Ni som tältar, bär ni också tarp?

Har ofta med en tarp, smidigt när man ska ta lunch ocj det antingen regnar eller är mycket sol. Samma sak när man dragit upp tältet för natten regn/solfri yta.
Till natten kan man flytta den så ev morgonsol inte gör det kokhett i tältet, så ja en tarp är användbar. även om man inte sover unter den.
 
Tycker det är meckigt att sätta upp tarp utan träd. Det går väl med stavar men tar för lång tid. Brukar gå snabbare att slå upp endast yttertältet om det börjar regna. Brukar oftast ta fram innern när det är sovdags.
 
Som många skriver är det en fråga om vad man prioriterar.
Är det jobbigt att rigga upp en lättviktspressening, tarp så gör man inte det. Är det bekvämt med tarpens fördelar i regn eller som värmeskydd på morgontimmarna kanske det överväger. Det finns nog inget rätt eller fel.
 
Tack för alla kloka tips och åsikter! :) Efter att ha läst svaren så har jag har bestämt mig för att köpa ett mindre tarp som kan användas i nödfall och även som solskydd. Just solskyddsfaktorn hade jag inte ens tänkt på när jag startade tråden.

Intressant. Jag har tittat på DD superlight tarps men har inte lyckats hitta någon recension.

Vad tycker du själv om ditt DD-tarp? Har du något att jämföra med?

Jag har en Primus tarp också:
https://www.primus.se/primus-tarp-lw-p426020/
Den väger nästan 3 ggr. så mycket som DD-tarpen. En gång i tiden sov jag ute med enbart Primustarpen som skydd.
DD-tarpen är liten, men den kan räcka till att täcka t. ex. tältöppningen och området framför den. Att den har låg vikt och volym gör att jag ine funderar en extra gång om jag skall ta den med.
Dock håller jag med en del andra i inlägg i denna tråd att det innebär en del extra jobb att spänna upp en tarp. Det krävs också ett antal linor. Detta leder till att jag inte alltid sätter upp tarpen - även om den är medtagen på turen.
 
Tarpen är nr1, tältet nr2 i prioriteringen. Tarpen åker upp vid raster, skurar, solgass. I tältet sover jag - om det behövs. Tarpen är mer flexibel, går att fästa i träd, cykel, kanot, stavar. Det ända som kräver extra eftertanke är myggskyddet!
 
En fråga om vikt.
Jag har en DD superlight 3x2,9 m, och den väger ca 500 g.

Någon saknade en recension på den, och såhär upplever jag den:
Tunn, PU-belagd. Töjer sig ganska mycket i fukt. Har haft den uppe i hyfsat friska vindar, men man bör nog vara försiktig med den. Den inger inget riktigt hilleberg-förtroende, om man säger så.
Men jag är inte missnöjd med den. Hyfsat billig och den gör det den ska. Liten till både vikt och volym.


På en skogstur kan jag tänka mig att ta med tarpen även om jag har tält. Går väldigt snabbt att sätta upp under raster.
Vid lägret ger den UV-skydd för tältet, gör det svalare i tältet, och fungerar även som en "uteplats"
Har jag hammock istället för tält så är den såklart alltid med, och då är man faktiskt duktig på att nyttja den vid raster.

Jag tror dock inte att jag skulle släpa med den på fjället. Blåser det för mycket så tar det för lång tid att få upp den, om det ens går. Visst skulle det vara skönt nån gång då och då, men kombinationen av extra vikt och osäkerheten om den går att använda över huvud taget gör det till en dålig affär.
 
En vanlig 2 x 3 m lättpresenning duger oftast åt mig. Ibland har jag tält om det är mycket mygg i farten eller om det är blåsigt. Några snörstumpar och en lös gren räcker för att rigga som jag vill ha det.
 
Har man ett bra tält så tycker jag att tarp är en liten lyxgrej, men väldigt bra i vissa situationer. Tex om man är i skogen, det regnar mkt, och man vill ta det lugnt på sin campingplats. Det kan oxå vara bra som skydd mot solen nere i europa, det kan bli svinvarmt på campingplatser på sommaren, och omöjligt att vara i tältet så länge solen är uppe - då hade det varit bra med en tarp. Då krävs det oxå stavar el dyl för att sätta upp den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
teoek Lika som bär? Bo och sova 7
jmlove Vintertur med ny innersäck... på måndag bär det av! Bo och sova 2
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...