Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag

Mitt uppblåsbara har r-värde på ca 5 och väger 560g. Kostar ca 1200kr.
Så ett neoair xlite väger 100g mindre och kostar ca 1800kr mer.

Känns som väldigt dyra sparade gram. Känns som att 1800kr kan spara in mer än 100g om man lägger dem nån annanstans..

Tält och ryggsäck borde vara bättre kandidater för att lätta packningen med såna pengar.

Vad är detta för liggunderlag?
 
Ja, "luftmadrassen" (mycket förenklat uttryck) lär ju i alla fall inte värmas av kroppen om man har ett cellplastunderlag över som isolerar det från kroppen?

Precis. Värmen stannar kvar i kroppen istället för att hamna i luftmadrassen.

Varför skulle du vilja slösa kroppsvärme på att värma upp luftmadrassen?
 
Se till att du köper ett liggunderlag som inte prasslar om du är känslig för det när du ska sova. Det finns liggunderlag som väcker mig på nätterna.
 
Hej, varför måste cellplastunderlaget ligger ovanför? Det är ju obekväm. Jag har den nederst för att skydda luftmadrassen främst. Menar du att den inte har någon effekt i isoleringen?

Som Nermander också skriver så går det kroppsvärme för att värma luften i luftmadrassen (när denna är kall). Jag har provat båda varianter och skillnaden är som natt och dag.
 
Jag använder therm-a-rest neoair xlite woman varianten eftersom jag är relativt kort så fungerar den längden lika bra och har dessutom bättre r-värde än herrversionen. Madrassen har någon reflekterande film invändigt som har en förmåga att prassla lite men jag ligger oftast helt stilla när jag sover så det är inget jag upplever som ett problem. Har använt den utan extra underlag ner till -2 utan att jag upplevt att madrassen varit bristfällig men hade jag gett mig ut på en vintertur där jag förväntar mig kallare temperaturer än runt nollan så hade jag nog tagit med mig något extra underlag. Min ryggsäck saknar någon stoppning i ryggdelen så det är bara tyget mellan min rygg och det jag har i ryggsäcken så jag brukar vika min madrass och placera den så att den ligger längs med ryggen för att ge ryggsäcken lite stadga och skydda ryggen från diverse grejer som annars skulle kunna peta mig i ryggen. Med det sagt så tar madrassen i princip ingen plats alls.
 
Senast ändrad:
Jag använder therm-a-rest neoair xlite woman varianten eftersom jag är relativt kort så fungerar den längden lika bra och har dessutom bättre r-värde än herrversionen. Madrassen har någon reflekterande film invändigt som har en förmåga att prassla lite men jag ligger oftast helt stilla när jag sover så det är inget jag upplever som ett problem. Har använt den utan extra underlag ner till -2 utan att jag upplevt att madrassen varit bristfällig men hade jag gett mig ut på en vintertur där jag förväntar mig kallare temperaturer än runt nollan så hade jag nog tagit med mig något extra underlag.

Jag har också kikat på women’s varianten på grund av R-värdet.
Den går bort på grund av att jag är 170 cm long och madrassen är 168 cm irriterande nog. Dessutom prasslar den mycket mer än de andra märken. Jag är sidosovare och vrider och vänder mig många gånger på natten, försöker lära mig att tycka om att ligga på magen på grund av återkommande slemsäcksproblem i höftbenet som i sin tur trycker på en nerv. Stör man sig inte av prasslet och den mumieformen (föredra rektangulärt form) så är det säkert ett bra val och har fått bra omdömmen.
 
Jag har också kikat på women’s varianten på grund av R-värdet.
Den går bort på grund av att jag är 170 cm long och madrassen är 168 cm irriterande nog. Dessutom prasslar den mycket mer än de andra märken. Jag är sidosovare och vrider och vänder mig många gånger på natten, försöker lära mig att tycka om att ligga på magen på grund av återkommande slemsäcksproblem i höftbenet som i sin tur trycker på en nerv. Stör man sig inte av prasslet och den mumieformen (föredra rektangulärt form) så är det säkert ett bra val och har fått bra omdömmen.


Jag är 171cm och den fungerar för mig. Men det är precis så att den räcker till när jag ligger på rygg (kudden ligger någon cm utanför upptill och hälen ligger precis innanför nertill) och då ligger jag som jag nämnde väldigt stilla när jag sover. Skulle jag vända mig till sidoläge så faller det sig naturligt att man drar upp benen lite och då räcker madrasslängden gott och väl. Dom som är riktigt extrem UL kör med bara torso madrassen och kompletterar med sittunderlaget under fötterna. Nu nämnde du att du sover mycket på sidan så det är väl inget alternativ för dig kanske men tänkte nämna det som ett perspektiv bara.
 

avslutad210712

Gäst
Jag håller med.

Det ABSOLUT viktigaste för Er är hur bra värmeisolering ett liggunderlag har.

Det viktigaste för min del är att jag sover bra på mitt liggunderlag. Oavsett k-värde.

Akademiker *suck*

Varför i helskotta tillhör jag den kategorin
 
Jag håller med.

Det ABSOLUT viktigaste för Er är hur bra värmeisolering ett liggunderlag har.

Det viktigaste för min del är att jag sover bra på mitt liggunderlag. Oavsett k-värde.

Akademiker *suck*

Varför i helskotta tillhör jag den kategorin


Jag kan bara tala för mig själv och för min del är det viktigaste att ha rätt utrustning vid rätt tillfälle. För mig kommer ett uppblåsbart liggunderlag alltid vara det bekvämaste alternativet. Isoleringsvärdet är en viktig aspekt vid val av madrass till den tänkta vandringen. Jag vill inte frysa när jag ska vila efter en heldags vandring. Och andra sidan har jag inget behov av att släpa runt på en madrass som har ett isoleringsvärde anpassat för minusgrader mitt i sommaren. Jag strävar alltid efter att kunna utnyttja min utrustning till max. På samma sätt som jag hellre har en sovsäck (quilt) som är på gränsen till för kall och klär mig med baslager och förstärkningsplagg för att hålla en lagom temperatur under natten än att ha en säck som är på tok för varm. Dels för att det är lättare att reglera temperaturen men även för att jag sparar vikt från min rygg när utrustningen har flera användningsområden.
 
Jag har ett thermarest evo light, som är en kompromiss mellan självuppblåsbart och luftmadrass. Lättare och tjockare än ett självuppblåsbart och varmare, lättare att blåsa upp och lite fastare än en luftmadrass. Jag trivs bra med det. Nackdelen är väl att det är hiskeligt dyrt.
 
Köpte mitt första Therm a rest tidigt 90-tal. Fortfarande helt och fungerandes. Köpte precis ett till Therm a rest för familjens behov.

Valde Therm a rest för en viktig faktor utöver garanterat god sömn. Garantin....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
Isildur Tält köpar tankar... Bo och sova 8
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.