"Emergency blanket reflective" som tältunderlag?

Hej,
jag fick tipset för att spara vikt att använda den så kallade "Emergency blanket reflective" (vikt 60g, 29 kr från NK.) som tältunderlag. Har hittills använt ett tyveksunderlag (150g) men undrar om någon har erfarenhet av att använda sig av ovan nämnda "överlevnads filt" som tältunderlag. Borde blockera kylan från marken iaf men hur länge håller en sådan?
Mvh Veni
 
Hej,
jag fick tipset för att spara vikt att använda den så kallade "Emergency blanket reflective" (vikt 60g, 29 kr från NK.) som tältunderlag. Har hittills använt ett tyveksunderlag (150g) men undrar om någon har erfarenhet av att använda sig av ovan nämnda "överlevnads filt" som tältunderlag. Borde blockera kylan från marken iaf men hur länge håller en sådan?
Mvh Veni

Är den i metal/aluminium så tror jag det är en kall ide, då metall ju som bekant leder värme/kyla effektivt och då leder den väl upp markkyla på ett dumt sätt. Men visst kan den skydda tältet mot mekanisk förslitning.
För att skydda mitt tält mot slitage har jag köpt en tunn grön presening som var 2*4m vilket passade mitt tält bra. Bra då man tältar på stenhäll eller pinnrik mark.

/Patrik
 
Jag har testat överlevnadsfilt från decathlon som golv när jag använt tarp.
Funkade bra.

Upplevde inte att den ledde bort värmen pga metallinehåll (4% aluminium, 96% plast).

Tyckte inte heller att den prasslade och lät som jag läst flera klagomål om på nätet.

Däremot kan hållfastheten vara ett problem. Min nödfilt höll tre nätter uppdelat på tre tillfällen. Vid det sista tillfället var det troligen en mus som gjorde hål på det då jag lämnat lite mat bredvid mig över natten. Valde att inte laga med tejp då utan tänkte att jag kunde göra det när jag kom hem. När jag packade upp den föll den typ isär. Med andra ord kan den hålla bra men kan också lätt gå sönder och när den går sönder så måste den lagas direkt.
Har gått över till tyvek så jag slipper bry mig om ev. problem med hållfasthet och lagning.
 
Ja den är ju inte gjord för sånt, det måste vara mer ekonomiskt att köra med nån "byggplast" eller liknande.

Tyvek kan väl vara relevant för hållfastheten, men som tältunderlag föredrar jag nåt som är diffusionstätt så man slipper markfukten .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.