Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Jag antar att du menar i områden som är specifikt "förbjudna" för cyklister?
Annars är det en otroligt tråkig attityd att vistas ute i naturen med att inte visa hänsyn åt båda hållen.

Visst är det så. Men man kan ju fråga sig vilken hänsyn de där cyklisterna visar?

Fotgängarna ska visa hänsyn och släppa fram cyklisterna, och cyklisterna ska göra vad för att visa hänsyn?
 
Dämpa farten en hel del... till samma takt som en fotgängare.... brukar jag göra iaf...

Tjaa, om en fotgängare hindrar din framfart så är det väl nästan ett måste? :)

Fast tyvärr så verkar viljan att sakta in vara precis lika dålig hos cyklister som bilister (troligen beror det på att de tycker det är jobbigt att växla ner).
 
Tjaa, om en fotgängare hindrar din framfart så är det väl nästan ett måste? :)

Fast tyvärr så verkar viljan att sakta in vara precis lika dålig hos cyklister som bilister (troligen beror det på att de tycker det är jobbigt att växla ner).

Som bilist saktar jag gärna ner för en cyklist, likaså om jag promenerar. Det är rätt drygt för en cykel att behöva sakta farten och sen trampa igång igen. Jag kliver också gärna ut i mossan om det kommer en cyklist på stigen i skogen, så att denne kan hålla farten uppe. Men visst blir jag lite sned på dem som kör fort helt oavsett om jag kliver åt sidan eller ej. Men de är väldigt få tycker jag.
 
Visst är det så. Men man kan ju fråga sig vilken hänsyn de där cyklisterna visar?
Fotgängarna ska visa hänsyn och släppa fram cyklisterna, och cyklisterna ska göra vad för att visa hänsyn?

Skrev -"hänsyn åt båda hållen".
Så du menar att alla cyklister du stöter på i skogen är hänsynslösa?
Folk utan hyfs finns representerade i alla grupperingar som rörs i naturen (och annorstädes) - tråkigt att folk drar hela grupper över en kam:(

Men det där är nog ett storstadsfenomen - "när jag är i naturen skall ingen annan j*vel komma och störa".
 
Jag håller med Junioren, det är tonen jag reagerar mest mot i den här tråden. Jag tycker också att det är synd när enduro-hojjar, skogsavverkning och hästar förstör stigar. Men det betyder väl inte att jag måste hugga på allt och alla?

Ärligt talat är det sällan jag blir förbannad på någon eller ser sura reaktioner från andra jag möter på cykel i skogen. Möter jag fotgängare försöker jag sakta ner eller stanna när vi möts, vilket också ger möjlighet att hälsa glatt.
Ibland ser man att den man möter är beredd på att gnälla eller säga något surt, men hälsar man brukar dom komma av sig.
Eller jo... en sur kommentar har jag hört i år, men den var nog ironiskt menad; vår grupp om 13 cyklister bromsade hårt vid möte av fotgängare i utförsbacke. Kackafonin från 26 våta bromsskivor var öronbedövande, vilket mannen vi mötte surt kommenderade "Fan! Ni för ju sånt oväsen att man inte hör skogen!"
 
jag tycker att stämmningen är dålig nu, mycke negativa vibrationer..

Aha, så du kör cross på vandrings- och cykelstigar!
Annars undrar jag över reaktionen...

Känner inte -Patriv-, men utan honom skulle det bli tråkigt, Att fälla kommentarer Hugg ner skiten i en tråd om bevara gamelskogen. eller säger tycker att vi borde återinföra tvångssterilisering till en som inte tycker man inte ska mörda djur(visserligen startade han den tråden hos jägarna) och andra sköna kommentarer. Så hoppas man ju att det är humor.
Även om det inte är glasklart.
 
Som bilist saktar jag gärna ner för en cyklist, likaså om jag promenerar. Det är rätt drygt för en cykel att behöva sakta farten och sen trampa igång igen. Jag kliver också gärna ut i mossan om det kommer en cyklist på stigen i skogen, så att denne kan hålla farten uppe. Men visst blir jag lite sned på dem som kör fort helt oavsett om jag kliver åt sidan eller ej. Men de är väldigt få tycker jag.

Ungefär så... det är ju en ömsidig respekt precis som millimeter skriver så är det är ju betydligt lättare att ta ett steg åt sidan som fotgängare än som cyklist, det viktiga är att man syns och hörs när man kommer farande samt visar att man har en intention att sakta ner, visar man den välviljan så brukar man få det tillbaka, dv s att fotgängaren tar ett steg åt sidan. Ett hej och tack från mig som cyklist gör inte saken sämre.

När man är ute och springer eller cyklar och möter fotgängare med hund, då saktar jag alltid ner, eller t om stannar, oavsett om dom eller jag ändrar riktning. Hundarna har en tendens att hålla sig lugnare då.

Lika självklart, som i trafikens blixtlåsprincip, som (oftast) funkar.

Thomas
 
Så du menar att alla cyklister du stöter på i skogen är hänsynslösa?

Nej, inte bara i skogen, även på andra ställen kryllar det av hänsynslösa cyklister:)

Men det finns som sagt var många bilister med samma attityd.

Just det här med att visa hänsyn i trafiken är väldigt många dåliga på, och de som ropar högst om att visa hänsyn brukar vara de som visar minst hänsyn (ex. fortkörare som tycker att de som håller hastighetsbegränsingen ska visa hänsyn och flytta på sig).

Själv kan jag ligga och köra i 80 bakom en husvagn på motorvägen i nån mil eller två för att inte ligga ivägen för fortkörarna i vänsterfil när jag kör om i 110.
 
(ex. fortkörare som tycker att de som håller hastighetsbegränsingen ska visa hänsyn och flytta på sig).

Precis :)

Trafiken är sorglig på så vis att om några t ex körde lugnare i rondeller så skulle alla gynnas (utom möjligen de som saktar ner och förlorar ett par sekunder). Ändå är det alltid några som gör livsfarliga grejer för att tjäna sju meter i en trång kö.. På bekostnad av andra nackskador.

Det är förbaskat skönt att köra långsamt och hålla gott avstånd framåt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...