Tips för att få barnen att gå :)

Under hökens vingar

Vi leker under hökens vingar. Höken går först och sedan ska de andra ta sig förbi. Och så ny hök och vips har man avverkat en lång sträcka.

En annan poppis lek är stenen på krönet där borta. Vad kan man göra med den? Är det en båt, ett tåg eller vad barnen tycker är kul att styra en stund.

Vem kommer först dit (sten eller annat lämpligt)?
 
Jag "tränade" mycket med mina på hemmaplan, för att få in det här med att bara gå. Som du säger så är d inte fysiken som e hindret utan motivationen. Ett tag körde vi med "belöningar" i form av godsaker att käka men effekten blev sämre: d ville inte gå om d inte fick nåt.
Efter många träningsrundor o fler vandringar har d till slut upptäckt själva att d e ok att vandra långa sträckor ftrsom d e kul när vi kommer fram. Mao, banka in konsekvenstänk :) - lite tråkigt nu (vandra) men roligare sen (lägerplats). Att sova i tält är en stor del av upplevelsen för dom, något d ser fram emot under själva vandringen. Toppturer är oxå väldigt kul för det ger dom ett tydligt mål - och sen känslan över att ha klarat d.
Lycka till.
Mycket bra råd. Vänj barnen vid att gå hemmavid, gärna roliga utflykter som ökar i längd, så blir det mycket lättare för dom att motivera sig även vid "tråkiga" sträckor.
 
Barn är ju olika, men min kille har sen han var riktigt liten tyckt att det varit kul att läsa kartor och en viktig grej därför har varit att vi gör själva färdplaneringen tillsammans redan hemma. Då ser han ju att för att komma till de häftigaste platserna så måste vi gå ganska långt och det har snarare varit jag som hållit honom tillbaka "om vi ska komma till den platsen så måste du orka gå 12 km den dagen" och så har han fått välja om han vill gå den jobbiga och häftiga turen eller den kortare och tråkigare. Sen får han gå först och läsa kartan under turen också vilket absolut motiverar honom. Hemma i Malmö kan han vara väldigt lat när vi ska gå nånstans men på fjället är det ett äventyr som han själv driver. När han var tre/fyra gillade han helt enkelt att gå "uggleslingan" och motsvarande vandringsleder där det satt små symboler som markerade vägen. Att bara gå efter mig nånstans var inte spännande men att själv få följa ett spår var något helt annat. Geocaching är en annan sån grej som funkar på honom (det finns ju lite över hela landet så har du tur kan ni hitta några såna på vägen).

Sen har jag en favoritlek som heter Guerilla: någon går först och tittar framåt och säger plötsligt högt och långsamt 1-2-3- Guerilla! De andra ska under denna korta tid kasta sig in bakom någon buske eller sten och gömma sig. Den som räknat vänder sig om men får inte vandra runt utan står kvar på stället och försöker hitta allas gömställen. Det är kul för att det blir så dåliga gömställen ibland men också för att man får en anledning att lägga märke till sin omgivning medan man bara går (för att liksom spana in eventuella gömställen och vara förberedd när någon plötsligt börjar räkna).
 
Barn är ju olika, men min kille har sen han var riktigt liten tyckt att det varit kul att läsa kartor och en viktig grej därför har varit att vi gör själva färdplaneringen tillsammans redan hemma. Då ser han ju att för att komma till de häftigaste platserna så måste vi gå ganska långt och det har snarare varit jag som hållit honom tillbaka "om vi ska komma till den platsen så måste du orka gå 12 km den dagen" och så har han fått välja om han vill gå den jobbiga och häftiga turen eller den kortare och tråkigare. Sen får han gå först och läsa kartan under turen också vilket absolut motiverar honom. Hemma i Malmö kan han vara väldigt lat när vi ska gå nånstans men på fjället är det ett äventyr som han själv driver. (...) Att bara gå efter mig nånstans var inte spännande men att själv få följa ett spår var något helt annat. (...)
Känner igen mig! Eller rättare sagt mina ungar, när det begav sig. Särskilt en av dem var annars totalt ointresserad av att traska på för traskandets egen skull (förstod henne innerligt, är egentligen likadan själv).
När de var för små för att läsa riktiga kartor, ritade/målade jag enkla, gärna lite roliga versioner åt dem, typ "gammal skattkarta" med små bilder. Men de knäckte koden till detta med planprojektion tidigare än jag förväntat mig och blev snabbt duktiga kartläsare "på riktigt". Därefter var det bara roligt att vara ute och navigera i tillvaron.

Naturligtvis kokar allt ner till "sense of agency" - barn som vuxna.
 
Känner igen mig! Eller rättare sagt mina ungar, när det begav sig. Särskilt en av dem var annars totalt ointresserad av att traska på för traskandets egen skull (förstod henne innerligt, är egentligen likadan själv).
När de var för små för att läsa riktiga kartor, ritade/målade jag enkla, gärna lite roliga versioner åt dem, typ "gammal skattkarta" med små bilder. Men de knäckte koden till detta med planprojektion tidigare än jag förväntat mig och blev snabbt duktiga kartläsare "på riktigt". Därefter var det bara roligt att vara ute och navigera i tillvaron.

Naturligtvis kokar allt ner till "sense of agency" - barn som vuxna.

Jag vill inte vara onödigt petig, men vill dela hur komiskt det blev för mig när jag läste "sense of agency" - är det att om man får fart pga att man känner sig jagad av någon amerikansk trebokstavsorganisation ("agency") som NSA, FBI, CIA - det kan nog sätta fart på somliga. :cool:
Men jag antar det skulle vara "urgency" och då tolkar jag det som motivation, viktigt såväl för barn som vuxna som vandrar. Motivationen kan vara att det finns små skatter längs vägen, gärna i form av snabba kolhydrater - små godisgömmor med ojämna mellanrum kan motivera de flesta barn, men en fin balansgång för att inte överdosera. det ska ju inte bli gottevandring för godisets egna skull.
Men kart-tipset måste jag prova själv också, nytta och nöje att lära barnen läsa kartan.

/Patrik
 
Kul att höra!

Det är visserligen ett kart-tips, men i ännu högre grad ett involveringstips. Han fick välja om vi skulle till Skuleskogen eller till Grövelsjön en sommar till exempel, och då kollade han upp Slåttdalsskrevan och ville gärna just dit. (Ett annat slags godis alltså..)
 
Jag vill inte vara onödigt petig, men vill dela hur komiskt det blev för mig när jag läste "sense of agency" - är det att om man får fart pga att man känner sig jagad av någon amerikansk trebokstavsorganisation ("agency") som NSA, FBI, CIA - det kan nog sätta fart på somliga. :cool:
Men jag antar det skulle vara "urgency" och då tolkar jag det som motivation, viktigt såväl för barn som vuxna som vandrar. Motivationen kan vara att det finns små skatter längs vägen, gärna i form av snabba kolhydrater - små godisgömmor med ojämna mellanrum kan motivera de flesta barn, men en fin balansgång för att inte överdosera. det ska ju inte bli gottevandring för godisets egna skull.
Men kart-tipset måste jag prova själv också, nytta och nöje att lära barnen läsa kartan.

/Patrik
Språk-OT
Nej, inga spionlekar och ingen "urgency", fast kul tanke :). Svenskan är ett rikt språk som jag gärna och lustfyllt håller mig till, men den saknar fortfarande en bra motsvarighet till "sense of agency". Ett centralt begrepp när man sysslar med barns fysiska miljö, så mitt problem är större än ett foruminlägg.

Jag har dock noterat att "agens" börjat dyka upp i skriven svensk text, så det kanske finns hopp på sikt. Men jag var än så länge tveksam till om "känsla/upplevelse av agens" skulle vara mer begripligt än den etablerade engelska termen.
 
Språk-OT
Nej, inga spionlekar och ingen "urgency", fast kul tanke :). Svenskan är ett rikt språk som jag gärna och lustfyllt håller mig till, men den saknar fortfarande en bra motsvarighet till "sense of agency". Ett centralt begrepp när man sysslar med barns fysiska miljö, så mitt problem är större än ett foruminlägg.

Jag har dock noterat att "agens" börjat dyka upp i skriven svensk text, så det kanske finns hopp på sikt. Men jag var än så länge tveksam till om "känsla/upplevelse av agens" skulle vara mer begripligt än den etablerade engelska termen.

OK, då misstolkade jag och försöker förstå vad ditt begrepp innebär - är det lite som delaktighet och kontroll över sin egen situation?
Både agens och engelska agency i din betydelse var nytt för mig.
Agens inom kemi har jag hört, särskilt som reagens men inte inom beteendevetenskap, psykologi eller vilken vetenskap det kommer från.

/Patrik
 
OK, då misstolkade jag och försöker förstå vad ditt begrepp innebär - är det lite som delaktighet och kontroll över sin egen situation?
Både agens och engelska agency i din betydelse var nytt för mig.
Agens inom kemi har jag hört, särskilt som reagens men inte inom beteendevetenskap, psykologi eller vilken vetenskap det kommer från.

/Patrik
Det är nog jag som är lite yrkesskadad :). Jag tycker den länkade wiki-texten ger en bra förklaring. Notera avsaknaden av svensk motsvarighet...
 
Jag blev medlem bara för att kunna svara :LOL:

Men vi gick upp på fjället med en 4- och 7-åring och körde då något jag döpt till Fjällbingo (TM).

Det består helt sonika av olika små uppgifter och saker att se som man efter vägens gång fick checka av. Det var ca 30 olika saker som stod med ex.

Drick vatten ur bäcken
Se färskt fårbajs
Lägg en sten på toppen
Hitta en grön sten
Hör fårens bjällror
Hitta kråkbär

Och så höll det på. Bockade man av 20 saker så fick man en present när man nådde toppen. Den gången fick de en sån godispizza som de hade tjatat om hemma i Sverige.

De tyckte det var kul som attan och blev ännu gladare för priser. De knallande ca 7km på sommarens varmaste och mest vindstilla dag utan större besvär
CF71BF03-EE91-4CB0-AEFD-07080DFB1F16.jpeg
:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
virab Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år Barn och friluftsliv 4
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
ålänning Aktiviteter att göra med barnen Barn och friluftsliv 0
Uteman Lofoten med barnen Barn och friluftsliv 7
Eva79 Vintertur med barnen Barn och friluftsliv 10
Utvandraren Inspiration, två korta filmer med barnen i skogen Barn och friluftsliv 19
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.