Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare

Ska du vara nedanför trädgränsen är det svårslaget med tarp och myggnät under den varma delen av sommaren.

Här är en billig lösning som jag själv tittat på, men den kräver vandringsstavar:
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Ta modellen med icke-myggnät på "innertältets" kortsidor så har du insynsskydd och lite mera vindskydd.

På fjället vill du ha ett riktigt tält. Du har redan fått flera tips. Köp inget jättedyrt tält innan du vet ungefär vad du vill ha, och glöm inte begagnatmarknaden.

Uppblåsbart liggunderlag är svårtslaget. Gärna med isolering.
Det kostar dock en del. Beroende på din vikt och vilken komfort du kräver så kan ett bättre cellplast fungera.
Här är ett billigt alternativ. Originalet heter Thermarest Z-lite och kostar kring 500 kr i Sverige.
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

När det kommer till sovsäck så är det knepigare.
Syntetsäckar är billiga, men tunga och skrymmande.
Ska vi ta grova tumregler så är en syntetsäck dubbelt så tung och upptar tre gånger så stor plats i ryggsäcken, jämfört med en bra dunsäck.
Ska du ha den i fjällen bör du titta på en som har t-limit på ett par minusgrader.
 
Är nästa på pricken i samma sits som du och känner verkligen igen mig i vilken djungel av tält som finns där ute.

Själv planerar jag en veckas vandring på kungsleden. Och eftersom du verkar inom sinom tid dela den planen tänkte jag höra vad du/ni andra tror om dessa alternativ?

- Fjällmark Aivak 1P ca 1 500 kr
- TrueNorth Arctic Lite 2P ca 1 500 kr

Alla pratar om Hilleberg där det billigaste tältet kostar 7 000 kr, är det verkligen motiverat för en person som gör runt 10-20 tältnätter per år?

Lånar din tråd lite, men tänker att vi har samma agenda att hitta ett bra prisvärt tält :)

Jag är ingen expert eller så - men jag äger själv ett tält från True North (Arctic 3 tunnel, tror jag det heter) .Det har vi gjort flera tältnätter i, och det är ett väldigt prisvärt tält. Och ja - det håller för fjällvandringar. och sådär. Jag har inte kollat på deras "lite"-varianter - och köpte själv mitt tält för några år sedan, på en välgörenhetsauktion - men det har funkat väldigt bra som "tvåmannatält till två vana tältare - men som behöver lite extra plats för att ryggarna med åldern börjar bli lite stela".

Vi har använt tältet på några scouthajker, några helgövernattningar på vandringar i närområdet (Stockholms innerskärgård) både sommar och vinter samt på fjällvandringar (i västra jämtlandsfjällen). Det har fungerat väldigt bra för oss.

Visst - det är lite tyngre än andra tält, men i övrigt tycker jag att det är ett utmärkt tält, för det åtminstone vi använder det för.

Vi som använder tältet nuförtiden är bägge mellan 45 och 50 år och är uppvuxna inom scoutrörelsen och har fjällvandrat en hel del och kan räknas som "erfarna, men med åldern bekväma friluftsmänniskor".

Den enda grejen jag finner irriterande på just mitt True North-tält är egentligen påsarna till tillbehören (tältspik och bågar), som är gjorda i något slags "presenning"-väv. De är tunna och går lätt sönder - speciellt i kyla. De har spruckit med tiden och behövt bytas ut på mitt tält. Stormlinorna har jag också bytt, mot tunnare, och med bättre linspännare än de som kom med (vilka i och för sig var helt funktionella). Jag ville ha linor jag såg bättre på natten (när man måste upp och kissa) för att inte snubbla runt tältet. :)

Inalles tycker jag att true north är _väldigt_ prisvärt. Lika så för vad som i övrigt nämnts i tråden: Urberg - som jag tycker har bra grejer för vettiga priser. Urberg är väl lite dyrare än True North, men de har å andra sidan t.ex. en miljöpolicy som tilltalar åtminstone mig, så jag tycker att det är värt den extra kostnaden. Skulle jag köpa tält idag - och inte på en välgörenhetsauktion - skulle jag nog titta på Urbergtält själv.
 
Inte lätt att ge dig bra råd, och din budget är klart begränsad. Mitt råd är att du till att börja med lägger pengarna på en bra sovsäck och möjligen tält. Sovsäcken om den är rätt skött kommer att följa dig i decennier, och tältet är inte bara bekvämlighet utan också din säkerhet och skydd för elementens krafter när de slår till. Grundregeln när man är ute är att vara torr, varm och mätt.
Liggunderlaget tycker jag du kan satsa på ett i cellplast (gärna lite tjockare ca 15mm för bekvämlighetens skull), då kommer du undan billigare och slipper risken men punkterade uppblåsbara liggunderlag och vad det innebär att laga i fält. Ex på liggunderlag (ej uppblåsbart) är Thermarest Z-lite, Thermarest RidgeRest , Bergans Sleeping Mat Extreme). Notera skillnader i storlek när du gör ditt val - 50cm kan vara väl smalt för många att sova bekvämt på. kan notera att Uthuset har bra pris på Thermarest Trail Pro som är ett 5cm tjockt och bekvämt uppblåsbart liggunderlag:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/trail-pro.html

Du har även en ganska liten ryggsäck för en veckas vandring mht både utrustning, proviant och bränsle så planera för liggunderlag och ev tält som du kan bära på utsidan av ryggsäcken. Kolla definitivt begagnad marknaden.

En dunsovsäck som håller dig varm några grader under nollan startar prismässigt runt 2000kr, ex marmot Sawtooth mfl
Ett tält blir dyrare då det är en kvalificerad produkt, och många bättre 1-personers tält från kända tillverkare ligger på +4000kr. Ett mindre två personers tält kan vara ett alternativ, blir lite tyngre för en person att bära men mer utrymme och bekvämlighet när man är inregnad. Funkar dessutom om man är två i par som vandrar, då kan ni dela på vikten av tält och kök.
 
Jag vet inte var du bor eller vad du behöver. Men spontant ett par allmänna råd.
När man börjar gå, åk inte till fjällen bara för att de finns.
Hängmatta ovan trädgränsen fungerar inte.
Att gå lågland eller kustled är exotiskt för alla utlänningar som inte har de möjligheterna hemmom. Men leder nära förbindelser med buss och tåg samt inte minst butiker för mat och ett och annat cafe har visat sig vara väldigt bra för några nybörjare jag känner.
Det finns ju en begagnad marknad inte bara här utan i friluftsorganisations tidningarna, Turist och I alla väder, Ute (biblioteket är gratis) samt på nätet,
Låna av vänner o bekanta var den vägen jag började på.

Kök måste man ha, bränsle, konservöppnare, sked, kniv och diskutrustning. Kokar man ragu, veg eller LCHF kan man äta ur kokkärlet, vill man ha varmdryck, skaffa en liten kaffekanna att koka i, en 3 dl kåsa är både dryckeskärl och mätkärl.
Tak över huvudet måste man ha i ett grönt land.
Bekvämt liggunderlag måste man ha, för utan god sömn blir livet ett lidande.
Sovsäck är bra att ha. Innerlakan i den så att du kan tvätta fodret istället för att smutsa ner sovsäcken, en typisk DIY pryl, sidenfoder finns i tygaffären och en kamrat till dig eller mor har säkert tillgång till en symaskin, klistrar du pappersmaskeringstejp på matarsidan är siden lättsytt, tunn nål och rätt tråd.
Sovplagg är ett måste. Kan även brukas till att förstärka klädseln i det blir svalt, även regnplaggen kan göra det.
Regnkläder, tröja o handskar är bra året om.
Karta, kompass, anteckningsmateriel, kamera, nål och tråd. Grov nål och tråd om du måste laga ryggsäck eller skor.
Liten pannlampa är bra utom under midsommarhelgen, skall du till Lappland sommartid stryk den.
Slutligen bör du ha en trädgårdsspade för att gräva ner träck, toapper i plastpåse samt våtservetter, tvål, nagelborste, tandborste, tandkräm o handduk, rakar du dig hyvel o spegel (finns i bättre kompasser).
Myggmedel, plåster, solskyddsmedel.

Allt annat är onödigt överflöd och dylikt skall vi inte bära.
Jag brukar dock ta med mig en god bok för hjärnan. En lupp för blommorna och ibland en liten, lätt kikare för att titta på utsikter, fåglar och båtar.

go tur
 
Senast ändrad:
Det underlättar ju enormt, att du redan har erfarenhet och beprövad utrustning för dagsturer, inkl. ryggsäck, skor, kläder och matlagning. Det är bara "nattprylarna" du behöver komplettera med.

Jag håller med smux; lägg dina pengar i första hand på en bra sovsäck. Dun är dyrt i inköp, men lättare och mer långlivat än syntet. Väljer du en dunsäck som klarar några minusgrader, så har du täckt ett ganska brett användningsområde för lång tid framåt.
Det kan se ut som en djungel med alla klassningar och temperaturgränser, men det finns inga mirakel - ju mer och bättre dun, desto varmare säck, givet likvärdig form och kvalitet i övrigt. Tumregel för en första sovring: minst 400 g dunfyllning av god kvalitet (kring 850 cuin). Misstro tillverkare som inte anger dunvikt eller dunkvalitet. Smux har gett dig bra tips, men kolla även på polska tillverkare som Cumulus, som anses hålla hög kvalitet till (fortfarande) måttliga priser. Cumulus dyker ibland upp på rea hos backpackinglight. se. Pajak och Roberts ligger generellt lite högre i pris.
Byt gärna om till ett torrt underställ inkl strumpor och något på huvudet, när du sover - du håller dig varmare och spar sovsäcken. Till skillnad från lakanspåse går de att dubbelanvända som förstärkning/ombyte.

Tält är ett riskablare projekt om man råkat satsa fel från början. Finns absolut dugliga "billiga" fjälltält, men de är oftast sydda i PU-väv, som både är tyngre och mer kortlivad än det dyrare silnylonet. Bäst om du kan låna/hyra första turen; inte minst för bättre praktisk insikt i vilken utformning, mått, detaljer etc som du personligen trivs/vantrivs med.
Vill du ändå köpa, så kan du börja med att läsa under "Några tankar mer generellt" här.
Satsa alltså helst på ett dubbeltält som går att sätta upp "yttertält först", om du tänkt dig längre turer ovan trädgränsen. Ingång på långsidan själv är mest praktiskt och trivsamt.
Du kan kolla t ex här för att bilda dig en uppfattning om dina valmöjligheter, utan att det genast landar i värstingmärken som Hilleberg eller värstingvävar som Dyneema. Jag skulle själv titta på Vango F10; det använder en "hybridväv" och kommer rimligt långt ner i vikt till rimlig kostnad. Vango anses göra bra prisvärda tält, som gillas av britter. Andra sådana märken är kanske Nordic, Northstar, Bergans, samt koreanska Luxe i den riktigt billiga änden.

Spara pengar skulle jag göra på liggunderlag, men det är såklart personligt. Ett billigt skumplastunderlag ger normalt tillräcklig markisolering under sommar och tidig höst i fjällen, plus säkerhet från haveri/punktering. Själv sover jag fortfarande på 8 mm skumplast, men behöver då lägga något klädesplagg e.d. under höftkammen för att ligga skönt. Tycker det oftast är fråga om hur underlaget är format, inte hur mjukt det är. En liten uppblåsbar kudde kan också göra stor skilnad.
Men många andra vill ändå ha något mjukare att sova på.
Är du osäker, så skaffa billigaste sorten från Biltema eller Jula och provsov en natt, med lite experimenterande ang. kuddar och höftsötd. Helst på gräs, eller i nödfall på vardagsrumsmattan.

PS packa gärna sovsäck+sov/ombytesplagg i nåt vattentätt (svart avklippt sopsäck+påsklämma går fint), ta med någon ljuskälla på låglandsturen (pannlampa är mest praktiskt), och glöm ej myggstiftet :)
 
En bra sovbädd skall vara plan och ha en grund höftgrop. Precis som dräneringsdiket ovan tältplatsen brukar naturvännerna få krupp här.

Men vill du sova väl och torrt så gäller de här råden. Vi har tältat på sandspår där att göra en plan bädd var några minuters skyfflande och dikena behövdes inte för vi tältade på högsta punkten.

Viker man åter vegitationen man rullat över för diket är spåren borta efter nästa regn.

go tur
 
Senast ändrad:
(...) Vango anses göra bra prisvärda tält, som gillas av britter. Andra sådana märken är kanske Nordic, Northstar, Bergans, samt koreanska Luxe i den riktigt billiga änden.(...)
...och jag skulle nog också ha nämnt Terra Novas lågprislinje "Wild Country", t ex Zephyros 1. Skillnaden mot deras dyra värstingar är billigare = tyngre PU-vävar, som lägger ca 50% till totalvikten. I fallet Zephyros har de även sparat in på högt sittande ventil, så man får tänka till lite mer för att hantera kondens.
 
Norska Helsport har väldigt bra saker, lite mer i kostnad än t ex. Urberg, men mycket bra kvalitet. I bland kan man fynda på deras "outlet", så kika gärna där...

https://www.helsport.no/outlet

Läser ofta om detta tips men i köpvillkoren står att det krävs en norsk leveransadress? Hur gör ni som shoppar i helsports outlet med det?

Tält tycker jag ska kosta max 2000kr om det inte är sån kvalitet att det kommer upp i mer än 4000.

Sovsäck för under tusenlappen eller riktig kvalite som går på flera tusen.

Liggunderlag är enklast att snåla med då de billigare alternativen fungerar, är riktigt billiga samt kan användas i kombination med det dyra uppblåsbara du kanske köper.

Viktigast tycker jag är att om du satsar på en kvalite som du ska kunna ha länge så bör du vara noga med vikten!

Att strunta i vikt är dock ett sätt att hålla nere budgeten. Men att betala flera tusen för ett solotält som väger 2kg t.ex. är ju onödigt slöseri...
 
Att strunta i vikt är dock ett sätt att hålla nere budgeten. Men att betala flera tusen för ett solotält som väger 2kg t.ex. är ju onödigt slöseri...

Inte alls, det hänger helt ihop med vilka funktioner du värdesätter och tilltänkta användningsområden. Det finns åtskilliga mycket väl renomerade solotält kring 2kg, ex Hilleberg Soulo (2,2kg), Hilleberg Akto (1,7kg), Helsport Ringstind (flera modeller kring 2kg förutom Superlight versionen som är lättare), Exped Vela 1 extreme (1,9kg) mfl
 
Inte alls, det hänger helt ihop med vilka funktioner du värdesätter och tilltänkta användningsområden. Det finns åtskilliga mycket väl renomerade solotält kring 2kg, ex Hilleberg Soulo (2,2kg), Hilleberg Akto (1,7kg), Helsport Ringstind (flera modeller kring 2kg förutom Superlight versionen som är lättare), Exped Vela 1 extreme (1,9kg) mfl

Inget av dessa tält kostar under 4000 kr.
TS har satt en maxbudget runt 2000 kr.
 
Inget av dessa tält kostar under 4000 kr.
TS har satt en maxbudget runt 2000 kr.

Det är riktigt om man ser till trådstartarens frågor, och mitt svar var enbart kopplat till inlägget från Kimkim där jag uppfattade det som att solotält på runt 2kg inte var prsivärda om de kostade flera tusen, men kanske jag missförstod inlägget?.
 
Utsidan har prylmarknad. Detta tält kanske du skall fundera på https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=76323 Kan bli väl kallt på fjället och du kan behöva bättre tältpinnar än original men han som säljer bor högt upp i landet kolla hur han använt tältet.

Håller med om att dunsovsäck är lättare att bära. Kan ibland gå att göra fynd på loppis. Finns rätt mkt bra tidigare trådar att läsa om sovsäcksval.

Liggunderlag är en personlig fråga. Uppblåsbara är skönare men kan vara både dyra och sköra. Kolla tidigare trådar där också.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Karolina P Info om äldre Saitaris sökes Bo och sova 6
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
Viktorious Lättare 3-manna tält 4-säsongs sökes Bo och sova 14
Teknikern Extremsovsäck sökes. Bo och sova 34
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
Tennknapp Sökes lång sovsäck Bo och sova 4
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
Lejonen Tältplats sökes! Bo och sova 10
Nitsson Ultralätt sovsäck sökes Bo och sova 19
William vilde Lätt sovsäck sökes. Bo och sova 4
tält med ståhöjd sökes Bo och sova 4
Anders.Appelqvist Haglöfs Geinius? Negativa omdömen sökes! Bo och sova 4
AndersB21 Bra och prisvärt liggunderlag sökes Bo och sova 9
Jakan Sovsäckshjälp sökes Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
Dataprogram sökes! Bo och sova 0
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...