Tältkåta

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Jag lägger in beräkningen för avståndet mellan markpinnarna (L), givet radien (r), för de som vill använda metoden med mätlina. Måttexemplen är för Moskoselkåtan Tåpp Jakt 5:

cpic425f8a63342bc.jpg


Raskesven

Har alltid funderat på vad jag skall använda alla mina högskolepoäng i matte till men nu ser jag ljuset :)
 
Använd stången

Jag har en Moskosel Tåpp Combi 5. Jag har tagit måttet från det medskickade mätsnöret och satt av det på mittstången. Med hjälp av stången kan jag enkelt kolla om det finns plats för kåtan (ställer mig i det tänkta centrum och "ritar passare" med stången).

En markpinne placeras i centrum (precis som när man ska använda mätsnöre) och sedan använder jag stången och dess mått för att placera de 8 markpinnarna symmetriskt. Lätt som en plätt.

Mörker? Jo, jag har satt av måttet på stången med en remsa Dymo-tejp. Den är ganska tjock och känns lätt även med frusna fingrar.

moskoselpinne.jpg


hälsningar
Jens
 
Mera värme

Raskesven; sa:
(Intressant. Då har du en kombinerad eldspis och fisksump;-) Ge gärna en rapport här när du testat den. Funkar den inte så du blir nöjd kan jag hett rekommendera Moskosels, Tentipis, lilla eldspis.)


:)Har slängt ett öga på den, men tyckte priset var en smula dyrt för några veckade plåtbitar.
Även Olas ide är intressant och bygger på samma princip som tvättrumman men med kanske något lägre kapacitet, en normalstor tvättmaskin sväljer som bekant ca 5 kg tvätt.

En annan variant är att man tar en stor plåtburk (storhushålls förpackning på 5 kg) och borrar en massa hål runtom ca 5 cm från botten, fyll med lecakulor till nedersta hålen, placera en mindre burk med hål borrade så att hålen stämmer överens med varandra.
Fyll på med mer lecakulor så att hålen "täcks" (luftkanal skapas).
Tryck ner och fixera/isolera med glasull runt om.

Obs! den ska brännas ur ordentligt innan den används i kåtan eller jakttornet.

Som bränsle använde jag grillkol men borde fungera ned pellets.
[Ändrat av Lägereld 2005-04-17 kl 18:03]
 
Det finns även runda eldspisar från Glembrings (tas upp i denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26049 ):

http://www.glembring.se/

Här finns en tredelad ihopfällbar smidig sak:
http://www.glembring.se/PDF/KaminerFast.pdf

Den ovan är lite för liten för just mitt användningsområde. Och de här runda konstruktionerna verkar fungera bra med pellets och snustorr ved, men tenderar att bli rykiga om veden inte är perfekt. För egen del används all möjlig inte snustorr ved, skogspinnar och dylikt.

Ett problem med många konstruktioner verkar vara dels att få bra drag när veden inte är helt torr, dels att när aska byggs upp efter hand som man eldar, blir lufttillförseln sämre för elden. Det blir bra drag för elden med lufthål i botten av eldspisen, och inte bara på sidorna. Studeras priset på plåtbitarna från Moskosel, utslaget över i mitt fall hittills fem år, vilket kommer att bli många fler, tycker jag inte priset är farligt.

Men jag hoppas på många konstruktiva lösningar på eldningsfronten. Få saker är så bra att det inte kan bli bättre.

Raskesven
 
Tvättmaskinstrumma

Har nu testat Tvättmaskinstrumman under några dagar i och utanför kåtan och kan bara säga att den överträffade mina förväntningar. Den har nu antagit en fin bronsfärgad nyans med inslag av blått.

Vikten är obetydlig men den är tyvärr lite osmidig att bära med sej med övrig packning men ids man släpa runt på denna koloss så har man en eldspis som jag tror slår det mesta.

Har företrädesvis eldat med gran för att se hur den klarade gnistor och glödsprätt och fann att ett finmaskigt stålnät över öppningen skulle göra susen.
Uppställd på tegelstenar eldade jag i den med allt från torrgran till småfuktig björkved och jag tyckte att den torkade upp den fuktiga veden bra utan störande rökutveckling,,, Så:

Trumman kan varmt rekommenderas att prova och vidareutveckla så spinn vidare och ha gärna synpunkter.
 
Re: Tvättmaskinstrumma

Hur stor är den där trumman, dvs. diametermått, och vad väger den? Hur är den att ställa kastruller och kaffepanna på? Vore kul med ett foto på trumman in action:)

Raskesven
 
Svar

Jag är inget datasnille, men ska försöka lägga in en "actionbild" på min brännkammare.
Men mått och vikt kommer efter helgen.

Det är fullt möjligt med hjälp av ett fyrkantnät eller en mindre bit armeringsjärn att ställa kaffe eller stekpanna ovanpå.

Eftersom öppningen är mindre än själva innermåttet är det ingen risk att man bränner fingrarna av sej när man hanterar pannor eller lägger på mera ved.
 
Mittkrysset

Sista dagen förra vandringen glömde jag mittkrysset på lägerplatsen.

Nu har jag gjort ett nytt. Tog en ugnsplåt och sågade ut två rektangulära bitar, c.a. 20 X 6 cm. Lite nedsänkt hål i mitten, skruv och mutter, sågade av gängänden som stack ut och la en droppe superklister i gängan. Därefter en liten bit "toughtek" från en gammal Hestrahandske limmat på mitten av krysset för att inte mittstången ska kunna glida vid uppsättning (inte heelt nödvändigt;-) ).

Krysset är ihopfällbart och väger 80 gram.

Vad använder ni andra kåtafrälsta som mittkryss? I fjällen går det ofta att finna en bra tunn platt sten, men jag tyckte det var bäst att ha ett kryss.

Raskesven


[Ändrat av Raskesven 2005-04-24 kl 20:46]
 
Min metod är nog att jag inte har en metod för detta.
När mittstången väl är rest blir det den lösning som finns till hands.

En variant:
Ett par slag i marken med yxans baksida,
sedan placera en träbit eller en flat sten i gropen. *


En vintervariant:
Gräva ett litet dike i snön och lägga ett vedträ i botten. *

* Det viktiga i bägge fallen är att mittstången inte kan glida undan. Gropen skall vara så djup att sten/trä botten ligger lägre än markytan.

Patrik
 
Mått på eldburk

Raskesven; sa:
Hur stor är den där trumman, dvs. diametermått, och vad väger den? Hur är den att ställa kastruller och kaffepanna på? Vore kul med ett foto på trumman in action:)

Raskesven

Här kommer måtten:
Bredd: 47cm
Höjd: 27cm
Omkr: 145cm
Eldöppning: 26cm
Vikt: Mindre än ett mjölkpaket.

Ska borra hål i botten och se om draget blir annolunda.

Lägereld
 
Raskesven; sa:
loff1; sa:
Det sa PANG så var lavvuen borte!
.....
Det låter förjäkligt. Karasjok är som jag förstått det en lättvariant av Varanger. Mitt intryck är att antingen fanns det inneboende försvagningar i t.ex en söm där vinden fick fäste, eller så är väven klen och/eller saknar förstärkningar vid fästpunkterna.

Gick mittstången tvärt av? När vinden tog mittstången i min Moskoselkåta böjdes mittstången och hängde kvar böjd, men inget annat hände. Fick då flytta till bättre lä och såga till en plugg från en videgren och reparera mittstången. Kåtan har över huvud taget haft ett hårt liv men håller ihop bra. Har kraftiga förstärkningar på utsatta ställen.

Men, som chinerunner skriver, påtala det hela för Helsport. Något dylikt ska inte kunna ske så de bör reparera din kåta utan avgift tycker jag. Kanske du ska passa på att mot liten avgift be att få fästpunkter förstärkta? På min Tåpp Jakt finns det typ kraftig corduraväv vid varje fästpunkt för remmar och stormslingor.

Hoppas det löser sig.

Raskesven

Hej hittade följande text på Tentipis hemsida (f.d Moskoselkåtan)

"Rivstyrkan varierar enormt mellan tälten på marknaden. Vi kunde t.ex. med förvåning konstatera att en norsk kåtatillverkare använde en lättviktsväv, som var endast 1/6 så stark som vår!"

Undrar om det var den duken som avsågs i deras kommentar ?, kanske förklarligt att det gick som det gick isåfall.

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.