Hur förvara fisk?

Hej!

Var för en tid sedan ute och tältade och fiskade. Tidigt på morronkvisten nappade det friskt. Flera abborrar togs upp. Då vi inte hade lust på abborre till frukost uppstod problemet hur vi skulle förvara dom tills kvällen. Ska sägas att det var ca 25 grader varmt.

Jag dödade fiskarna och la dom i en plastpåse med hyfsat kallt sjövatten, detta gick ju bra men finns bättre metoder? Ska man förvara dom levande? Ska man rensa dom direkt?
Låt säga att man vill äta dom först nästa dag, hur förvarar man dom på bästa sätt?

Nån som har nåt tips?
 
Sump

och levande fisk är sannolikt bäst om man inte har tillgång till is.

Att salta fisken ordentligt är ett alternativ det gjordes som du vet mycket innan kylskåpet.

Tillagad fisk håller också bättre än rå fisk. Torkning och rökning är andra metoder.

Thure
 
Förvara fisk

Hej!

Var för en tid sedan ute och tältade och fiskade. Tidigt på morronkvisten nappade det friskt. Flera abborrar togs upp. Då vi inte hade lust på abborre till frukost uppstod problemet hur vi skulle förvara dom tills kvällen. Ska sägas att det var ca 25 grader varmt.

Jag dödade fiskarna och la dom i en plastpåse med hyfsat kallt sjövatten, detta gick ju bra men finns bättre metoder? Ska man förvara dom levande? Ska man rensa dom direkt?
Låt säga att man vill äta dom först nästa dag, hur förvarar man dom på bästa sätt?

Nån som har nåt tips?

Är man nära en myr går det bra att gräva en grop ungerfär en halvmeter ned i myren och förvara fisken där i tex en plasthink med lock, rensa först! Täck med mossa och torv. Temperaturen är betydligt lägre nere i myren än i luften och fisken kan hålla sig ett par dygn.
 
Rensa, salta in fisken och sedan ned i plastpåse med björkris i och sedan ned i jordgrop. Går också att göra en stenkista på nordsida av sluttning. Kan även funka med plastpåsen i en hink stående i vatten. Nyckelorden är salt, kallt och mörkt.
 
Enklast och bäst är som sagts tidigare en sump, då kan man dessutom släppa tillbaka de fiskar som inte går åt och man behöver inte avgöra hur många som går åt etc. En smidig sump som jag brukar använda är en större kräftbur som jag bara snört åt ändarna på, ihoppackad blir den helt platt och går superfort att fälla ut. Att bara ta med tex ett nät för att spara på vikt fungerar dåligt och fiskarna dör snabbt då de trasslar in sig.

Även utmärkt att använda när man metar levande då maskorna på min bur är mycket små.

Den fungerar dock ganska dåligt på större fisk typ gädda över 1kg men det är ju inget man brukar äta ändå.
 
...Jag dödade fiskarna och la dom i en plastpåse med hyfsat kallt sjövatten...

Om jag förstår rätt så la du dina fiskar i sjövatten. Detta är en direkt dålig variant då stillastående vatten hyser en massa skit som man inte vill ha i närheten av fisken. Jag sköljer inte en fisken i sjövatten.

Lägg istället de rensade (glöm inte gälarna) fiskarna i en tät påse som du sveper in i en fuktig trasa av något slag och placera det hela i skuggan på en luftig plats. Avdunstningen från den fuktiga trasan kommer att hålla temperaturen i schack.

En trevlig variant, beroende på var och i vilken miljö man fiskar, är att tillreda fisken ute vid vattnet. Slår fiskelyckan till tidigt på dagen så är det härligt med en lunch på pinfärsk fisk !
 
Du förstod rätt Ivarsson. Jag kommer hädenefter att anamma ditt smidiga tips om rensad fisk i tät påse med fuktig trasa.
Tack ni andra också för svaren även om dom lösningarna verkade lite krångliga.

Mvh

Johnny
 
Rensa, salta in fisken och sedan ned i plastpåse med björkris i och sedan ned i jordgrop. Går också att göra en stenkista på nordsida av sluttning. Kan även funka med plastpåsen i en hink stående i vatten. Nyckelorden är salt, kallt och mörkt.

Jag skulle skriva om den till "Salt, kallt och torrt" ;)
 
Viktigt är att rensa fisken och skölja den noga, bakterier och andra mikroorganismer som normalt lever i fiskens kropp får en rejäl tillväxtskjuts när fisken dör. Som man tidigare sagt ska man helst av allt inte använda stillastående vatten som sjövatten till sköljningen. Om man sen förpackar fisken i en plastpåse och sänker ner den i det kalla vattnet håller den sig rätt duktigt. Saltningen är som sagt också väldigt bra. :)
 
När jag höll på och tävlingsmetade använde jag ett keepnet, en typ av fisksump som en nätstrumpa av xxxxx&xxxl storlek och bågar som håller ut den. Där kunde man ha fisken levanede under tävlingen, ta upp och väga, samt släppa tillbaka den.
 
Man kan ju släppa tillbaka fisken levande och försöka få färsk fisk till middagen istället! Lite sport ska det väl ändå vara;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.