2 3-mannatält för långa vuxna och glada barn (pandemianpassning av sommaren)

Hej!

Familjen (två vuxna, två barn nu 5 och 7) har senaste året fått blodad tand på uteliv och (barnanpassad) vandring. Vi har bott på fjällstationer och gått dagsturer och vi är även ute massor i vårt närområde och vandrar och eldar och lever gott. Jag har fått mycket goda tips på uteliv från utsidan och tackar för det!

Under rådande omständigheter (pandemin) behöver vi dock raskt ställa om våra semesterplaner, och vi inser att tält skulle kunna ge oss frihet att resa runt i vår del av Sverige men ändå undvika folk. Vi har bara tältat en gång förut, då i ett 4-manna Hilleberg i fjällen i somras (vet tyvärr inte modellen, men ett tunneltält dock utan speciellt stor absid). Det tyckte vi var trångt för oss fyra, när vi vuxna är 185 cm båda två och barnen snurrar på nätterna! Dessutom har vi en nära släkting som kommer vara med en del i sommar, och han är lång han också.

Så jag tror att det klokaste för oss skulle vara 2 st 3-mannatält. Nu köper vi tält för närmsta tio åren så pris är inget problem, men jag vill inte enbart betala för ett fint märkesnamn.

Jag skulle vilja ha:
Tält som klarar vår-höst i Sverige och rejäla regn - och barn som inte alltid tänker på att vara extremt försiktiga med tältduk etc.
Rejäla absider för matlagning och umgänge.
God ventilation, inte vakna med kondens i hela tältet eller hetta på sommaren.
Ordentlig sitthöjd inne i tältet och anpassat för vuxna på 185 cm utan att slå i duken.
Behöver inte vara fjäderlätta tält men det måste viktmässigt fungera att bära med på vandring.

Jag har så klart googlat och läst tusen inlägg på utsidan. Men jag är tacksam för om någon också kan ge tips utifrån egen erfarenhet! En speciell omständighet nu är ju att jag inte tänker åka runt till varenda affär och prova. Online shopping måste vara min vän.

Stort tack!!

ps. Jag har inte bestämt mig för tunnel versus kupol - så tips på båda typerna välkomnas!
 
För två vuxna och två barn hade jag valt ett kaitum 4. Vill man slippa lek i innertältet hade jag valt ett kaitum 4 gt.

Kaitum har raka innertältsväggar (ingen sluttande fotända), vilket ger väldigt mycket användbart utrymme i innertältet.
Det har absider i båda ändarna, vilket ger förvaringsutrymme och fenomenala ventilationsmöjligheter. Med GT absid kan man få som en liten uteplats med tak.

Keron 4 är i stort sett samma modell fast med tyngre och tjockare väv. Tyngre, men säkert ett par års extra livslängd.

Har sämre koll på andra tillverkare.


EDIT: Ser nu att ni sökte två stycken tält.

Ett kaitum GT och ett kaitum vanligt hade jag satsat på, om pengarna inte var ett problem.
Eftersom ni är långa är det mycket värt att inte ha sluttande fotända, och då är kaitum ett bra val. Är inte det ett problem så hade ett kaitum GT (för umgänge) och en annan mindre och lättare modell (enbart för att sova) varit en lösning.
Men det beror också på hur man sover. Ligger man på sida med uppdragna knän går det bra med sluttande fotända.

Allak 3 har också ganska gott om utrymme för långa personer och är ett i övrigt trevligt tält. Det är helt fristående och kan ju bjuda på flexibilitet i framtiden.
 
Senast ändrad:
För två vuxna och två barn hade jag valt ett kaitum 4. Vill man slippa lek i innertältet hade jag valt ett kaitum 4 gt.

Kaitum har raka innertältsväggar (ingen sluttande fotända), vilket ger väldigt mycket användbart utrymme i innertältet.
Det har absider i båda ändarna, vilket ger förvaringsutrymme och fenomenala ventilationsmöjligheter. Med GT absid kan man få som en liten uteplats med tak.

EDIT: Ser nu att ni sökte två stycken tält.

Ett kaitum GT och ett kaitum vanligt hade jag satsat på, om pengarna inte var ett problem.


Allak 3 har också ganska gott om utrymme för långa personer och är ett i övrigt trevligt tält. Det är helt fristående och kan ju bjuda på flexibilitet i framtiden.

Stort tack för ditt svar och dina tips!!! Jag funderar på om man ska köpa ett kupoltält och ett tunneltält, för att kunna kombinera och anpassa lite till dagsform. Kan man köpa till eller göra en egen absid till Allak 3 tror du? Så att man har någonstans att äta alla fyra?

Någon som har tips på andra märken än Hilleberg? Jag har tittat en del på Berganstält, både kupol och tunnel, men tar tacksamt emot input. Jag har också funderat på att köpa ett Hilleberg (for life) och ett typ Urbergtält som sedan kan uppgraderas när barnen blir äldre. Tankar?
 
Skulle rekommendera dig att titta på Helsport Spitsbergen, likvärdig kvalité som Hilleberg men en bråkdel utav priset.

Ett annat alternativ är att skaffa sig någon form utav vandringskåta. Finns tunga mysiga ifrån Tenttipi eller lättviktskåtor med. Köper du rätt modell kan du även ha en brasa/kamin i kåtan för extra värme och då kanske "sommarsäsongen" håller sig längre? :) Supermysigt!
 
Skulle rekommendera dig att titta på Helsport Spitsbergen, likvärdig kvalité som Hilleberg men en bråkdel utav priset.

Ett annat alternativ är att skaffa sig någon form utav vandringskåta. Finns tunga mysiga ifrån Tenttipi eller lättviktskåtor med. Köper du rätt modell kan du även ha en brasa/kamin i kåtan för extra värme och då kanske "sommarsäsongen" håller sig längre? :) Supermysigt!

Tack för svar! Jag har faktiskt spanat på Bergans Wiglo som någon slags kåtlösning, jag blir förtjust i att det är så rysligt högt i tak och att det känns som ett hus, även om det är lite tungt att bära långt. Men kanske ett Wiglo och ett tunneltält? Tack för tipset angående Helsport också - jag följer upp och läser på allt mycket noga.
 
Stort tack för ditt svar och dina tips!!! Jag funderar på om man ska köpa ett kupoltält och ett tunneltält, för att kunna kombinera och anpassa lite till dagsform. Kan man köpa till eller göra en egen absid till Allak 3 tror du? Så att man har någonstans att äta alla fyra?

Någon som har tips på andra märken än Hilleberg? Jag har tittat en del på Berganstält, både kupol och tunnel, men tar tacksamt emot input. Jag har också funderat på att köpa ett Hilleberg (for life) och ett typ Urbergtält som sedan kan uppgraderas när barnen blir äldre. Tankar?

Det kan du nog bara svara på själv.
Allak är helt fristående och kan ställas upp i princip var som helst. Det innebär en flexibilitet.
Av en tarp kan man göra en liten absid/uteplats, men det är ju inget vid riktigt dåligt väder.
Jag hade som sagt valt ett kaitum gt för utrymmet, och sen kanske ett allak som andratält. Eller motsvarande från annan tillverkare.

Det finns massor med bra tält från andra tillverkare. 9 gånger av 10 är de billigare i inköp.
Känner dock inte till något av samma konstruktion som kaitum.

I större butiker som säljer tält finns några exemplar alltid uppsatta på golvet. Om du säger att du ska köpa två dyra tält skulle jag tro att de sätter upp de modeller du önskar så att ni kan provligga och testa.
 
Det kan du nog bara svara på själv.
Allak är helt fristående och kan ställas upp i princip var som helst. Det innebär en flexibilitet.
Av en tarp kan man göra en liten absid/uteplats, men det är ju inget vid riktigt dåligt väder.
Jag hade som sagt valt ett kaitum gt för utrymmet, och sen kanske ett allak som andratält. Eller motsvarande från annan tillverkare.

Det finns massor med bra tält från andra tillverkare. 9 gånger av 10 är de billigare i inköp.
Känner dock inte till något av samma konstruktion som kaitum.

I större butiker som säljer tält finns några exemplar alltid uppsatta på golvet. Om du säger att du ska köpa två dyra tält skulle jag tro att de sätter upp de modeller du önskar så att ni kan provligga och testa.

Ja, jag tror att ett tunnel och ett kupoltält är en bra idé. Ska titta noga på tälten du föreslår. Däremot kommer jag inte i nuläget tillbringa speciellt mycket tid i butiker.
 
Ja, jag tror att ett tunnel och ett kupoltält är en bra idé. Ska titta noga på tälten du föreslår. Däremot kommer jag inte i nuläget tillbringa speciellt mycket tid i butiker.


Klokt
Går även att beställa hem på öppet köp och testa, givet att man har en stor ren yta att sätta upp dem på.
 
Kan rekommendera Wiglo. Hade det till två vuxna och ett barn när vi cyklade Kattegattleden. Det var som ett slott för oss! Bra kvalite och lättrest. Annars kan jag också tipsa om Helsport Reinsfjell PRO. Högt i tak för att vara kupoltält och relativt stora absider.

// Lelle
 
Kan rekommendera Wiglo. Hade det till två vuxna och ett barn när vi cyklade Kattegattleden. Det var som ett slott för oss! Bra kvalite och lättrest. Annars kan jag också tipsa om Helsport Reinsfjell PRO. Högt i tak för att vara kupoltält och relativt stora absider.

// Lelle

Vad spännande att höra! Hur gamla är era barn? Skulle ni kunna tänka er att bära med er tältet på vandringar också eller upplever ni det som för tungt för det? Var det svårt att hitta tillräckligt stora ytor för tältet?
 
Om du inte ska upp på kalfjället och vandra i värsta busvädret.
Skulle jag rekommendera och tipsa om en kåta.
Jag har en Golite Shangri-La 5, som fungerar väl till 5 personer och är ett slott för 2 vuxna och 2 barn, vikt 3kg. Att ha ståhöjd är fantastiskt jmf krypa runt.
En liknande tält med vettiga recensioner och lätt vikt finns här https://backpackinglight.se/talt/luxe-outdoor-tent-sil-octopeak-f8
Luxe outdoor tent octopeak f8
Ganska vettigt pris också, men nej det är inget Hilleberg 😉
 
Vad spännande att höra! Hur gamla är era barn? Skulle ni kunna tänka er att bära med er tältet på vandringar också eller upplever ni det som för tungt för det? Var det svårt att hitta tillräckligt stora ytor för tältet?

Då var hon bara 1 år, men jag skulle inte dra mig för att använda det till 2 vuxna och 2 barn. Relativt tungt för att bära, drygt 6 kg. Men delar man på det så kan det ju funka. Har vandrat 2+2 vuxna/barn med ett Keron 4 GT och det väger nästan 6 kg, var inga problem. Beror ju på omständigheterna och övrig packning totalt tänker jag. Upplevde inga problem att hitta yta för det, men det var ju lågland. Beror ju helt på vart man ska vandra.

Kortare vandringar eller som basläger kan det vara toppen tycker jag.

// L
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
parker111 Prisvärt 2-mannatält efterlyses Bo och sova 21
humbug 2-mannatält Bo och sova 3
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Nils_pn Sovsäck och liggunderlag för långa (202cm) Bo och sova 10
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
Nattkryp Hängmattor för långa liggare Bo och sova 5
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
Staffan Andersson Tält för långa Bo och sova 5
harvest Tält för långa Bo och sova 8
peter2m Sovsäck för långa Bo och sova 7
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
franzjosef Tält för långa personer Bo och sova 10
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
villevezzla Tält för 2 vuxna, 1 tonåring och 2 barn? Bo och sova 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.