• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Världen är vackrare när man förstår den. Kom och vandra på en platt jord.

OT: Jag har klickat runt för att hitta en funktion där man anmäler en tråd till admin men hittar ingen. Borde det göras? Har inte detta spårat ut tillräckligt redan?
 
Jag har lagt fram en video där solen ligger bakom horisonten, och stiger av zoom, det är 100% bevis att solen går ner enligt perspektiv. Även en video där mars syns genom eller framför månen. Du kanske skulle titta på bevisen innan du pratar? Vad är era bevis att vi snurrar på en boll?
 
OT: Jag har klickat runt för att hitta en funktion där man anmäler en tråd till admin men hittar ingen. Borde det göras? Har inte detta spårat ut tillräckligt redan?

Oj du va mig en hygglig typ, kunde du inte bara gått till en tråd du gillade bättre? Istället för att vilja förstöra min diskussion? Du kunde ju anmält dom som pratar trams istället för att anmäla tråden
 
Ni får gärna förklara varför ni tror vi snurrar på en boll så kan vi prata om saken.

Förklara varför jag har fel och ni har rätt så kan vi prata som vuxna.


Vilket välkomnande när man som ny vill prata med er, bara grundlöst förlöjligande. Om jag nu är så korkad kan ni väl hjälpa mig bli bättre istället. Jag ville bara dela med mig av nått jag tycker är intressant, som gör naturupplevelser till nått bättre. Borde väl va i allas intresse här att förstå världen bättre, oavsett om den är platt eller sfärisk?
 
Senast ändrad:
OT: Jag har klickat runt för att hitta en funktion där man anmäler en tråd till admin men hittar ingen. Borde det göras? Har inte detta spårat ut tillräckligt redan?

Varför diskuterar ni inte saken med mig som vuxna istället? Ni bara kom in och kasta kommentarer som inte hadde nått med det jag skrivit att göra. Kan vi inte prata som vuxna? Vart tog ni vägen? Varför skrev ni ens i tråden om ni inte ville prata om det?

Jag har väl inte brutit mot några regler?


Känns lite som jag blivit trollad här om jag ska va ärlig.
 
Senast ändrad:
Ni får gärna förklara varför ni tror vi snurrar på en boll så kan vi prata om saken.

Vi tror inte, vi vet. Eftersom dussintals nationer har skickat upp satelliter som tagit bilder, det är hundratals människor genom åren som varit uppe i rymden. Flygplan flyger runt jorden, båtar seglar runt jorden, ingen har nån gång kunna visa att det finns nån slags kant.

Redan för 2000 år sen visade Eratosthenes hur man kunde räkna ut omkretsen på den runda jorden. Sen dess har bevis efter bevis på att jorden är rund presenterats.
 
Båtar och annat försvinner pga perspektiv.
Du har uppenbarligen aldrig varit ute på havet med en kikare. När man ser övre halvan av en båt sticka upp över horisonten, var är resten av båten?

Samma sak när man är ute på havet och närmar sig land, man ser bergstoppar först, sen stiger bergen upp vid horisonten.

Så horisonten är alltså inte kurvan på en boll utan alltid en rak linje. Ostört vatten skapar alltid en plan yta, vatten är mätbart platt, från ett glas vatten till en pool till havet och havets horisont. Om vatten nu inte har nån kurva pga den påstådda globen, och detta platta vatten omringar oss.....
Vatten är inte platt, hur förklarar du annars tidvattenförändringar? Att vattennivån stiger på ett ställe på jorden samtidigt som det sjunker på ett annat?

Bara för att kurvan är så svag att du inte kan se den med blotta ögat betyder inte att den finns. Ut på havet med en kikare så får du se hur man märker krökningen.

Att vatten skulle kunna fastna på utsidan av en snurrande boll är ett ovetenskapligt påstående, inget vi kan med experiment återskapa. Vatten när det släpps fritt, forsar utåt i alla riktningar tills det hittar en behållare, det tar formen av sin behållare, sedan lungnar det sig och skapar en plan yta, vatten kräver en behållare, utsidan på en boll är långt ifrån en behållare.
Gravitation finns och är vetenskapligt bevisad.

Det främsta beviset på att jorden är rund är väl att man idag kan kommunicera i realtid med folk som är på andra sidan jorden. Du kan se en live video av var solen står på himlen på andra sidan jorden, och se hur det matchar solens upp/nedgång på olika platser. Samma sak med stjärnornas positioner. Om jorden vore platt skulle det tveklöst gå att visa genom att jämföra live-video från två platser samtidigt.
 
Vi tror inte, vi vet. Eftersom dussintals nationer har skickat upp satelliter som tagit bilder, det är hundratals människor genom åren som varit uppe i rymden. Flygplan flyger runt jorden, båtar seglar runt jorden, ingen har nån gång kunna visa att det finns nån slags kant.

Redan för 2000 år sen visade Eratosthenes hur man kunde räkna ut omkretsen på den runda jorden. Sen dess har bevis efter bevis på att jorden är rund presenterats.

Ni kan inte "veta" utifrån vad nån annan gjort, ni tror på vad dem säger er. Sök på bilder på sateliter, rymd bilder, bilder på jorden. Så ser ni att det finns massor av anledningar att inte lita på bilderna, eller titta på det jag länkat. För att kunna "veta" krävs empiri, så låt oss diskutera empiri.
Ni har aldrig varit i rymden, och vet kanske inte att väldigt många astronauter faktiskt är frimurare, man ska inte lita på hemliga sällskap. Segla och flyga runt jorden går som sagt bra på en platt jord med, det är att flyga runt jorden i nord och syd riktning ni kommer få svårt med.

Finns gott om bilder på "kanten" sök på antarctic ice wall, det är den som omringar oss.
https://duckduckgo.com/?q=antarctic+ice+wall&t=hp&iax=images&ia=images

Sen har vi "the antarctic treaty" eller vad det heter, som gör att vi inte fritt kan utforska antarctica. En väl skyddad plats för att va en plätt med is va?


Eratosthenes, ursäkta om jag blandar ihop namnen, de har så konstiga. Eratosthenes satte 2pinnar i marken, eller om det va 2 brunnar. Sen tittade han på skuggan. Detta är ju empiri iaf. Men tyvärr så blir resultatet det samma på en platt jord med en liten nära sol som cirkulerar, det bevisade absolut ingenting. Tom Neil Degrass Tysons har erkänt detta. Tyson har också erkänt att horisonten är platt enda upp till "the edge of space" redbull hoppet.



(STORT TACK till admin som inte har kastat min tråd)
 
Du har uppenbarligen aldrig varit ute på havet med en kikare. När man ser övre halvan av en båt sticka upp över horisonten, var är resten av båten?

Samma sak när man är ute på havet och närmar sig land, man ser bergstoppar först, sen stiger bergen upp vid horisonten.


Vatten är inte platt, hur förklarar du annars tidvattenförändringar? Att vattennivån stiger på ett ställe på jorden samtidigt som det sjunker på ett annat?

Bara för att kurvan är så svag att du inte kan se den med blotta ögat betyder inte att den finns. Ut på havet med en kikare så får du se hur man märker krökningen.


Gravitation finns och är vetenskapligt bevisad.

Det främsta beviset på att jorden är rund är väl att man idag kan kommunicera i realtid med folk som är på andra sidan jorden. Du kan se en live video av var solen står på himlen på andra sidan jorden, och se hur det matchar solens upp/nedgång på olika platser. Samma sak med stjärnornas positioner. Om jorden vore platt skulle det tveklöst gå att visa genom att jämföra live-video från två platser samtidigt.

Du har uppenbarligen inte ens läst det jag skrivit eller tittat på det jag länkat. Saker försvinner som sagt med botten först pga vinkelupplösning. Samma som när man kan se folk långt bort som saknar ben, inte är dem bakom en kurva iaf. Bra zoom bevisar att saker inte dolts av jordens kurva, vare sig det är båtar, berg eller solen.



Förstår du att avståndet till horisonten ökar med höjd? Om du tror du kan se jordens kurva från marken, skulle den kurvan bli tydligare ju högre du steg i höjd. Men den förblir platt så långt upp vi kan ta oss. Horisonten är rak från "the edge of space" sa jag, men du säger du ser den från marken. Du lyssnar inte, bara pratar.



Jag sa inte "vatten är platt" jag sa "ostört vatten är platt"



Hur är gravitation bevisat?



Du får förklara ditt experiment med teknologi lite tydligare, jag förstår inte hur det skulle bevisa eller mot bevisa något.
 
Bara för att kurvan är så svag att du inte kan se den med blotta ögat betyder inte att den finns..

.

Så jag kan inte se kurvan, men du vill att jag ska "tro" på att den finns ändå? Ska jag tro på spöken med? Tomten kanske?



Att tro vi snurrar på en boll utan att kunna bevisa det genom empiri är som att vara religiös, det är en tro.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.