Vilket kryp?

Hej, är det någon som möjligtvis kan hjälpa och identifiera detta kryp. Har hittat liknande på diverse platser - på kläder, matrester, halvt urdiskad matlåda, russin, golvet och i vrår. Har inte hittat något i någon påse med mat dock (mjöl, ris, pasta, gryn eller liknande).
 

Bilagor

  • 7F60C81F-E220-4B8E-A94E-62143D12EB4E.jpg
    7F60C81F-E220-4B8E-A94E-62143D12EB4E.jpg
    11 KB · Visningar: 2,929
Kan inte se några skador på varken plagg eller mat. Hittade nyss en till i min nötpåse men var ganska svårt att ta bild på den. De är ca 3 mm långa och kunde inte riktigt hitta något som var exakt likt på Anticimex sida. Tog två bilder till men de är nog ganska lika den förra.
 

Bilagor

  • thumbnail_image3.jpg
    thumbnail_image3.jpg
    17.4 KB · Visningar: 991
  • thumbnail_image1.jpg
    thumbnail_image1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,268
Det som är så underligt är att jag inte hittade en enda i någon av de mjölpåsarna jag har eller andra gryn. Hittade endast en i skafferiet. De andra har varit runt om i lägenheten och oftast på något klädesplagg eller matrester på golvet. Associerade inte detta med den typiska mjölbaggen som jag har läst om och därför var jag lite osäker på om det faktiskt är det.
 
Det som är så underligt är att jag inte hittade en enda i någon av de mjölpåsarna jag har eller andra gryn. Hittade endast en i skafferiet. De andra har varit runt om i lägenheten och oftast på något klädesplagg eller matrester på golvet. Associerade inte detta med den typiska mjölbaggen som jag har läst om och därför var jag lite osäker på om det faktiskt är det.
Den heter mjölbagge, men som du kan läsa kan den livnära sig på mycket annat, bl a nötter där du hittade en..
 
Jo, det stämmer. Ofta äter de annat än det de är döpta efter. Vi hade stora problem med pälsängrar förut (gammalt hus och ängrar är ett helvete att bli av med). De är egentligen mest förtjusta i fett och kroppsavlagringar. Så de gick sällan på rena kläder, men smutskorgen fick man se upp med. I köket trivdes de också. Det blir snabbt en fetthinna som inte syns på porslinet i skåpen.

Bättre mjölbagge en husbock. Det är de två jag tycker har mest lika "silhuett". Husbocken är nog större än 3 mm också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...