Båtarna vi Alkajaure

Hej Christian! Tanken slog mig också. Dessa båtar fanns ju under tiden som kapellet användes på 1700- och 1800-talen, och har en gammal tradition. Nya båtar ordnades säkert i samband med kapellets nyinvigning 1961. Båtarna fyller en viktig funktion för att kunna ta sig över vattnet och slippa vada Miellädno. Jag gissar att Svenska Kyrkan har fått tillstånd för dem, eftersom de dels fanns förr i tiden, dels fyller en viktig säkerhetsfunktion. Även de stora broarna i Sarek är väl ett undantag från nationalparkens regler, för säkerhetens skull.

Laponiaförvaltningen är väl medveten om dessa båtar, jag har rott över i en av dem med den ansvarige tjänstemannen.

Hälsningar Hans
 
Ja tolka mig rätt, jag är inte ute efter att stoppa dem, har själv använt dem, mera intresserad av om man helt enkel tänker "hävd, vi blundar lite" eller om det finns ett formellt tillstånd.
 
Nej, jag tolkade det mer som en fundering, av intresse. ;-) Vad gäller om det finns ett formellt tillstånd från den tiden så vet jag faktiskt inte. Men jag antar att även då skulle händelser och ansökningar diarieföras. I vilket fall måste vissa formella tillstånd måste ha krävts i samband med restaureringen av kapellet. Jag tror något har skrivits om detta i en bok.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...