Köpa tält

Riktiga vintertält har snömattor och grövre eller tillochmed dubbla tältstänger. Alla pinnbanden är avsedda för snöpinnar, vilka är stora och rejäla.

Vi vanliga tältare klarar oss bra med 3 säsongstält men i vårt klimat med med mycket vått väder, är ett yttertält som går ner till marken en bra sak.
Som tidigare nämnt innertält i nät kan lätt bli enormt dragit.

Vill du ha ett varmt tält då måste du ha ett kamintält. Då ökar vikten med kaminen samt att kaminen kräver golvutrymme samt isolering mot tältduken.

Fukt i tält beror på att markfukten under tältet kommer in i tältet ett vattentätt tältgolv eller en bit byggplast under innertältet avhjälper det.

Storleken på tältet, en liggplats mer än antalet som skall sova i det är en bra tumregel.

Modeller, lättast är det enkelväggiga tältet, men komforten med ett tvåväggigt tält är så stor att de flesta föredrar dem.
Lätta vävar gör även dem lätta.

Minst tyg går det åt till ett pyramidtält, men vanligast är tunnel eller självstagande kupoltält. De senare blir tyngre då det krävs fler stänger bl a.
Enbågstälten finns för både en och två. Låga enmanstält må se lockande ut men den som blivit inregnad ett par dagar i ett dylikt brukar snabbt jaga rymligare boende.

För den som vandrar är vikten kanske den största faktorn efter utrymmet.

go tur
 
Men gud, tack för alla svar med tips och tänka på grejer!:) har alltid tyckt om naturen men först senaste året jag börjat uppskatta det här med vandringar mer och tagit mig från de vanliga motionsspåren i skogsmiljö. Är ny på sidan så känns trevligt att det finns ett ställe där man kan få lite råd och tips när man inte hunnit få så bra koll själv än.
 
En sak som inte nämnts här ännu, då man jämför kupol/självstagande med övriga modeller är att kupoltält kan du ställa upp även på en berghäll, där du inte får ner dina tältspik. Är man ute och vandrar är det kanske ett mindre problem men paddlar man och vill bo på mindre skär eller på en häll nära vattnet så kan kupoltält vara en stor fördel.
Det är också enkelt att flytta ett uppslaget kupoltält om man plötsligt upptäcker en rot/sten/grop eller annat man inte vill sova precis på. Dock får man ju förankra sitt kupoltält, antingen med linor om underlaget medger eller med tyngd (packning eller sig själv) inuti.

Jag har en självstagande variant som dock tyvärr inte medger att man reser inner- och ytterält ihopa (Mountain hardwear nightview). Köpte det på en 50%rea till rimligt pris.

Är det fler tillverkare än Hilleberg som har tält man kan resa inner- och yttertält ihopa? Jag är dåligt uppdaterad på nyare modeller av andra premiumtält.

/Patrik
 
Jag vet att Robens sovsäckar är helt okej. Tror att tälten också är det.

Tidigare har jag rekommenderat Bergans tält som halvdyrt alternativ men nu har de dragit iväg rejält i pris.

"Vintertält" brukar betyda att tälten är anpassade för att skydda mot snödrev och kraftiga vindar. Det är något som behövs främst på fjället på vintern. Söder om Dalarna går det definitivt att ha ett vanligt 3-säsongstält året om. Oftast norröver med.

Jag tror att Urberg (Outnorths eget märke) är de bästa billiga tälten idag. Har inte provat själv men min uppfattning är att de tar varumärket seriöst och inte kastar ur sig skräp. Just idag har de kraftiga rabatter, så om du är beredd att köpa nu så tycker jag att deras priser är helt oslagbara. Jag ska ge några konkreta förslag.

Generellt är tunneltält vanligast i Norden och mest allround. De är lätta att sätta upp och ger mest plats i förhållande till vikten. I så fall föreslår jag detta
https://www.outnorth.se/urberg/2-person-tunnel-tent-g4

Vill man ha lite mer plats, och ha mer plats i absiden att lägga sina grejer på och kanske laga mat om det regnar så kan man ta tremannaversionen. En nackdel är att utgången är åt sidan så man inte kan ligga och titta inuti och titta på utsikten :).
https://www.outnorth.se/urberg/3-person-tunnel-tent-g5#WindsorWine

Kupoltält har två fördelar. Den ena är att de är står upp utan några pinnar i marken. De går alltså lätt att sätta upp på sten, snö eller lös sand. Den andra är att de ofta har två öppningar med varsin absid där man kan ha sina grejer ifred. Dock blir den totala sidoytan ofta lite mindre.
https://www.outnorth.se/urberg/2-person-dome-tent-g3#WindsorWine

Jag tror du kommer vara nöjd med alla alternativen ovan. Sen rekommenderar jag att du inte tar ett svart eller mycket mörkt tält, då de väldigt varma i solen.Jag har ett vinrött, eftersom det är snyggast :D.
 
Tält är en djungel. Det finns tumregler som är någorlunda universella, men det handlar också om tycke och smak.

Tunneltält ger mer plats i förhållande till sin vikt än kupoltält.
Nackdelar enligt mig:
*Går inte att sätta upp var som helst (ej självstagande/fristående).
*Absid på kortsidan. Om man t.ex. vill laga mat så måste man sitta upp eller ligga på mage. Jag tycker det är väldigt obekvämt.

Kupoltält står av sig självt. Du kan flytta det och finjustera platsen enkelt. Absiden är oftast på sidan, så man kan ligga på sidan och fippla med grejerna. Dessutom får man bättre utsikt ut ur tältet.
Nackdelar:
*Tyngre
*Alla sidor sluttar, så utöver att det är tyngre än tunneltält så kan det, beroende på konstruktion, försvinna ännu mer utrymme.

Jag tycker att det som länkades tidigare verkar som ett bra och billigt val.
https://www.outnorth.se/urberg/2-person-dome-tent-g3#WindsorWine
En tusenlapp är en billig läropeng.
 
Är det fler tillverkare än Hilleberg som har tält man kan resa inner- och yttertält ihopa? Jag är dåligt uppdaterad på nyare modeller av andra premiumtält.

/Patrik

Jag har ett Exped Orion där man reser inner- och yttertält tillsammans. Tidigare hade jag ett Marmot Nusku (tror jag det hette) som också hade den egenskapen.
 
Nytt tält PreTents LightRock

Passar på att ställa en fråga i denna tält-tråd. Är det någon som vet något närmare om PreTents tält? På hemsidan för Backpackinlightt, dvs http://www.backpackinglight.dk får deras tält mycket beröm. Se videosnuttarna där tälten beskrivs närmare, de verkar inte så dumma.

Speciellt av intresse för mig är tälten LightRock och Soloist. Någon som har erfarenheter av dessa tält?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
bjolletz Köpa tält från USA Bo och sova 7
henkee Köpa tält på Biltema...tips Bo och sova 60
skogsvakt Vart köpa Helsport tält? Bo och sova 23
Joakim Ambrosson Köpa tält i grupp Bo och sova 277
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
Carassius Köpa begagnat tält Bo och sova 5
Tristin KÖPA TÄLT SALWEA Bo och sova 6
gynner Köpa tält - var? Bo och sova 4
roggi Köpa tält Bo och sova 4
Bozzfilm Köpa tält Bo och sova 12
drobni Värt att köpa dyrt tält ? Bo och sova 57
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Köpa tält Bo och sova 3
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...