Hängmatteställning

Hej.

(Till att börja med så är det nog bäst att förtydliga för icke upplysta att eventuella förekomster av ordet hammock i denna tråd i tråd framförallt kommer att syfta till hängmattan och inte trädgårdsmöbeln.)

Jag tänkte kolla om det finns någon här som har byggt en sk. Turtledog ställning till sin hängmatta/hammock. Vad använde ni er av för materiel och vad är era erfarenheter av ställningen? Jag gillar att den verkar gå att få riktigt kompakt och transporterbar. Funderar på att bygga en till min HH Safari.

Synpunkter tack.

/M
 
Det låter ju nästan som om du vill bygga en UL-hammok, dvs en lättvikts-trädgårdsmöbel för bruk utanför tomten :)
Inga tips på ställning enligt dina krav, min hängmatta av märket fatboy har en ställning som är på tok för tung för att bära med sig på vandring.

/Patrik
 
Det låter ju nästan som om du vill bygga en UL-hammok, dvs en lättvikts-trädgårdsmöbel för bruk utanför tomten :)
Inga tips på ställning enligt dina krav, min hängmatta av märket fatboy har en ställning som är på tok för tung för att bära med sig på vandring.

/Patrik

Nej det är det inte. Vi dödar den diskussionen här och nu. Det finns andra trådar där ordval rörande hammock/hängmatta behandlas.

I det här fallet så rör det sig om hängmatta att använda i skogen istället för tält. På utländska forum pratas det ofta om denna turtledog-ställning och jag skulle vilja veta om någon i detta land har byggt sig en och i så fall erfarenheter av detta. Vad använder ni er t.ex av för gångjärn?
 
Jag har byggt en.
Det blev helt ok tycker jag.
Lite i kortaste laget, men det beror ju på hur långt rör man har överst...
Har sovit några nätter på tomten med den.
Transporterar är ju en definitionsfråga. 2 m långa delar tycker jag är lite utmanande att ta med.

Jag använde:
6st reglar 2’*2’
3 st Rör till tv-antenn
2st gångjärn till grindar
2st s-krokar
Lite rep för att hålla ihop benen

Youtube har några ok instruktioner.

Fråga gärna om det är nåt mer specifikt du undrar över :)
Lycka till!

/OJ
 
Jag har byggt en.
Det blev helt ok tycker jag.
Lite i kortaste laget, men det beror ju på hur långt rör man har överst...
Har sovit några nätter på tomten med den.
Transporterar är ju en definitionsfråga. 2 m långa delar tycker jag är lite utmanande att ta med.

Jag använde:
6st reglar 2’*2’
3 st Rör till tv-antenn
2st gångjärn till grindar
2st s-krokar
Lite rep för att hålla ihop benen

Youtube har några ok instruktioner.

Fråga gärna om det är nåt mer specifikt du undrar över :)
Lycka till!

/OJ

Transport är inget problem. Den är tänkt att användas för att rigga hammocken för diverse tester hemmavid innan fältbruk. Ja youtube har många bra instruktioner.

Var köpte du gångjärnen?
 
Jag köpte allt på närmsta byggvaruhus. Gångjärnen finns bland beslagen. Svårast att hitta var rören, där fick jag åka till ett ställe till.
/OJ
 
Ok. Men vad är det du har för gångjärn? Jag har tittat runt efter stora T-gångjärn som de i YouTube-beskrivningarna men de lyser med sin frånvaro.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.