Försök att bränna ner stakadammens vindskydd.

Tråkigt och trist

Inte nog med missdådarna till åldringar som antagligen medelst rullator tagit sig till platsen för att fjutta fyr på vindskyddet, utan föräldrarnas vetskap, utan dessutom ska byråkratins kvarnar fungera som en vindmölla utan vind...

Trist, tråkigt och tragiskt!

Kanske nu när föräldrarna inte längre bryr sig ska samhället bry sig mer om de felande barnen.
 
Inte nog med missdådarna till åldringar som antagligen medelst rullator tagit sig till platsen för att fjutta fyr på vindskyddet, utan föräldrarnas vetskap, utan dessutom ska byråkratins kvarnar fungera som en vindmölla utan vind...

Trist, tråkigt och tragiskt!

Kanske nu när föräldrarna inte längre bryr sig ska samhället bry sig mer om de felande barnen.

Eh... Va?!

Tack för informationen, Tero.
Jag blir dock nyfiken på hur du får tag på den. Du är alltid först med det senaste i våra trakter. :)

/Håkan
 

Det var lite ironi Håkan.

Det är inte vuxet folk som bränner ner. Det är inte vuxet folk som kör moppe till möjliga vindskydd. Det är inte vuxna som beter sig som missdådare oftast, (oftast) i just dessa sammanhang.

Jag efterlyser mor o fars engagemang. De oftast frånvarande.

Vi lever i en tid där sedan länge den respekt som traditionellt funnits numera är i avtagande. Att bränna bilar gör den urbana befolkningens ungdom. Att bränna vindskydd kräver ungdomarnas mer mobila aktivitet.

Mor o Far sitter hemma sedan ynglingen begåvats med dyrbar moppe, moppebil och skiter i vad fanstyget hittar på. Möjligtvis sätter de groggen i vrångstrupen om den lilla telningen blir till polisiär hantering.

Majjen, Håkan förstår du nu vad jag menar!


Så sent som igår kväll fiskade jag vid en av Norrlands åar och träffade en mycket fin liten familj av yngre snitt. Snälla ungdomar boende i vårt norra läns byar. Pojkfan ringbarkade en Björk för att få tände och lekte med yxan på friska växande träd bredvid en plats populär för fiske.

Han var långt ifrån först på stället att bete sig som en naturens vettvilling.

Vad gör man?

Går fram och tillrättavisar en 25 åring?

Jag skulle föreslå att vanligt hyffs, allmänbildning inom friluftsliv skulle vara ett skolämne från årskurs ett vidare genom gymnasiet till högskolan borde vara obligatoriskt.

Dessutom till alla andra.

Med eller utan vaccination.
 
Detta är ett vanligt förekommande problem överallt tydligen? Det är många fina rastplatser som är förstörda och man undrar varför? Somliga ligger en lång bit in i terängen och det tar en bra tid och ta sig dit och förstöra stället förstår inte meningen med detta? Många fina ställen har ansvaiga gett upp och bygger inte upp det igen för det verkar vara en sport och bränna ner det?
 
Hoppas man kan identifiera de ansvariga och att de får slita lite vid återuppbyggnaden! Några veckors hårt arbete tillsammans med vant friluftsfolk skulle nog vara nyttigt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.