Sovsäcksrekommendationer

Hej,

Ny här på forumet men har läst inlägg under en tid och det verkar finnas väldigt mycket fina människor med bra kunskaper här!

Jag har aldrig haft några större problem att släpa på min egen vikt och har tänkt att några kg till är en bra träning men efter att ha blivit familjefar och börjat bära för fler så har jag insett att både storlek och vikt på utrustningen är värt att se över. Det blir inte alltför ofta vi kommer iväg så fokus är på mångsidig utrustning som funkar för det mesta snarare än något optimerat för ett visst användarfall.

Näst på tur är sovsäckar för mig och min fru då våra syntetsäckar från tonåren är relativt stora, tunga och inte riktigt så varma som vi skulle önska.

Vi är båda i-vändare och sidosovare, min fru snurrar en del och jag snurrar mycket. Min fru är ganska frusen av sig medans jag är varm när jag sover. Sommartid tycker jag ofta att det blir lite för varmt i en sovsäck samtidigt som jag har svårt att sova utan något på mig. När jag väl har sovsäcken helt stängd så kan det hända att jag ibland får med mig sovsäcken när jag snurrar vilket gör att jag vaknar till och måste trassla ut mig.
Jag är 176 cm lång och min fru 173.

Jag har fastnat lite på Cumulus då de verkar erbjuda väldigt bra säckar för pengarna. Jag gillar också att kan beställa från en svensk återförsäljare (https://backpackinglight.se/) där man har ångerrätt ifall det nu skulle kännas helt fel när den dyker upp.

Jag har spanat på Cumulus Panyan 450 till min fru eftersom den verkar va en ombonad och något vidare modell samtidigt som den inte är alltför tung.

Jag har också spanat på Cumulus Quilts eftersom en del verkar anse att detta passar perfekt för en varm snurrare. Man kan använda den bara som täcke eller spänna fast den över liggunderlaget så att den inte dra med när man vänder sig. Här är jag dock rädd för att råka ut för glipor eller sakna huvan en kall natt. Här tänker jag att en 350 skulle kunna passa mig.

Är det någon som har erfarenhet av Cumulus Quilts (den nuvarande modellen med fotbox som går att öppna helt)?

Vad tror ni om Panyam 450 till min fru? Och eventuellt till mig också ifall jag inte vågar chansa på en quilt?

Finns det några alternativ jag borde titta på? Spanade på Cumulus Lite Line 400 först men är lite rädd för att jag ska lida av smala passformen. Är så oerhört svårt att avgöra sånt i förväg dock..

Relevant övrig utrustning:
Liggunderlag: Therm-a-rest NeoAir XTherm som utöver komfort erbjuder bra isolering mot mot markkyla.
Tält: Helsport Fjellheimen Camp 4 tält (heter väl Pro numera ser det ut som) som vi är väldigt nöjda med och som passar på såväl fjällvandring som campingplats.
Barnen fick sovsäckar från Roberts för ett par år sen - Skaut 500 som då kändes väldigt prisvärda (1600 kr/st). Vi snörper ihop dem i fotändan med förvarningspåsen och det funkar kanon.
 
Välkommen till forumet:)

Du skriver inte om hur ni tänkt använda sovsäckarna och säsong. Jag kan ana både campingplats och fjäll på din tältbeskrivning, men inte säsong?

Cumulus EN-testar inte sina säckar, så svårt att jämföra med andra fabrikat. Här får man gå på dunvikt och andras erfarenheter då jag själv inte äger någon av deras sovsäckar.
I en annan tråd här på forumet skriver joanna att Cumulus fyller sina med mindre dun på ryggsidan, vilket fungerar bra för en ryggsovare men kanske mindre bra för en i-vändare som mig som även jag sover på sidan med lite lätt uppdragna knän. För att hitta en skön sovställning för mig själv vill jag inte ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck, dessutom vill jag kunna ventilare sovsäcken om den blir för varm utan att tvingas krypa ur den och då är hellång dragkedja ett krav (mycket effektivt att reglera ventilationen genom att öppna dragkedjan en bit i botten av sovsäcken).

För din hustru finns ju även dammodeller som har en lite annan skärning och dunet fördelat på ett lite annorlunda sätt hos en del tillverkare.

Ett tips är att nu börjar mäta er med måttband över axlar, höft, fot för att undvika en sovsäck som är för tight och stramar på någon punkt. Pressar man ihop loftet blir det inte bara obekvämt men även en köldbrygga på den punkten.
 
Nog snarast med-vändare som kan få problem med ojämnt dunfyllda säckar, men din beskrivning hur du vaknar "insnurrad" med felvriden säck låter ju som det är precis det du är :)

Nu är Cumulus absolut inte ensamma om ojämn fyllning, utan det är en sund optimering av dunanvändningen som utförs i de flesta "bättre" sovsäckar. Skillnaden är inte dramatisk och de flesta användare inser inte ens att den finns, men jag som är magsovare har fått lära mig den hårda vägen. Väljer ni huvlös modell eller quilt så faller ju problemet, annars går det att be Cumulus fylla "jämnt" (och andra önskade modifieringar) om man beställer direkt från dem.

Cumulus har 14 dagars returrätt (dock får man själv stå för frakt- och returkostnaden), men den gäller rimligtvis inte om man beställt specialanpassningar.
 
Välkommen till forumet:)

Du skriver inte om hur ni tänkt använda sovsäckarna och säsong. Jag kan ana både campingplats och fjäll på din tältbeskrivning, men inte säsong?

Cumulus EN-testar inte sina säckar, så svårt att jämföra med andra fabrikat. Här får man gå på dunvikt och andras erfarenheter då jag själv inte äger någon av deras sovsäckar.
I en annan tråd här på forumet skriver joanna att Cumulus fyller sina med mindre dun på ryggsidan, vilket fungerar bra för en ryggsovare men kanske mindre bra för en i-vändare som mig som även jag sover på sidan med lite lätt uppdragna knän. För att hitta en skön sovställning för mig själv vill jag inte ha en för klaustrofobiskt skuren sovsäck, dessutom vill jag kunna ventilare sovsäcken om den blir för varm utan att tvingas krypa ur den och då är hellång dragkedja ett krav (mycket effektivt att reglera ventilationen genom att öppna dragkedjan en bit i botten av sovsäcken).

För din hustru finns ju även dammodeller som har en lite annan skärning och dunet fördelat på ett lite annorlunda sätt hos en del tillverkare.

Ett tips är att nu börjar mäta er med måttband över axlar, höft, fot för att undvika en sovsäck som är för tight och stramar på någon punkt. Pressar man ihop loftet blir det inte bara obekvämt men även en köldbrygga på den punkten.

Tack för bra svar!
Ja, användarfall kan ju vara bra! Som det ser ut nu är det väl Stockholmsområdet April-September och sen kanske fjällvandring i närheten av Juli, så tempteraturen brukar hålla sig över 0 på natten även om den ibland hamnar nära. Har gärna lite marginal på det så att kan utvidga användsområdet vid behov.
De gamla säckarna får rimligtvis vara kvar så länge vi känner att vi har plats för dem i förrådet och kan användas för varm sommarcampning, men när det ska ner i en ryggsäck så kommer vi ju såklart hellre vilja ha de mindre lättare säckarna även vid varmt sommarväder.

Mäta på sig själv är lite vanskligt tycker jag, då jag itne vet hur det ska översättas i vilket mått sovsäckar det ska översättas till, men jag ska ta och mäta på de vi har så jag har nån form av referens, tack för idén!

Att det är marginellt mindre fyllning nedtill ser jag som en positiv sak då jag försöker hålla säcken just med nedsidan hela tiden.

Nog snarast med-vändare som kan få problem med ojämnt dunfyllda säckar, men din beskrivning hur du vaknar "insnurrad" med felvriden säck låter ju som det är precis det du är :)

Nu är Cumulus absolut inte ensamma om ojämn fyllning, utan det är en sund optimering av dunanvändningen som utförs i de flesta "bättre" sovsäckar. Skillnaden är inte dramatisk och de flesta användare inser inte ens att den finns, men jag som är magsovare har fått lära mig den hårda vägen. Väljer ni huvlös modell eller quilt så faller ju problemet, annars går det att be Cumulus fylla "jämnt" (och andra önskade modifieringar) om man beställer direkt från dem.

Cumulus har 14 dagars returrätt (dock får man själv stå för frakt- och returkostnaden), men den gäller rimligtvis inte om man beställt specialanpassningar.

Tack för bra svar även här!

Det händer extremt sällan att sovsäcken hänger med men när det väl händer så tycker jag att det är hemskt. Av omtanke för medsovande försöker man ju snurra så lite som möjligt när man vaknar till men det är ju svårare när det händer och jag tog mest upp det som en anledning till att jag var rädd för som skulle kunna hända i en alltför snäv socksäck. Men jag har jag inte så stor erfaranhet av olika säckar så det kanske mest är en farhåga, vilket säck som helst kan man ju få med sig ifall och man kan väl också vända sig i de flesta om man bara gör på rätt sätt.

Vad jag är allra mest nyfiken på är ju om nån har erfarenhet av quilts? Många som skriver om dem verkar tycka att det är det bästa som finns samtidigt så väljer de flesta bort dem. Det som skrivs av dem är ofta i UltraLight-forum och även om jag har ambition om att få ner vikten så kommer komfort i första hand.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...