Val av fluga?

Okej! Då har man fixat lite flugfiskeprylar. De som saknas just nu är väl något att sätta längst ut på tafsen så att säga. Men herre gud vad många olika flugor de finns, finns de inte en fluga som täcker de mesta? E12 har jag hört att den kan imitera olika sländor och passar sig bra både till harr å öring, stämmer de?

Kan någon ge mig bra tipps på flugor. Tänkte i linje med
Tre nymfer
Tre kläckare
Tre sländor

De jag är ute efter är alltså Harr,Öring och Regnbåge
Förklara gärna hur och när på dygnet dom ska användas.
Vill verkligen komma igång med flugfisket nu.
Mvh/R-F
 
Ojoj.. en hel vetenskap som inte kan reduceras ner till en allround-fluga. Däremot så kan man göra vissa förenklingar.

Finns det aktivitet på ytan? Vakar det? Om det vakar så äter fisken något från ytan. Vad äter den? Kolla vilka insekter som flyger omkring och som ligger på ytan. Ofta nattsländor eller dagsländor. Lär dig se skillnad på dessa två viktiga huvudgrupper.

Europea-12 är en nattsländeimitation som är givet i flugboxen. Jag föredrar E-12 bundna på krokstl 12-16. (Mitt torrflugerekord, öring 2kg, Leavas, tog jag på en E-12 på stl14)
Streaking Caddies är en annan fin nattsländeimitation

Dessa två är en bra grund. Sen kan man fiska dom på olika sätt, t ex fridrivande eller stripande och man kan ta in dom på så sätt att det imiterar en nattslända som "far omkring" på ytan.

När det gäller dagsländor så brukar jag binda upp ett gäng i olika storlekar, mestadels rätt små (fjällåslända) och i beiga-gula färger mestadels. Typ såna här: http://195.35.83.106/~xc50446/e-handel/upload/articlepictures/260_thumb.jpg

Ibland kan det funka med kläckare. De ligger lite djupare i vattenytan och en klassiker är klinkhamer. Jag binder i regel upp nästan bara såna i olika fäger och storlekar förutom en del fjädermyggkläckare (små svarta med lite vitt ludd). Klinkhamer är lätt att binda och syns bra på ytan.
http://www.yorkshire-dales-flyfishing.com/Images/klinkhammer.jpg

Sen skulle jag inte ge mig ut på harrfiske i fjällen utan superpuppa och ismopuppa!

Är det ingen aktivitet på ytan bör man söka sig under densamma även om man ibland kan locka till hugg med en fet attraktorfluga som t ex ovan nämnda streaking caddies.

Två bra fiskande nymfer är Montana och guldribbat haröra med guldskalle. Harörat är ofta en väldigt het harrfluga. Pheasant tail kan vara bra ibland om man vill komma ner lite. Den kan dock upplevas lite "slängig" att kasta med.

Wolly bugger är en bra allroundfluga som kan imitera lite av varje; nymfer, småfisk, borstmask. Senast i dag fick jag tre harrar och en öring på en svart wollybugger med guldskalle.

Muddler minnow är en het öringfluga. Påminner lite om streaking caddies och kan fiskas både på ytan för att imitera insekt och under ytan för att imitera småfisk.

För öring skulle jag även ta med kaninzonkers.

Detta är en grov förenkling av vad jag brukar ha med för öring/harr i fjällvatten. Kanske har glömt något men har du dessa så blir du inte fisklös iaf. ;)
 
Tusen tack

Tusen tack alltså.
Känner mig redan tryggare. Ska ta med dina råd av flugor till butiken så fort tillfälle ges.
Jäkligt snällt av dig att du delar med dig av din kunskap.
Ha de gött
Mvh/Ronnie
 
Vill hjälpa till och slå ett slag för www.flugor.se !! Sameo har bra prylar!

Klinkhammer är en härlig klassiker som finns i en hög med olika färger... Men som sagt, jädra skillbnad vart man befinner sig.. Och hamnar man mitt i en kläckning kan fisken vägra ta nått annat än just det som bjuds av naturen...sen spelar det iungen roll vad man har i flugasken =(...

Skitfiske!
 
3 flugor som aldrig har svikit mig eller min pappa på Harr...

Daison - Ser ut som en Red Tag fast de är påfågel hackel längs hela kroppen och guldtråd lindad längs hacklet.
Denna fluga har vart min favorit sedan vi mötte en kille på en bro över älven i Os i Norge, han hade en nyfångad 2 kgs harr som var de sjukaste jag sett.
Fiskar 90 % av tiden med denna fluga då jag inte är nån expert på att upptäcka vad som går bäst för dagen. Jag lyckas alltid fånga fisk oberoende på väder och årstid.

Super puppa - Färg som funkat bäst för mig är mörkgrön kropp med grått hackel.
Funkar absolut bäst när man klipper ner hacklet så den ligger mitt i ytfilmen, resultatet är oftast fina zipvak på blankstrykor.

Europa 12 Alla vet hur den ser ut =)
Funkar inte dom andra 2 ja då får man ta fram middagsräddare.

Nu är jag ingen mästare på flugor. Detta är bara var jag använder 99% av tiden, kanske låter tråkigt men så länge de funkar bra så ser jag ingen anledning att ändra sig =)

Lycka till med fisket!
 
tackar,tackar

Man tackar så mycket för alla tippsen. Nu på Onsdag 26/11 ska jag gå en flugbindarkurs på LB flugfiske i Göteborg. Förhoppningsvis kan jag binda dessa flugor ni nämnt efter kursen. Än en gång. Tack för alla tippsen.
Ha de gött och skit fiske på er.
Mvh/Ronnie
 
Hett tips att köpa köpa boken Flugbinding på mitt sätt av Lennart Bergqvist där han visar alla olika insekter, samt att det är grymt kul att binda egna flugor.
 
hej
johan klingberg har gett ut några filmer:
"12 flugor för strömmande vatten"-här visar han även hur han fiskar med flugorna
"binda med cdc"-här avviker han från orginal tillvägagångssätt att binda
"att börja med flugbindning"-finns naturligtvis fler/andra metoder

dessa är ganska bra

vänligen nils

ps ett underskattat mönster är rackelhanen, enkel att binda- prova även idiotfärger till harren...ds

pps
rackelhanen (www.rackelhanen.se/swe/page16a1.htm),
klinkhamer (en kläckare som har kroppen under,hacklet i och vingen ovan ytan),
superpuppan (ligger i ytan- skall klippas åtminstone undertill),
haröra(med eller utan guldskalle),
zonker, myra ...
-krångla inte till det med många eller krångliga eller överdressade mönster
välkommen till flugfiskelivet
dds
 
Klingbergs filmer tycker jag också är guld värda.
Skulle jag välja en enda blev det 12 flugor i strömmande vatten, som ren nybörjare är Börja med flugbindning kanske lämpligare.

En bok att läsa är Från fjäder till fluga. Jag lånade den av nyfikenhet och den är riktigt bra, skulle nog välja den före Flugbindning på mitt sätt, kanske...
 
ismo

hej
en liten varning bara :)
när det gäller ismopuppan så är det bara orginalet tillverkat av ismo själv som gäller !!!
INGET ANNAT !
orginalet flyter på ett korrekt sätt i vattenytan och är hållbar.
många av kopiorna sjunker och/eller går sönder på en gång

vänligen nils
 
Sen finns ju Rackelhanen. Lätt att binda och går att fiska på många sätt.
Några oldschol engelska våtflugor eller något liknande kan ju ibland vara bra som så attraktorflugor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.