Cykla när det regnar, till jobbet

Känns som man hamnade lite fel i gruppval men till frågan.

Till och från jobbet på cykel nu på hösten ställer krav på utrustning?
Hjälm när det regnar?
Glasögon och regn?
Poncho eller regnjacka?
Val av skor?
Handskar?
Värmande byxor som inte används under dagen?

Själv har jag kört med m59 mössa under hjälmen för att få vindttätt och skydda glasögonen. Töntvarning men funkar rätt bra.

Använder gt byxor för smuts, regn och värme.
 
Utförsgrejerna

Själv cyklar jag till jobbet året runt och kör i princip med samma kläder som jag åker utförs i när jag cyklar vinter/höst.

Kraftigt gote-tex ställ. Vattentäta handskar/vantar. Och en dito mössa under hjälmen när det krävs.

På fötterna har jag lite kraftigare hyffsat vattentäta "stig"-skor. Men min fru cyklar med låga vandringskängor då hon lätt blir kall om fötterna.

/ Stefan
 
Jag har en hjälm utan ventilationsöppningar, tycker det blir mindre kallt om skallen då. Självklart med mössa under. Slalomhjälm och goggles när det är riktigt kallt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Cyklade till jobbet året runt innan jag blev pensionär. Hade alltid poncho och keps i ryggan. på vintern handskar, men de behövdes inte så ofta (bor i Mälardalen) tog ca 10 minuter.
Upplevde att ponchon var det bästa alternativet, kepsen hade jag för att skydda ansiktet från regnet lite mer.
 
Jag kör lätta skalbyxor och skaljacka, cykelkeps under hjälmen, vattentäta handskar och ett par lätta hikingskor med skoöverdrag när det regnar.
 
Personligen har jag knappt 17 km till jobbet enkel väg och cyklar året runt på tvärs genom Stockholms södra förorter. Använder SPD-pedaler och cykelskor varmare såna på vinterhalvåret. På hösten olika tights beroende på temperatur. Hjälm med eller utan innermössa i ull. Olika tjocka och mer eller mindre regntåliga handskar. Oftast bomullsjacka Klättermusen Einride, vid riktigt tufft väder typ snöglopp tätare jacka ytterst och tätt hjälmöverdrag.

Tre olika cyklar med olika däck lamplösningar och styren. Vintercykeln har dubbdäck jämnt.

Alltid glasögon. Föredrar mineralglas och inga antireflexbehandlingar för att minska risken för repor när jag gör ren ytorna efter alla smutsstänk.

Thure
 
Cykelpendlar 10km enkel väg året runt i Blekinge - har inga dubbdäck. Cyklar lugnare de få dagar det vekrligen är halt här. Cykelskor SPD vår, sommar och höst och när det riktigt kallt "skoggympaskor" och vnalig trampa på undersidan av SPD. Cyklar i träningsoverall (vattenavstötande och vindtät men inte vattentät) och då jag är ute i 20-25 minuter och duschar och byter om på jobbet och har torkskåp där så blir jag blöt när det regnar men hinner sällan bli helt genomkall. Förstärker underifrån med underställ, yllestrumpor, buff under hjälmen- tror tyvärr det inverkar megativt på MIPS-funktionen. Har liten skärm på hjälmen (alltid hjälm) men glasögonen blir blötprickiga av regnvatten då det regnar.
Kortbyxor och tshirt när det är som varmast. Reflexväst både för att synas och som extra värme/vindskydd. Buff över munnen när det är riktigt kallt.
Alltid vattenflaska, varmt vatten då det är kallt ute.

/Patrik
 
Bra

M522167 Hestra Nimbus Mittens black
Hittade dessa på addnature.com för 350kr

Tar ingen plats i fickan. När det är vinter är det ok med tjocka vantar men nu på hösten när man använder handskar vissa dagar är dessa perektaför mig.
 
Lägger en till röst för Hestra Nimbus. Skön handske som även funkar på vintern om man har en tunn liner innanför. Schysst med lite reflex på fingret också så det syns bättre när man signalerar med händerna. Skulle dock gärna fått vara mer!
 
Ljusa kläder är bra för att synas. Trivs dock bara i svarta tights vilka är lite snällare avseende anatomin om ni fattar.
Men har ofta neonfärgade handskar ljus hjälm och jacka. Bra lysen och mkt reflexer på cykeln.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
thureb Cykla i P1 Långcykling 0
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...