Blixtlåsproblem, TN Laser Comp

Att löpare slits och glappar är den överlägset vanligaste orsaken till problem med blixtlås.

Möjligen kan du få hjälp av någon lokal skomakare kapellmakare/ skräddare?

Ett nytt yttertält är dyrt men kanske behövs efter 137 nätter? Har du tur kanske du hittar ett bättre begagnat.

Thure

192 pund, som sagt, att jämföra med 440 för hela (ändå kan addnature sälja dem för c:a 4.000 kr). 137 nätter? Mitt Akto har hängt med 349 nätter, somrarna 2000-2013, samt i år.

Hm, kanske ska ta med tältet till min iranske skräddare och fråga vad han kan göra. Han kan helt säkert byta blixtlås, men avviker det i bredd kanske inte tältet sitter tajt nog ihop. Dessutom hade han bara löpare med enkla kläppar, och tält ska ju gå att öppna och stänga utifrån och inifrån.
 
Här finns den typen av blixtlås du söker, men rådgör gärna med skräddaren när du beställer.

https://www.extremtextil.de/en/zippers/standard-5c-coil-ykk.html

Hilleberg har en film på ämnet dragskedejereparation: https://hilleberg.com/swe/filmer/zippers/

Att bara byta löpare, går om man vet exakt typ och storlek på dragkedjan, det är klart billigast/enklast men kan nog vara svårt att hitta rätt.

Jag har beställt från extremtextil ett flertal gånger och det går hyfsat fort, ett par dagar extra mot Svenska butiker, riktigt bra sortiment för friluftsprylar. Så du hittar säkert några andra bra och ha saker när du ändå lägger en beställning ;)

/G
 
Här finns den typen av blixtlås du söker, men rådgör gärna med skräddaren när du beställer.

https://www.extremtextil.de/en/zippers/standard-5c-coil-ykk.html

Hilleberg har en film på ämnet dragskedejereparation: https://hilleberg.com/swe/filmer/zippers/

Att bara byta löpare, går om man vet exakt typ och storlek på dragkedjan, det är klart billigast/enklast men kan nog vara svårt att hitta rätt.

Jag har beställt från extremtextil ett flertal gånger och det går hyfsat fort, ett par dagar extra mot Svenska butiker, riktigt bra sortiment för friluftsprylar. Så du hittar säkert några andra bra och ha saker när du ändå lägger en beställning ;)

/G


Det verkar värt att pröva eftersom fraktkostnaderna (inom EU, än så länge
är skyhöga). Och det skulle ta flera veckor att få reparationen gjord hos TN.


Vet du om det är just 5C? Vad jag kan se är det exakt samma på mitt Laser Comp som på mitt Akto, som övergick från 8C till 5C när de lanserade den lättare duken, 2002. Mitt Akto är från 2000, men Hilleberg bytte blixtlås på det tältet några år senare, 2003 OJMR. Jag har förstås skrivit till Terra Nova och frågat.
 
Nu ser jag att jag förhastat mig lite när jag jämfört blixtlåsen i mina tält. Tältdörren i mitt Laser Comp tycks ha samma blixtlås som ventilerna i mitt Akto, blixtlås som ju inte utsätts för tillnärmelsevis samma spänningar. Tältdörren i mitt Akto har ett riktigt kraftigt blixtlås.

Jag skrev till Hilleberg och frågade och de skickade mig oombedda rentav fyra stycken löpare. Men har rådde förvirring eftersom Hilleberg bytt ut mitt blixtlås tidigare. Var det samma som pre eller post 2002? Det blev iaf fel.

Märkligt att jämföra servicen. Jag skrev till Terra Nova den 13/9 och frågade om löparna till Laser Comp. De har fortfarande inte svarat. Hilleberg verkar ha för vana att svara samma dag.

Jag har nu f ö förstått varför Laser Comp är så trassliga när man tar dem ur påsen för uppsättning. Det beror på att kopplingen mellan inner-och yttertält är ofullständig. De båda delarna kopplas ju ihop i kortändorna först när man drar samma en ögla från vardera delen och trär en pinne igenom. Det kan också vara förklaringen till att en del av de övriga kopplingarna lossnar så lätt.

Kanske jag ska ersätta mitt Laser Comp me ngn annan lättviktslösning, tarp, e.d. Vill dock kunna laga mat, speciellt frukost, i absiden och vill inte vara beroende av mina stavar för uppsättning. Stavar kan nämligen gå sönder.
 
Har också haft ett Laser Comp men använder nu andra lösningar. Jag gav tältet till en vän som använt det på våra senaste fjällvandringar. Han sydde i år på kopplingar mellan ytter- och innertält vilket gjorde det avsevärt lättare att både slå upp och få till den mest volymeffektiva formen. Lite avundsjuk att jag inte själv kunde klura ut samma sak. :)
 
Har också haft ett Laser Comp men använder nu andra lösningar. Jag gav tältet till en vän som använt det på våra senaste fjällvandringar. Han sydde i år på kopplingar mellan ytter- och innertält vilket gjorde det avsevärt lättare att både slå upp och få till den mest volymeffektiva formen. Lite avundsjuk att jag inte själv kunde klura ut samma sak. :)

Samma här. Jag har också haft ett men blev aldrig klok på hur man satte upp det. En vän satte däremot upp sitt snabbt och smidigt. Han hjälpe också mig en gång och förklarade hur man skulle göra, men jag lyckades aldrig :)
 
Ibörjan var det lite klurigt att sätt upp det, men nu går det snabbt när man fått in snitsen. Har dukarna oftast frånkopplade så jag kan sätta upp endast ytterduken för regnskydd eller lunchvila dagtid. krokat en lina mellan ytterändarna som håller det ihop för detta.

kan tycka att blixtlåset är i minsta laget och det är lätt att man klämmer in duken i löparen när man stänger med 1 hand.
 
Har också haft ett Laser Comp men använder nu andra lösningar. Jag gav tältet till en vän som använt det på våra senaste fjällvandringar. Han sydde i år på kopplingar mellan ytter- och innertält vilket gjorde det avsevärt lättare att både slå upp och få till den mest volymeffektiva formen. Lite avundsjuk att jag inte själv kunde klura ut samma sak. :)


Det borde kanske räcka med att knyta samman öglorna parvis med stark tråd.
 
Såhär blev det.

Tiill sist bestämde jag mig för reparation hos Terra Nova. Jag skickade yttertältet minus två stagande pinnar -- ska bli ett intrressant geometriskt problem att få ihop tältet när det kommer hem. Det kostade 250 kr att skicka det till UK. I övrigt kostar det 40 GBP att byta blixtlås (många taggar slitna) och 20 GBp att få hem det. Så det går vl lst på en tusenlapp. Hade gärna fått kosta mer om jag varit yngre -- vid 75 har jag inte så mycket framtid kvar inom friluftslivet. Det nya blixtlåset håller säkert den tiden ut.
 
Det sket sig.

Igår kom mitt yttertält med posten. Jag bor i Ryd i västra Linköping. Av nån anledning fick posten för sig att skicka paketet till Ullstämma i södra änden, faktiskt så långt bort man kan komma från min bostad inom tätorten, 10,7 km enligt Google Maps. Så istället för 1,6 km t o r Ryds centrum fick jag cykla 21,4 km för att hämta ett paket ställt till en adress tre km från centrum i Sveriges femte största kommun.

I morse försökte jag sätta ihop tältet igen. Samtidigt med nytt blixtlås skulle den nedre förslutningen (med ett treuddigt gaffelspänne) bytas ut (en udd var av). Därvid lyckades Terra Nova kasta om de två komponenterna så att tältbågen nu sticker ut från sin kanal på ena sidan tältdörren och därpå korsar denna mot fästet på den andra. Det är alltså omöjligt att gå in i tältet!! Jag har skrivit till dem (och skickat bild) och kräver (i mjuka ordalag) att de helt enkelt skickar mig ett nytt yttertält. Jag har inte lust att gå igenom samma procedur ocj vänta i flera veckor en gång till. I december månad kan det också vara svårt att sätta ihop och sätta upp tältet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...