långt ifrån missnöjd med servicen jag heller :)
Ska man överleva i branschen så får man nog försöka jobba för att behålla kunderna.
Ja du Thure vill du få ner priset på cykeln då får du nog prata med båda två och ställa dem mot varandra och låta dem konkurrera om priset. Själv är jag ingen prutare, det skulle inte locka mig för att vinna några tusenlappar.
 
I första hand är jag nyfiken på om jag skulle trivas på en tvåhjulig liggcykel på min pendlingssträcka. Förutsättning för det är att testa ordentligt på just den sträckan med en lånad cykel.

I andra hand skulle jag vilja testa en kvick och rolig liggcykel. Men ungefärlig prisbild på ny höj är alltid intressant även om min första liggcykel troligen blir begagnad.

Thure
 
Vad är en kvick och rolig cykel för dig? Min cykel är en slitbjörn som tål tung last och hårda tag. Den kan nog inte räknas till de kvickaste av trikes. Jag kan hålla 30km/h även om 25 är behagligare med min fullfjädrade Scorpion fs26” trike. Den tillhör de dyrare av trikar, om du inte tittar på vår svenska carbontrikes. Jag tror deras snabbaste modell börjar på 70.000 och väger under 10 kg. ICE har en snygg sak för nästan 40.000. De har även billigare modeller liksom tyska märket HP Velotechnik, där min Scorpion kommer från.

Innan jag bestämde mig för vilken trike jag ville ha, jämförde jag 14 olika tillverkare av trikes för att hitta ett företag som kunde leva upp till mina krav, vilket handlade om att triken ska:
1. Ta stor last och dra tunga kärror.
2. Övertygande in i minsta lilla konstruktions detalj.
3. Vara bekväm att cykla på, typ fjädring och styrning.

Tillhör trike en kul cykel för dig? Jag tycker definitivt att det är en kul cykel för mig!
Med 14 tillverkare som alla har minst ca 4 modeller var, blir det inte lätt att säga vad en ny trike kostar. Du kan få en ny Azub trike för 18.000 eller den billigaste KMX triken för 10.000 men då har du kommit för långt i prisklass för att den ska bjuda på något.

Är du bara ute efter snabba cyklar är det endast 2 hjulliga liggcyklar du ska titta på. Även de har en uppsjö av modeller kvalitéer o priser, de finns också i carbon. Jag har för övrigt ingen koll på dessa cyklar då jag fastnat för trehjuliga liggcyklar.
 
Pendlarcykel?

Innan jag bestämde mig för vilken trike jag ville ha, jämförde jag 14 olika tillverkare av trikes för att hitta ett företag som kunde leva upp till mina krav, vilket handlade om att triken ska:
1. Ta stor last och dra tunga kärror.
2. Övertygande in i minsta lilla konstruktions detalj.
3. Vara bekväm att cykla på, typ fjädring och styrning.

Tillhör trike en kul cykel för dig?

Jag är sugen på en liggcykel för att cykelpendla ca 15km sommar och vinter på cykelbanor och på bilväg. Med din efterforskning i bakhuvudet, vilken/vilka tror du skulle passa mig?
 
Hej
Det var ett tag sedan jag köpte min cykel, därför har jag inte längre någon större koll på trikar tyvärr. Håll dig däremot borta från KMX trikar. De håller otroligt dålig kvalite.

Jag har inte Facebook men jag tror att det finns ett forum för recumbent cyklar där. De kan säkert besvara din fråga bättre än jag kan.

Du kan också ringa till Janne Rydman i Växjö jary.se han säljer liggcyklar och har gjort det i många år.
Jag köpte min cykel på Liggcykelcenter i Umeå, men dom finns inte längre kvar.

Alla liggcyklar känns olika att cykla på, därför kan det vara bra att prova innan du bestämmer dig.

ICE lägger ner stor kraft på att göra snygga cyklar de kan dock vara lite lätta bak för att klara sig i på vintern.

HP Velotechniks Scorpion är inte den snyggaste av trikar men är den mest välbyggda. Är ditt intresse att cykla snabbt ska du nog välja en hoj utan dämpare, de skäl kraft under snabb trampning, men på knaggliga isbelagda asfaltsgator kan det vara bekvämt med lite dämpning.

HP Velotechniks Gekko är en bra välbyggd cykel.

AZUB gör också bra trikar med lite nytänk.

Blir det mycket snö ska du kanske välja en fat trike eller kanske fyrhjulig fat kvad med drivning på alla hjulen, en sån hoj med dubb däck kommer du aldrig köra fast.

Cykelskor med klipps är ett måste. Cykelturen bli betydligt säkrare och bättre och du slipper riskera att göra dig illa om du skulle tappa fästet på pedalen.

En kul effekt med att cykla trike är att bilisterna håller större avstånd till dig trots att det inte behövs för man vinglar inte omkring med en trike för att hålla balansen.

Lägg gärna upp en bild på vad du köpt, det är lite trist med med folk som ställer frågor och sedan hör man inte av dem igen. Bor du dessutom i Stockholm måste du höra av dig så vi kan ta en tur ihop med fika på en uteservering.

Lycka till.
 
Med tre hjul kan man tänka sig att viktfördelningen har 33% på varje hjul. Tyvärr uppfattas inte väggreppet så då motståndet på framhjulen blir så kraftig och drivhjulet väger helt enkelt för lite i mitt exempel har de båda framhjulen 66% och bakhjulet ynka 33% de är lätt att köra fast i snö med dessa förhållanden.På somrarna upplevs den kraftiga infallsvinkeln inte som besvärande. De går även att köra upp på en trottoar med övad teknik som att köra upp senett på den och låta ett hjul i taket besegra kanten. Men cykeln är låg och du kan bli hängande på ramen med lite otur. Med tiden ser man möjligheterna när man jobbat in ett nytt tankesätt.
 
Med tre hjul kan man tänka sig att viktfördelningen har 33% på varje hjul. Tyvärr uppfattas inte väggreppet så då motståndet på framhjulen blir så kraftig och drivhjulet väger helt enkelt för lite i mitt exempel har de båda framhjulen 66% och bakhjulet ynka 33% de är lätt att köra fast i snö med dessa förhållanden.På somrarna upplevs den kraftiga infallsvinkeln inte som besvärande. De går även att köra upp på en trottoar med övad teknik som att köra upp senett på den och låta ett hjul i mouse clicker taket besegra kanten. Men cykeln är låg och du kan bli hängande på ramen med lite otur. Med tiden ser man möjligheterna när man jobbat in ett nytt tankesätt.

Något de fixade till mig var en tonad vindkåpa som jag blev glad för, den säljs nämligen inte till Europa. De diskuterade och kollade upp saker jag ville beställa på min trike som inte var original, som jag ändå fick. De jag behövde som mest var kunskap. Jag hade inte cyklar på 20 år och det var mycket som kändes nytt och jag fick vettiga svar under de tre månader jag höll på att konfigurera cykelns alla delar.
 
Vilken konstig frågeställning? Vad vill du veta.
Utan att läsa tidigare inlägg, gissar jag att du klippt och klistrat in de jag skrivit tidigare. Men du har ju inte ställt någon fråga.

Snögreppet är sämre med en trike på grund av de du skriver, men sämst av alla är ICE, de har nämligen byggt sina cyklar så viktfördelningen ligger mer på framhjulen än de andra tillverkarna, de ger generellt sämre grepp på bakhjulet.

På en plogad väg är framkomligheten ändå hyfsat likt vanliga cyklar. Det blir däremot värre i uppförsbackar. En Fat kvadcykel som har drivning på alla fyra hjulen borde därför klarar sig bättre än vad en vanlig cykel gör.
Den tonade vindkåpan du tog upp, går att beställa till Sverige sedan flera år tillbaka, men inte då.

Är det du som är den före detta Håkan C? Jag har hört att du brukar skapa nya konton för att sprida ditt ord. Vad kan jag hjälpa dig med.
 
Varför detta omotiverade påhopp?

Är det du som är den före detta Håkan C? Jag har hört att du brukar skapa nya konton för att sprida ditt ord. Vad kan jag hjälpa dig med.
Du kan hjälpa mig genom att sluta med omotiverade personliga påhopp!
Det är även ett brott mot Utsidans regler
"Observera att inlägg måste följa Utsidans regler. Tex enkäter, reklam, marknadsundersökningar, värvning, säljannonser, personangrepp och visande av andras bilder utan tillstånd är ej tillåtet. "
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stulna liggcyklar Långcykling 6
olaf Nyfiken på liggcyklar? Långcykling 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.