Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT?

Familjen växer och nu är vi redo att köpa ett nytt större tält! Men jag blir gråhårig av att fundera fram och tillbaka, kan inte bestämma mig!

Vi är två ganska smala vuxna och Barnen är 6 och 1,5år. Vi bär den lille i bärstol och kommer därför inte göra vandringar längre än 1-2 nätter kommande åren. Men sen är planen att återgå till längre trippar.

Bestämt är att det blir ett Hilleberg Kaitum 4, men ska vi ta med förlängd absid (GT) eller inte?
Med GT blir det +700g och +75cm på ett tält som redan är 3.9kg och 4.3m långt! Är det värt det med absiden?

Så då började jag tänka om vi skulle få plats alla i ett Kaitum 3 GT? Någon som har erfarenhet av hur platsen känns i det?
 
Tror inte att ni skall ens fundera på Kaitum 3. Era barn kommer att växa och normalt så brukar man välja ett tält som är 1 person större än det antalet man är för att få lite utrymme. Visst funkar det med 4 personer i ett 4 manna tält.
Dom flesta skulle nog välja med GT, i fall det regnar eller vara riktigt oväder en hel dag så det mer uppskattat. Annars går det ju att lösa med en extra tarp också.
 
Jag och tjejen gick för GT när vi köpte vårat Kaitum 2 och är mycket nöjda. Visst det blev lite tyngre men det är riktigt skönt att det är lite längre när vädret är dåligt eller man är ute sent på året när det är lite svalare. En stor bonus är också att "verandan" som finns på kaitum blir mer rymlig och andvändbar vid lätt regn också.
 
Hej

Har gått i samma förvirring som du och det började när barnen var 3 och 6år. Hade kikat på kaitum 4GT och olika tipis. Hade sedan tidigare ett Niak av äldre modell som rymde 2 vuxna under kortare turer eller en vuxen och två små barn. I ekvationen fanns också en make med avog iställning till tältande... Det har nu, när barnen är 7 och 10år, landat i följande tältinnehav:
Niak: för en vuxen + ett barn (det mindre) när den vuxna behöver bära allt.
Nallo 2GT: för en vuxen och det större barnet som kan bära lite mer
Kaitum 3GT: för tre personer (ett vuxen och två barn i basläger eller två vuxna och ett barn)

Om vi ska ut alla fyra och vandra "längre" så tar vi de två två-mannatälten. Ska vi ut alla fyra på kortare tur tar vi kaitum+nallo.

Jag släppte tidigt alternativet med ett 4GT för att det var för tungt, tog upp för stor markyta, för att vår familj inte trivs instängd tillsammans på liten yta, för att få flexibilitet i resande. Två stycken två-mannatält har passat oss bättre (okej, plus ett tremanna också ;) )

Men jag skulle inte satsa på ett 3GT till fyra personer, inte ens för en två-åring. För två-åringen blir äldre...
 
Jag har Kaitum 3GT och Keron 4GT och några andra mindre tält. Jag skulle aldrig överväga icke-GT för familjebruk. De extra grammen är värda allt när man har barn och det är lite sämre väder eller bara en slödag.

Footprint kan däremot ersätttas med en 3x2m lättviktspresenning för några tior. Det ger ett bra innergolv i absiden och det sparar tältet och dragkedjor från smuts och grus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Tack för alla svar!
Dock så blev det nu ett Kaitum 4, utan GT alltså.. Fick bli priset som avgjorde det hela.. Och just nu känns 700g mer elle mindre väldigt viktigt, får väl byta ut det framöver om det skulle kännas som det behövs.

En fråga till ni som tältar med familjen, vilka liggunderlag har ni? Hittils har vi klarat oss bra med "vanliga" enkla, men de tar så vansinnigt stor plats 🙈
 
Hej

Vi har två sådana här: https://www.outdoorexperten.se/p-35810-exped-synmat-hl-duo-m.aspx

(Kan dock inte komma ihåg att de var så dyra när vi köpte dem...)

Blev tvugna till det pga packvolymen, inte vikten... Har hittills bara använts sommar/höst men vi är nöjda. Ffa med att det är två separata luftkanaler så att man kan pumpa de olika hårt och att barnet inte guppar runt nör den vuxne rör på sig 😏
 

Bilagor

  • IMG_0434.jpg
    IMG_0434.jpg
    60.9 KB · Visningar: 416
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
danisko Allak eller Kaitum (eller annat)? Bo och sova 10
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
ssjostedt Keron 3 eller Kaitum 3? Bo och sova 33
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
hallonraden allak eller kaitum ? Bo och sova 9
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Mrahvin HB Kaitum 2GT vs Kaitum 3 Bo och sova 6
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
pack Kaitum 4 - 2017 Bo och sova 0
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
76 Budgetalternativ till Hilleberg Kaitum? Bo och sova 8
Easthill Hilleberg Kaitum 2? Bo och sova 5
3338 Keron-Kaitum Bo och sova 10
Stuvarn Hilleberg Kaitum 2-3 Bo och sova 5
Martin Fjäderlätt Hilleberg Kaitum 3! Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
tomer061 Hilleberg Kaitum vs Exped Venus II Bo och sova 3
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Kalle G Hilleberg Kaitum Bo och sova 5
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...