Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt!

tips för varm natt

1 Skaka upp säck ordentligt före utomhuskläder tas av
2 ät och drick varmt nära sängdags
3 en liten språngmars utan att bli svett
4 ha ej mer än underställ på i sovsäck ev sovsäckslakan om ej lång vandring
5 mössa på som kan tas av när för varmt
6 kombinera säckar dun innerst och syntet sedan
7 bra med dubbla hellånga blixtlås och öppna vid fot om förvarmt även som säkerhet om en börjar krångla oftast använder du bara en och den andra är nästan oanvänd när den behövs
8 oftast börjar man frysa om fötterna byt då till torra sockar och värm upp dessa med masage eller om ni är flera tex i armhålan
9 fungerar med tjock pet flaska för varmt vatten med socka på ev med plastpåse direkt mot flaska för extra säkerhet.
10 har du extra kläder med lägg dom under sovsäck
11 mylar räddnings filt ovan säck
12 om köp av tält med innertak av mesh köp ett där yttertält går ner helt till marken och innertältet har tät väv upp minst 3 till 4 dm för att undvika drag provat eget med 10 sekm ingen vind inv och efter några minuter inne redan 2 gr varmare än ute
13 prova vindskydd och elda hela natten med brandvakt och strålnings skärm bakom eld då kan man ha billiga sovsäckar och en enkel pressänning med granris på ha Alltid mycket vatten för att släcka ev glöd som flyger runt vid blåst.
ps som ung scout med mkt tunn syntetsäck och snö ute och med bara granris på snön
fungerade bra utan frös mycket bäst med föttrer mot elden,extra upplevelse var en räv som ej låter så trevligt endast lodjur låter mer skrämmande första gången
 
Hm, ingen har nämnt den slutliga lösningen på ditt sovsäcksgrubbleri:

Köp en begagnad Caravan Combi DeLuxe! Det är en dubbelsäck med dun i bägge säckarna
- och man använder dem som det är lämpligast med avseende på läget/klimatet/årstiden. De
dyker upp på Tradera då och då. (OBS! Inte Caravan Carry DeLuxe! Den har syntetfiber i ena
säcken...)

Själv så har jag övernattat vintertid i vindskydd (utan brasa framför!) i -25C med granris och
cell-liggunderlag under utan att lida det minsta. Visst, det var kallt utanför säcken, men inuti
var det rätt cosy (i ylleunderställ, yllesockor och en mössa)... Det blev massor av is i yttersta
textillagret - men det var enda problemet på morgonen.

Samma Combi DeLuxe används som enkelsäck senvår till tidig höst - i tält.
Under högsommaren är den oftast använd med öppen dragkedja, det räcker gott.

Även jag är ivridare så mumiesytt går fetbort...
 
Ni kanske skulle titta på detta tält till er fyra. Bra tält till rimligt pris, så kan ni komplettera med 2-mans tält när ni känner för det och vet vad ni söker:
https://www.xxl.se/bergans-romsdal-4-pers-tent-solidltgrey-br-magma-gra/p/1163822_1_style

Satt faktiskt i detta nu med det tältet uppe. Försökte förstå om det egentligen är som Trollhetta 4p som jag fick tips om idag från annat håll?

Vi vill köpa två tält direkt, för att min bror också ska kunna följa med (och fem personer är vi inte i ett tunneltält..). Spanar i detta nu också på ett Exped Orion III - jag har 20% rabatt på outnorth via stf - och jag tror att det skulle vara skönt att ha det "andra" tältet har högt i tak och bra utsikt. Jag tycker egentligen att kupoltält är mycket trevligare med utsikt och högt i tak, men absiden på ett tunneltält vore skönt. Liksom golvytan för fyra. De två tälten ihop skulle bli 13 000 kr, vilket på ett sätt är mycket pengar, men vad jag förstår är det också två habila tält. Och om vi ska ut två personer kan vi ta Orion, fyra pers så skulle det räcka med Bergans men vara skönt med två om vi ska vara ute länge på samma ställe, och är vi fem har vi gott om plats.Vad tror du om det upplägget? Eller finns det liknande kupoltält med lägre pris men liknande kvalitet?
 
Ni hade fleecefiltar med er, dom kom bort lite i diskussionen. Ett billigt tips att prova innan ni intecknar huset: Sy ihop varje filt till en påse som en inre sovsäck och kryp ner i den inuti sovsäcken. Då gör fleecen stor skillnad, inte ovanpå. Ni vuxna får väl ta en frysnatt till för laget och utvärdera skillnaden.
 
När jag är rädd att säcken ska vara för kall tar jag på mig mössa och ylletröja, ibland tjockare underställsbyxor. Köp några billiga fleeceställ är mitt råd.

Och inga underställ eller strumpor i bomull, förstås.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Varför fleece när det finns ullfrotté? Naturligt, varmt och gosigt, håller länge om plaggen sköts enligt instruktion. Dessutom tar de betydligt mindre plats.
 
Tack för alla tips

I morgon åker vi ut igen. Tre av fyra har nya varmare sovsäckar, vi tar med oss extra vattenflaskor att ha som värmeflaskor, extra underställ att byta om till på kvällen, väderleksrapporten säger 8 grader och 2-3 sekundmeter på natten, nya tält. Så får vi se om vi lyckas bättre denna gång. Skam den som ger sig!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.