Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt!

Hej

Min erfarenhet är att sova vid vatten, och därigenom i fuktig miljö tar bort många grader på angivna temperaturer hos sovsäckarna (speciellt hos dunsovsäckar vars dun tappar spänst/loft). För stora sovsäckar till barnen medför att de skall värma upp en extra volym. Man kan boosta sovsäckar genom att köra dubbla... Bättre med dubbla barnsovsäckar till barnen (vi körde så på våra barn ner till -2 med gått resultat ) än en stor med bra temp gradering.

Ni verkar ha bra tänk vad gällande markkyla👍
Vinden kan ha fört in kontinuerligt fuktig luft in i tälten.

Man kan börja natten med en värmeflaska (nalogene plast är bra!) i sovsäcken att ge extra startvärme.

Jag bor utanför Uppsala. Har fortfarande kvar en del barnsaker trots att mina barn är ungdomar/unga vuxna.
Dra ett mess om ni vill låna.

Hälsningar Johan
 
Jag gav upp idén med lägsta temperatur och började titta på högsta istället. Ska man ha den utomhus så behövs ju en komforttemperatur på max 12-13 grader. Blir det varmare så finns där ju dragkedjan. Däremot tycker jag att flisfilten ovanpå säcken värmer bra, och är lätt.
 
I morgon åker vi ut igen. Tre av fyra har nya varmare sovsäckar, vi tar med oss extra vattenflaskor att ha som värmeflaskor, extra underställ att byta om till på kvällen, väderleksrapporten säger 8 grader och 2-3 sekundmeter på natten, nya tält. Så får vi se om vi lyckas bättre denna gång. Skam den som ger sig!

Härligt! Rätt inställning kommer man långt på. Ingen kan i alla fall anklaga er för att inte ha försökt. Hoppas ni får en varm, skön natt och en fin naturupplevelse!
 
Klar framgång!

Mycket bättre natt!

De tre i familjen som fått nya sovsäckar sov mycket gott (förutom när sonen råkade glida av sina dubbla liggunderlag, markkylan är ändock kall). Makens sovsäck kommer i veckan så sedan ska han också slippa fryset.

TACK för alla goda råd och tillrop!
 
Roligt att höra! Och tack för att du kom tillbaka och berättade! Hoppas ni får många fina tältnätter framöver.
 
Nu har någon säkert redan skrivit detta och jag har missat men ändå, innerlakan till sovsäcken?
Finns att köpa. Som en tunn säck inne i sovsäcken. Dels skyddas sovsäcken mot smuts men det viktigaste. Det blir ännu ett värmande lager.

Jag har själv tidigare nämnda Caravan combi deluxe. Fantastiska dunsäckar som jag sovit i sedan barndomen. Ja, dom har hållit i över 40 år.
Sommartid används dom mer som sovtäcke. Blir de lite kallare då stängs den inre säcken och den yttre används som värmesköld nedåt för extraisolering mot marken. När den blir ännu kallare stängs båda säckarna.

Bra liggunderlag kan inte underskattas.

Vad roligt att hela familjen är med och på :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.