Metmask?

Hej!

Är det gängse praxis att man kan köpa metmask i de flesta affärer för fiske och fiskeutrusning?

Johnny
 
Daggmask fridlyst?

Det kan vara 20 år sedan jag har metat...
Är det ingen som gräver i komposten och fångar daggmaskar längre?
 
Re: Daggmask fridlyst?

ollefisk; sa:
Är det ingen som gräver i komposten och fångar daggmaskar längre?

Jo för tusan, komposten är metarens bästa vän. Men det finns ju så många andra maskar och larver än daggmasken. Men då är det å andra sidan bara till att gräva på andra ställen.

Här i stan har de flesta fiske- och djuraffärer olika beten att agna med att erbjuda.
[Ändrat av strand 2005-05-03 kl 15:02]
 
Skall fiska öring i helgen, och jag har fått absolut bäst resultat med mete och mask.Fast jag metar med kastspö så man kommer ut en bit

Johnny
 
Re: Daggmask fridlyst?

ollefisk; sa:
Är det ingen som gräver i komposten och fångar daggmaskar längre?
Jag har aldrig hittat en enda daggmask i en komposthög någonsin!

De jag har hittat är stinkande kompostmaskar. Inget vidare bra bete. Den bästa masken alla kategorier är lövmasken.

Lvmaskar.jpg


De är ganska små, lever under multnande lövhögar och är rödbruna till färgen. Luktar inget. De är kanon för allt fån braxen (2-3 st) till ål (ett knippe) och aborre (räcker oftast med en större).

Det de flesta inte vet är att de också utmärkta för öring och regnbåge, men det är egentligen fusk
innocent.gif


~Paul~
 
Re: Re: Daggmask fridlyst?

dePaul; sa:
Jag har aldrig hittat en enda daggmask i en komposthög någonsin!
De jag har hittat är stinkande kompostmaskar. Inget vidare bra bete.

Stinkande kompostmaskar? Vad matar du dem med - är det i komposten allt ditt fiskrens hamnar? Maskar är sunda djur och vill helst ha riktigt käk.
Har själv aldrig hittat nån mask i komposten som luktar illa. Och varför kallar du dem kompostmask när de är i komposten och daggmask när de är utanför komposten. Hemma kravlar de omkring lite hur som helst.

/g
 
Re: Re: Re: Daggmask fridlyst?

strand; sa:
Stinkande kompostmaskar? Vad matar du dem med - är det i komposten allt ditt fiskrens hamnar? Maskar är sunda djur och vill helst ha riktigt käk.
Har själv aldrig hittat nån mask i komposten som luktar illa. Och varför kallar du dem kompostmask när de är i komposten och daggmask när de är utanför komposten. Hemma kravlar de omkring lite hur som helst.

/g
Det finns många sorters kompost. Allt från hushållskompost (antagligen den du tänker på) till jordbrukskompost med bl a spillning från animalier. Varje typ av kompost ger masken sin specifika (ibland starka) lukt.

Du hittar maskar i alla dessa miljöer och de har en sak gemensamt. De klarar den höga värmeutveckling som uppkommer i samband med förmultning. Det gör inte en daggmask. Således är det inte daggmaskar du hittar i din komposthög.

Daggmasken kan flytta in i det som en gång varit kompost när högen är släckt, dvs inte utvecklar någon värme längre. Men då är det inte längre en komposthög utan en jordhög. Men för det mesta föredrar den vanliga daggmasken en vanlig gräsmattemiljö (bland annat pga parningen).
 
Fusk eller inte?

Jag skulle vilja hävda att mete med mask är skitkul ibland. Problemet med mask är att det tenderar att fånga småfisk i stora mängder. Med fluga är det sällan några problem att kroka av en fisk, men masken brukar öringen ta så inihelvete stenhårt att du drar fast kroken i svalget vilket gör återutsättning mycket svårt.
 

avslutad210712

Gäst
Daggmask är absolut enklast att plocka på gräsmattor efter ett häftigt regn. I alla fall i Luleå kröp det omkring otroliga mängder daggmask efter ett regn.

Annars brukar jag inte söka daggmask i det man vanligen kallar för komposthögar utan i högar där man samlar hopräfsat gårdsavfall dvs gräs, löv och kvistar. När det är varmt på sommaren brukar man dock få gräva djupt.

Sen är jag ingen expert på något som har med maskar att göra men de maskar vi häruppe kan köpa på bensinmackar och liknande kallar vi i alla fall för lövmaskar. Små spinkiga maskar som går sönder så fort man staoppar dem på kroken. Luktar inte illa men är rätt värdelösa i jämförelse med daggmask när man metar.

Däremot använder jag mig nuförtiden inte av levande bete utan det är plåtbitar, träbitar och små dunbitar. Och resultatet är naturligtvis att jag inte får någon fisk men frisk luft och nykokat kaffe *L*.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.