Fjällfiskedrag- topp 5?

Vissa tycker nätfiske är fusk. Jag tycker emellertid att det påminner alltför mycket om arbete och därför går det bort.
Arbetar gör man tillräckligt mycket ändå.
 
Raskesven; sa:
Finns tillräckligt med insekter i fjällen utan att behöva släpa dit konstgjorda sådana också;)

Raskesven

hahahaha klockren faxiz skratta så jag grät nästan

Ifall att jag skulle ha med mitt ul spö skulle jag endast köra med mepps faxiz
 
Helt otroligt hur även den enklast tänkbara fråga snabbt kan spåra ur totalt. Flugor, grogg, dynamit och nät dyker upp i rappet på en superenkel fråga om vilka drag som används:)

Det gör inte så mycket, men tråden är fortfarande öppen för de som vill lista sina topp 5-drag.

Raskesven
 
Istället för att bitcha om fluga eller drag, så tar jag lite av varje. Dessutom vågar jag erkänna nöjet med flugkast, vilket jag inte hittar något om tidigare i tråden.

1. Mepps Aglia stl 1, silver med röda prickar. Det bete jag tagit flest harrar på i mindre, strömmande vatten.

2. Mepps Aglia stl 1, silver med blå prickar. Den spinnare jag tagit flest harrar på i sjö/sel.

3. Toby 12g koppar/silver, ett kanondrag för öring som tyvärr är svårt att kroka med. Nyslipade krokar rekommenderas.

4. Laisgrön, våtfluga på dubbelkrok stl 12 med ljust grönbrun kropp (lite som Greenwells Glory) och vit vinge. Harr- och öringkiller i älv, spec som toppfluga i flugkastet nattetid tidigt på säsongen.

5. Red Tag, våtfluga stl 14, universalnymfen i strömmande vatten. Går att köra med flugkast också.

Och som tillägg till 1. och 2. borde jag skriva Rapala original (flytande), 11 cm silver/svart. Den används uteslutande för att få loss förlorade Meppsar när man kommit lite för nära en strömgädda. Så jag räknar Rapalan mer som ett tillbehör, ungefär som en extra tafs...

Torrfluga är naturligtvis kul, men det är på inget vis något av mina bästa (fjäll-) beten.
 
Strykarräven; sa:
Istället för att bitcha om fluga eller drag, så tar jag lite av varje. Dessutom vågar jag erkänna nöjet med flugkast, vilket jag inte hittar något om tidigare i tråden.

1. Mepps Aglia stl 1, silver med röda prickar. Det bete jag tagit flest harrar på i mindre, strömmande vatten.

2. Mepps Aglia stl 1, silver med blå prickar. Den spinnare jag tagit flest harrar på i sjö/sel.

.....

Och som tillägg till 1. och 2. borde jag skriva Rapala original (flytande), 11 cm silver/svart. Den används uteslutande för att få loss förlorade Meppsar när man kommit lite för nära en strömgädda. Så jag räknar Rapalan mer som ett tillbehör, ungefär som en extra tafs...
.....
Hmmm, menar du att du använder Rapalan för att fånga den gädda som för tillfället glider omkring med ditt Meppsdrag i käften? ;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Hmmm, menar du att du använder Rapalan för att fånga den gädda som för tillfället glider omkring med ditt Meppsdrag i käften? ;-)

Raskesven
Yepp!

De gäddor jag råkar ut för är generellt små (<3kg) och tar i insjö eller mindre åar, och då är inte den löjliga kastlängden hos en 7g-rapala något problem. Massor med krokar har den också, vilket är bra när man ska kroka på kort distans (lätt att dra den snett mot gäddkäften).

Finns det någon som har bra fäste med ABU Toby i öringmunnar?
 
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Hmmm, menar du att du använder Rapalan för att fånga den gädda som för tillfället glider omkring med ditt Meppsdrag i käften? ;-)

Raskesven
Yepp!

De gäddor jag råkar ut för är generellt små (<3kg) och tar i insjö eller mindre åar, och då är inte den löjliga kastlängden hos en 7g-rapala något problem. Massor med krokar har den också, vilket är bra när man ska kroka på kort distans (lätt att dra den snett mot gäddkäften).

Finns det någon som har bra fäste med ABU Toby i öringmunnar?
Det var ju slugt. Då undviker du många okynneshugg från öringar, rödingar och harrar medan gäddan jagas;-). Klart någon stor kan ju gå på.

En stor gäddmadame stal mitt enda just kopparfärgade Tobydrag i somras. Hade gärna dragit upp den och tagit tillbaks det draget. Tredje dagen av vandringen, två veckor kvar. Hon kom dock aldrig tillbaks. Fick sedan bara abborre och öring där på spinnarna. Brukade ha med en liten ledad Rapalawobbler men det blev aldrig att den användes. Kanske ska börja ta med den igen.

Jag brukar byta ut kroken på flera av mina drag, även på små 10 grams Toby, till en något mindre och vassare krok. Tycker inte jag haft några problem, men jag har inget stort urval, mest använder jag ju inte Tobydraget utan spinnare. En del förlänger avståndet lite mellan krok och drag när det är knepigt att kroka, så fisken inte bänder sig loss. Kanske två mindre ringar mellan krok och drag istället för en stor ring?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag brukar byta ut kroken på flera av mina drag, även på små 10 grams Toby, till en något mindre och vassare krok. Tycker inte jag haft några problem, men jag har inget stort urval, mest använder jag ju inte Tobydraget utan spinnare. En del förlänger avståndet lite mellan krok och drag när det är knepigt att kroka, så fisken inte bänder sig loss. Kanske två mindre ringar mellan krok och drag istället för en stor ring?

Raskesven
Anledningen till att Rapalan är med är att den är så mycket säkrare på att få upp gäddan än vad spinnaren är.

Idén att förlänga mellan krok och drag på Tobyn är kanske inte så dum. Jag tror nämligen inte problemet ligger i krokstorleken, eftersom jag har samma problem med Toby 7g och Toby 12 g (som är rätt olika stora skedar). Jag tror helt enkelt att skeden är för lätt att slå undan, ofta kommer den plaskande på vattenytan när öringen tar och skeden lossnar.
 
Mira-spinnaren i små storlekar, koppar- eller guldsked och med en svart-röd "tofs" som krokdöljare. Fungerar fantastiskt bra på fjällröding.
"Lill-Öringen" fångar Storöringen...
Andra favoriter redan avhandlade.
Kul tråd. Fick mig att längta efter UL-spöt och "plåtfiske" igen :)
 
När man skall vandra i fjällen skall man ha så
lite som möjligt med sig.
Altså inte två kilo skrot utan 20 gram fjäder.
M.V.H. fly
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...