Definiera hammock för mig

Så här skrev ISterbuk i tråden om Bushcraft:
"En liknelse:
Hammock är en hängmatta, precis som MTB är en cykel, men en cykel är inte en MTB och en hängmatta är inte en hammock. Hammock är en sorts hängmatta som man oftast campar i. En gren av hängmattebegreppet."

Det är i min ögon en felaktig tolkning. Pratar du med nån engelskspråkig så kan "hammock" vara vilken hängmatta som helst. Bara att googla på "hammock" och titta på Bilder.
 
Det är i min ögon en felaktig tolkning. Pratar du med nån engelskspråkig så kan "hammock" vara vilken hängmatta som helst. Bara att googla på "hammock" och titta på Bilder.

Ja, men den praktiska tillämpningen av begreppet i sverige, är ungefär som jag beskrev den tycker jag. Säger hammockfolk "hammock" här, så menar de flesta en hängmatta avsedd att campa i. Tror användningen av ordet tillämpas på detta sätt även utomlands om även om det "korrekta" vore att säga "camping hammock". Sommarstugehängmattan har inga större anhängare med nördar som skapar forum, webbutiker eller skriver böcker och den typen av hängmatta trendar inte på samma sätt.

Det är väl alltid så här när nya amerikanska företeelser kommer in på svenska marknaden att förvirring och irritation uppstår då företeelsen inte passar in i de nuvarande facken.
 
Säger hammockfolk "hammock" här, så menar de flesta en hängmatta avsedd att campa i.
Använder du termen på ett trädgårdsforum så blir tolkningen en helt annan.

Och inte ens alla friluftsmänniskor har hört talas om att hängmatta skulle kunna heta hammock. Det ser vi ju i t.ex. den här tråden. Hade det varit solklart hade den här tråden aldrig startats.
 
Alternativt så kan man ju bara välja det ord man finner lämpligast och inte bara hitta svårigheter och missuppfattningar överallt. Man behöver inte göra sig dummare än man är. Hur ofta har vi missuppfattningar här beroende om man säger hammock eller hängmatta? Låt båda orden vara korrekta. Svenska språket dryper av låneord och har alltid gjort så.
 
Använder du termen på ett trädgårdsforum så blir tolkningen en helt annan.

Och inte ens alla friluftsmänniskor har hört talas om att hängmatta skulle kunna heta hammock. Det ser vi ju i t.ex. den här tråden. Hade det varit solklart hade den här tråden aldrig startats.

ok, men det här är ett friluftsforum.

Nej, men om de friluftsmänniskorna är intresserade så finns en lång och bra tråd om hammocking här på utsidan, så kan de lära sig vad det är. Det är rätt solklart vad det är för oss som hänger.
 
Använder du termen på ett trädgårdsforum så blir tolkningen en helt annan.

Och inte ens alla friluftsmänniskor har hört talas om att hängmatta skulle kunna heta hammock. Det ser vi ju i t.ex. den här tråden. Hade det varit solklart hade den här tråden aldrig startats.

Jag fattade först inte varför man diskuterade hammock på ett friluftsforum.
Jag sov ju flera gånger i en sådan på släktens altan när jag var liten pojke.
Först när jag googlat fattade jag att det var en hängmatta som spänns upp mellan träd.
 
Språket är vad det är. Det är organiskt och formas och förändras av de som använder det. Ingen som hittar på nya bara så där. (förutom böglobbyn och ordet "hen" .. ops!...)

Få använder begreppen campinghängmatta eller camping hammock eftersom de allra flesta engagerade runt om i världen menar samma sak med bara ordet "hammock". Varför krångla till det med fler bokstäver och andra ord? Själv säger jag lite olika dock beroende på vem jag pratar med.
 
Går att kontra med varför är det så svårt att acceptera hammock.
Well in English I have no problem att all using hammock.

Men ska man prata svenska är det väldigt dumt att använda ett ord som har en helt annan betydelse på svenska, eftersom det lätt blir missförstånd.

Ni som använder ordet hammock, hur uttalar ni det? På svenska eller engelska?

Det är ju skillnad på om man säger "hammåck" eller "hämmock".
 
Well in English I have no problem att all using hammock.

Men ska man prata svenska är det väldigt dumt att använda ett ord som har en helt annan betydelse på svenska, eftersom det lätt blir missförstånd.

Ni som använder ordet hammock, hur uttalar ni det? På svenska eller engelska?

Det är ju skillnad på om man säger "hammåck" eller "hämmock".

Blir knappast missförstånd när hammockare kommunicerar med varandra i hammocktrådar eller hammockforum. Vi vet skillnaden - jag lovar! :)..sen förklarar nog de flesta gärna vad olika begrepp inom hammocking innebär för en nyfiken - prusik knot, ridge line, tree huggers, dutch clip, drop line osv osv....

Blir ännu knepigare om man är ny på amerikanska hammockforums där de dessutom kör med förkortningar för varje begrepp, men det är överkurs.https://www.hammockforums.net/forum/content.php/149-Hammocking-Acronyms-and-Abbreviations
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.