Hjälp mig hitta rätt inlines!

Hej därute, har nyligen fått upp ögonen för inlines och försökt läsa på ang olika sorter och hjulsorter på egen hand.. men detta är ju ett mörker..


  • Jag har som mål att åka för att motionera med stavar (dvs längre sträckor), i substitut till cykel.
  • Jag är 189 lång och väger 100kg.
  • Har hyffsat känsliga fötter.

Så, vad tror ni bättre vetande där ute?
Vad för modell?
Hjulstorlek?
Kullager?

Hoppas ni har tid att hjälpa mig och trevlig helg!
 
Köp ett par med 90 mm's hjul iallafall. Så det rullar lite, sen spelar det inte så stor roll. Ju dyrare du köper, desto skönare sko är det oftast.
 
Jag körde en del inlines när jag var yngre, och det jag kom fram till var:

1. Köp inlines som sitter skönt på foten.
2. Kolla så att skenan är så konstruerad att hjulen snurrar lätt, skit samma vad du har för abec på kullagren om nåt ligger emot sidorna på dem. Hade ett par sådana ett tag och det var sjukt irriterande...
 
Ett sent svar...

Hej därute, har nyligen fått upp ögonen för inlines och försökt läsa på ang olika sorter och hjulsorter på egen hand.. men detta är ju ett mörker..


  • Jag har som mål att åka för att motionera med stavar (dvs längre sträckor), i substitut till cykel.
  • Jag är 189 lång och väger 100kg.
  • Har hyffsat känsliga fötter.

Så, vad tror ni bättre vetande där ute?
Vad för modell?
Hjulstorlek?
Kullager?

Hoppas ni har tid att hjälpa mig och trevlig helg!

Hej!
Vi liknar varandra kroppsligen, fast jag är både längre och tyngre så jag vet vad du pratar om.
Gällande ditt mål att åka med stavar så kan jag säga att jag har provat det, tränade lite inför Vasaloppet. Problemet med stavar är att med dem så får man koncentrera sig på antingen eller, åktekniken blir nämligen lidande och du åker inte tekniskt rätt då du måste hålla koll på dem. Snabb inlinesåkning handlar en del om att luta.
Jag började åka för över 20 år sedan på ett par Rollerblade, en plastsko som jag bara har älskat för att det inte gör ont i fötterna. På senare år så byggde jag om dem och monterade en skena för först 100 mm hjul och därefter 110 mm hjul. Vill man ha en bra åkupplevelse och jobba på falltekniken så tycker jag att de är en utmärkt början. Men vill man även hävda sig tävlingsmässigt så blir det svårare. Jag har provat tre par med lägre skor, s k speedskates, men de funkar inte för mig och min vikt. Jag är i dagarna på väg att köpa ett par högre inlines med tre 125 mm-hjul.
Om du vill lära dig mer om att åka inlines kan du kolla in www.speedskaters.se

Mvh Björn
 
För stakträning kan du använda nästa vad som helst men större hjul rullar bättre på ojämn asfalt. Personligen skulle jag inte åka utan en vettig hälbroms.

Köp en vanlig hjulstorlek. Hjul slits rätt fort och blir en avsevärd kostnad. Även bromsarna slits så att köpa en modell där det är lätt att köpa reservbromsar lätt är bra.

Det går inte att luta så mycket på inlines som på skridskor på is då friktionen mot asfalten inte biter lika bra som en skena på is. Men låga skor gör att man kan vinkla i fotleden och därmed få ut längre skär.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...