Hammock

Jag har en fjällräven silhuett.
Jag lägger mig på sidan i sovsäcken och stänger utan problem.
.....om jag inte använder sovsäcken som täcke.
 
Testade min hammock i vintertemperatur för första gången. 2-3 minusgrader kröp temperaturen ner till. Klarade mig utan underquilt. Hade dock två liggunderlag. Ett cellplast och ett självuppblåsande. Kände ingen kyla underifrån. Från vilka temperaturer gör underquilten skillnad?

Däremot upptäckte jag att sovsäcken var lite knixig att stänga. Tyckte man låg på den på ett sådant sätt, som gjorde att det var svårare att stänga än när man ligger rakt på marken. Har en Carinthia man stänger på sidan. Funderar på att skaffa en sovsäck med blixtlås mitt på istället. Typ Cartinhia Defence.. Vad har ni för sovsäckar i hammocken?

Skillnaden mellan liggunderlag och UQ är nog framför allt komforten. En UQ som du hängt rätt finns där och gör sin grej utan att du märker av den. En annan fördel kan vara packbarhet, men det beror ju mycket på vilken typ av UQ resp. liggunderlag du jämför med.

Jag använder sovsäck som täcke förutom på vintern. Dragkedja mitt uppepå är väl snäppet enklare att stänga, men den stora skillanden tror jag har mer att göra med att på marken kan du ta stöd mot underlaget på ett bättre sätt, t.ex. lyfta rumpan, vilket kan vara tricksigare i en matta.
 
Testade min hammock i vintertemperatur för första gången. 2-3 minusgrader kröp temperaturen ner till. Klarade mig utan underquilt. Hade dock två liggunderlag. Ett cellplast och ett självuppblåsande. Kände ingen kyla underifrån. Från vilka temperaturer gör underquilten skillnad?

Däremot upptäckte jag att sovsäcken var lite knixig att stänga. Tyckte man låg på den på ett sådant sätt, som gjorde att det var svårare att stänga än när man ligger rakt på marken. Har en Carinthia man stänger på sidan. Funderar på att skaffa en sovsäck med blixtlås mitt på istället. Typ Cartinhia Defence.. Vad har ni för sovsäckar i hammocken?

Ja, jag var ut och provade ett par nätter i vad som råkade bli ca 25 minusgrader. Med dubbla vanliga cellplastunderlag klarade jag mig fint, ett avklippt på mitten och lagt på tvären under rumpa respektive axlar. Första natten var lite för kall då jag bara använde ett liggunderlag även om det gick att sova, klart bekvämare med dubbla andra natten :) Vikt för dem tillsammans 600 gr (eller var det 800 kanske). Fixar en UQ detsamma? Även i relation till vikt?

Vad gäller sovsäck är det kanske en smaksak eller vanesak. Jag har inte upplevt dragkedja i sidan som ett problem i hammocken.
 
Ja, jag var ut och provade ett par nätter i vad som råkade bli ca 25 minusgrader. Med dubbla vanliga cellplastunderlag klarade jag mig fint, ett avklippt på mitten och lagt på tvären under rumpa respektive axlar. Första natten var lite för kall då jag bara använde ett liggunderlag även om det gick att sova, klart bekvämare med dubbla andra natten :) Vikt för dem tillsammans 600 gr (eller var det 800 kanske). Fixar en UQ detsamma? Även i relation till vikt?

Vad gäller sovsäck är det kanske en smaksak eller vanesak. Jag har inte upplevt dragkedja i sidan som ett problem i hammocken.

-25 med två lager cellplast? Om det ger dig en komfortabel sömn så finns det ingen anledning att byta. Vinter-UQ´s ligger viktmässigt mellan 700-1000 gram (de jag känner till i alla fall). Personligen tycker jag att liggunderlag ofta slutar med att nån del av min kropp hamnar utanför och då kommer direkt kylan krypande. Just att ha dem som du beskriver har gett mig bäst resultat, men jag har bara kört med ett underlag med "tvärslån" under överkroppen, som ett T.
 
Funderar efter senaste turen att övergå till "quiltsystem" för hammocken och köra underquilt och överquilt istället och skippa sovsäcken. Känns som ett friare sätt, som kanske passar mig och mitt sovsätt bättre. Vad har ni för erfarenheter av det?
Vad krävs i tjocklek på grejerna för att det ska bli behagligt nu under våren och sommaren?
Klarar man sig på en DD underblanket och en topquilt, typ Snugpak jungel blanket? Vad har ni för system?
 
Funderar efter senaste turen att övergå till "quiltsystem" för hammocken och köra underquilt och överquilt istället och skippa sovsäcken. Känns som ett friare sätt, som kanske passar mig och mitt sovsätt bättre. Vad har ni för erfarenheter av det?
Vad krävs i tjocklek på grejerna för att det ska bli behagligt nu under våren och sommaren?
Klarar man sig på en DD underblanket och en topquilt, typ Snugpak jungel blanket? Vad har ni för system?

Jag använder liggunderlag och sovsäck i min DD Travel, men jag har slutat att dra igen dragkedjan på sovsäcken. Jag använder den som täcke istället.
 
Vill bara tipsa: Jag var i en 2:nd-handbutik och hittade karatebälten. Mest nybörjarfärgerna. Kännnde lite på dem och insåg att de är perfekta om man vill ha remmar att slänga runt träden. Tjocka, starka och slitstarka. Och lagom långa. Har du en 2:nd handbutik i ditt område som drivs av en idrotsklubb är chansen stor att du hittar de bältena i avdelningen med sportgrejor. själv kör jag med en annan lsn ing så jag köpte inte.
 
Vill bara tipsa: Jag var i en 2:nd-handbutik och hittade karatebälten. Mest nybörjarfärgerna. Kännnde lite på dem och insåg att de är perfekta om man vill ha remmar att slänga runt träden. Tjocka, starka och slitstarka. Och lagom långa. Har du en 2:nd handbutik i ditt område som drivs av en idrotsklubb är chansen stor att du hittar de bältena i avdelningen med sportgrejor. själv kör jag med en annan lsn ing så jag köpte inte.

Kanske inte är så kul i dåligt väder för bältena är väl i bomull? Borde suga åt sig rätt mycket vatten då.
 
Kanske inte är så kul i dåligt väder för bältena är väl i bomull? Borde suga åt sig rätt mycket vatten då.

Sannolikt. Jag tänker mig att man har någon övergång till de linor som sitter i själva hammocken, varför jag inte bekymrade mig om den detaljen. En plastpåse för förvaring och transport kan bli aktuellt.
 
tänkte lägga in en snabb fråga här. jag la en annan post angående cumulus comforter M350 som uq innan jag såg denna monstertråd. borde kanske lagt den frågan här.

men men. jag kollade fotografiskt inlägg angående matt och uk hammocks, ngn som har auktuell info om dom? är det fortfarande struligt eller fungerar det att beställa från dom? det lutar mest åt cumulus eftersom jag har beställt tidigare från dom men jag tänkte bara stämma av.
 
Såvitt jag vet så är det bara att beställa. UK-hammocks är ett litet företag med längre leveranstider. Jag vet flera som har beställt den senaste tiden utan problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...