Svensk ensamseglare hittad levande 80 dygn efter mastbrott

Vhf radion är inte alls mycket till hjälp ute på en ocean.
Räckvidd fartyg-fartyg kanske är 50km (räknat på typisk masthöjd mellan segelbåt och containerfartyg.

Till att börja med så dumpade han stora delar av riggen över bord för den riskerade att slå sönder båten i det rådande vädret.

Du vet inte hur många handelsfartyg på som passerat på en nautisk mil eller 2, men i just det här fallet råkar jag veta mer än de flesta och definitivt mest av alla på Utsidan eftersom han som det gäller i det här fallet i ett antal timmar har berättat för mig vad som hände under hela resan från Sverige tills han blev upplockad efter masthaveriet, och hur han sedan tog sig hem från Sydafrika.

Och du var inte inbjuden och närvarade när han för de närmast bekanta berättade och visade bilder om sin segling, vad som hänt, och vad som han tyvärr hade prioriterat bort.

En EPIRB hör till det han av någon anledning hade prioritet bort om jag minns rätt.

Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...