Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra?

Vi är en familj på två vuxna och två barn i nedre skolåldern. Nu står vi redo att köpa ett tält och behöver goda råd.

Tältet kommer att användas för dagsturer i skogsområden under den varmare delen av året. Antingen är vi iväg hela familjen eller så går jag själv med barnen. Oavsett vilket räknar jag med att bära tältet själv liksom större delen av den övriga packningen. Vi har en något begränsad budget och har därför fastnat för Outnorths Urbergstält (tunnel).

Mina frågor:

1. Är det någon som har erfarenheter av Urbergstält?
2. Kan man ha det bekvämt i ett tremanstält eller måste man gå på ett fyrmanstält direkt? I ett tremans får det naturligtvis endast plats med tre liggunderlag. Blir det bekvämt alls eller glider dom isär? Eller ska man tänka sig att sova vinkelrätt, dvs. över alla tre?
 
Ett tremanna tält är ca 155-160cm brett i mitt som har avsmalnande fotände kan man vara två vuxna och ett barn, med tunna liggunderlag. I ett med liksidiga väggar kan två barn sova skavfötters men barn växer snabbt så det kan snart vara alldeles för litet och trångt speciellt om man ska tillbringa vaken tid i det vid t.ex dåligt väder. (Men då kan man köpa till ett extra så barnen har ett eget då de blivit större ett 3a och en 2a.)
 
Ett annat tält

Jag har tunneltält för 4p men valde att komplettera med ett kupoltält istället med dubbla ingångar. Familjen föredrar det framför tunnelältet om de andra får rösta.

Jag köpte ett Marmot Vapor 4p som då inte var dyrare än ditt alternativ när det var på rea.

Barn tar i praktiken mer plats i ett tält än vuxna så du behöver ett 4p.

Lycka till!

Tommy
 
Vi har sovit två vuxna och två tonåringar i ett tremanstält en gång, men då ligger man som sardiner :) Man kan sova OK, men allt annat pyssel kräver lite logistik (en del packning ute tex).

Kimmos förslag är bra: två tält på sikt om ni gillar konceptet. Visserligen dyrare sammanlagt, men det ger mer flexibilitet.
 
Vi har sovit 4 pers i ett 3-mans tunneltält när barnen var små men när de var 6 och 8 år började det kännas trångt.
(Min bild är att det är inte barnen som lider om det är trångt, de tar den plats de behöver och sen får de vuxna nöja sig med resten... ;)

En annan fördel med ett 4-mans tunneltält är att man får bättre takhöjd än i ett 3-mans.
/M
 
Hej, kanske ni skulle kika på tältkåtor i något utförande dessa ger mycket rymd i tältet, finns även några tillverkare som har tält hybrid blandning av tält och kåtor helsport o bergans,,
 
1. Är det någon som har erfarenheter av Urbergstält?

Det finns en del trådar om Urberg-tält här på Utsidan. Jag har själv deras 3P tunneltält av den första (eller möjligen andra) generationen. Tälten säljs ofta på rea eller Urbergs-kampanj. Då får man, enligt mig, mycket tält för pengarna. Jag är mycket nöjd med mitt.
Och ska vi dra någon generell slutsats av det som skrivs här på Utsidan så är de flesta positiva till sina Urberg-tält.

//lasse
 
3-mans tält till 4 personer är aldrig en bra lösning, knappast heller till 3-vuxna, då den 3:e (eller 3:e och 4:e) personen bara får 30cm ytterligare i bredd (dagens 3-pers tält har oftast liggbredd 160cm) jämfört med ett två mans tält med liggbredd 130cm. Långsiktigt är två stycken tvåmanstält att föredra, ger bättre utrymme och mer flexibilitet.
Även ett 4 personers tält med liggbredd oftast kring 210-220cm kan bli trångt när barnen kommer upp i tonåren och kräver mer plats.

Vi sov 4 personer (då barnen var riktigt små) i ett ryggås 3-manstält med innerbredd 170cm (Caravan Keb 3). Barnen sov skafötters mellan oss, (eller tvärs uppe på oss när vi vaknade;)). Det fungerade bara när de var små, sedan växte familjen ur det tältet.
 
Ett tremanna- eller fyramannatält plus ett tvåmannatält då?
Flexibelt och slipper bära onödigt mkt när ni inte går ihop.
 
Hej, jag utgick ifrån mått, vikt och tålighet när jag valde familjetält. Efter att ha tältat 4 st, två vuxna och två barn (5 och 9 år) i ett Mountain hardwear trango 2 tält så insåg jag att ett rymligt 3p tält räcker för oss. Hade även ett gigantiskt helsprort gimle family 4+ som jag sålde då det var ett tält som ej användes pga sin vikt och packvolym. Ville kunna tälta oavsett årstid och att det ska vara lätt och ta lite plats. 2 ingångar med absider har varit mycket bra med barn som springer in och ut, samt lättare att organisera packning. För oss räcker det att kunna sitta och spela kort eller spel om vädret är dåligt. Mitt val föll på kupultält då de ofta ej har avsmalnande ytor och bra sitthöjd. Jag valde ut 3 tält som jag ville ha och höll koll på reorna. Det kommer alltid tält på rea om du väljer en modell som inte är precis nyutkommet samt har ett urval på ngr stycken.
För mig blev det MSR access 3. 2,3 kg, 213×178×119cm. Funkat ypperligt både sommar och vinter, och liggunderlagen blir fastkilade av varandra så de ej glider runt. Det kom ut för 2600 :- inkl frakt hos ngn liten brittisk outdoor försäljare. Så ta med familjen in på xxl eller liknande och provligg och provsitt för att få en känsla för vad just ni vill ha. Fundera på om vikt och plats i packnkng är ngt som har betydelse. Samt om ni vill kunna använda det till fler årstider.
Mvh Mats
 
Tiden under vilken man kan lägga barn skavfötters går över. Men hur seriöst är ditt campande? Om det är att pröva på så kanske ett stort 3 man fungerar. Vi vandrade inte med vårt tält men vi hade ett stort och tungt kupoltält. Men det var himmelriket och minskade slitningar.

Om du tvekar på att din bättre hälft har samma intresse som du kan nog ett 3manna tält underlätta för flera fina turer för dig med dina barn. Är intresset verkligen gemensamt är mitt tips ett 4 manna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Quilt För Tre säsonger Bo och sova 2
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
Eli Sabeth Prisvärt tält för tre Bo och sova 4
aksello Av dessa tre tält, vilket är bäst? Bo och sova 1
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar.. Bo och sova 0
xyzxyz Tre överaskningar i en: Bo och sova 4
Näbb Prisvärd sovsäck för tre säsonger Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.