RiksFiskekort i Norge

Jo, det verkar som du har rätt. Jag kollade sidan för Engerdals fiskevårdsområde (Femundmarka), och där nämns ingenting om statskortet. Det borde ju i alla fall nämnas om det behövdes.

Raskesven
 
Du har rätt graylingman, statskortet gäller för havsöring och havsvandrande röding i sötvatten, inte insjööring och insjöröding. Så du har gjort rätt och jag har gjort fel under senare år.

Nåja, det hade varit värre tvärtom. Mitt fel kan ju knappast räknas som en förseelse, även om det nu kostat mig en onödig slant.

Raskesven
 
Tack för svaren!

Jag vet att det är en gammal tråd men jag vill bara tacka för svaren. Jag gjorde så att jag beställde fiskekort online för olika komuner (fylken). Dyrt som sören var det.. men fisk fick man. Ha det
 
Så lenge du går på Statsgrunn, gjelder i alle fall i Nordnorge Statskog sitt generelle fiskekort. Vær obs på at Statskog har økt aldresgrensen for gratis fisking fra 18 til 20 år. Er du under dette behøver du altså ikke å betale noe så lenge du er på statsgrunn. Reglene her

Jeg vet ikke hva som ligger i begrepet "statsalmenning" i sørnorge, men det må du sjekke ut. Hyggelig å høre at det er faktisk fisk å få i de norske fjellene.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...