"optimera" utrustning långfärd/skidor??

Har fått ett par låga långfärdisar från finland med grafitstomme och BC bindning, inga pjäxor. Är ny på skridskor men lite mer rutinerad på längdskidorna, dock inte tävlare utan motionär.
Nu till frågan:
Jag skulle vilja ha samma bindningssystem på både skridskorna och ett par motionslagg för längdspåren.
All info jag har är att BC är för klumpiga för längdskidorna och att jag borde ha två olika kit.
Men nu såg jag ett skridskoset med ett par fischer xc control på XXL. Det tror jag är vanlig NNN och då borde jag kunna köra på samma pjäxa på ett par motionsskidor också?
Eller vad tror ni? Tips och förslag mottages tacksamt!!
 
Både vid längd och skridskoåkning så har skorna mycket större betydelse än bindningarna.

Om du med längdskidor menar klassisk stil (inte skate) tror jag du får svårt att hitta bra skor som passar både längdskidor och skridskor.

Klassiska längdskor upplevs ofta som för låga och instabila för skridskoåkning (även om det går bra om man har starka vrister och bra teknik).

Höga skateskor har för liten rörlighet för att fungera vid klassisk åkning i spåren.

Det finns dock kombipjäxor som skall fungera vid både klassisk och skateåkning på skidor. De kan nog passa hyfsat även vid skridskoåkning.


Mitt tips är dock att köra med två olika skor. Välj den sko som sitter bäst och har de bästa egenskaperna för skridskoåkning till skridskoåkning. Sedan gör du samma sak med skidskorna. Bättre med två olika och bra skor till respektive aktivitet än ett par som fungerar dåligt till båda aktiviteterna.
/Benjamin
 
Jag kör mycket längdskidor med Salomon Combi Pro pjäxa. Den fungerar bra både för klassiskt och skate. Den fungerar mycket bra vid långfärdsskridskoåkning också, men sulorna är mycket hala när man går på isen. Om turen är skridsko mest hela tiden -perfekt. Om den innefattar längre promenader -fixa någon form av halkskydd eller skruva dit ståldubbar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...