Monsen, Monsen og Mattis

va sa han? 250 kg packning för 3 pers? känns lite overkill. hade det inte varit smidigare med 3 packrafts än 2 meckiga kanadensare?
 
Monsen tror väl inte direkt på lightweight konceptet... Förra veckan var han på Skavlan och pratade även där mycket om alla hans vandringar med 40 kg ryggsäck.

I den nya serien har de kanske inte en specifik pryl som är för tung men de tar med lite av allt utan att kolla på vikten?
Själv skulle jag även inte vilja (kunna) betala för 200 kg+ bagage på en transatlantik flygresa. Men NRK betalar säkert.

Annars så gillar jag programmet. En riktig feel good serie men tyvärr ingenting nytt eller inspirerande. Jag är en riktig stor Monsen fan men de flesta snutt är precis lika som i program som sändes för 10 eller 15 år sen. Han som sitter i Ally kanot, fiskar eller dricker kaffe i tältet.

Det kändes lite synd att de andra två killar visar inga andra perspektiv av resan. Det finns ju många olika sätt att uppleva ett äventyr och att tänka /prata om det. Från Monsens perspektiv verkar allting så lätt och utan tvivel, han är helt enkelt otroligt rutinerad och det är hans vardag.
 
Han sa 220 kg expeditionsvikt, Helt rimligt då de hade kanothjälp. Sen att stora reparationssatsen behövts syntes väl.
Underhållande och rimligt.
 

Tack för tipset!!!

Angående packvikten så tycker jag inte att 40kg var är chockerande mycket, även om de såklart skulle kunnat banta en del. Om man tänker på att det har med sig kamerautrustning, minst 1 yxa, flera vapen, björnsprej, fiskeutrustning, 2 tält, tarp, 2 kanoter, hammare, presenter, lägerkittel etc etc så låter 40kg ganska rimligt.
De är ju faktiskt ute för att göra TV, en del saker måste de ha med sig, andra saker är fotogena.
 
Tack för tipset!!!

Angående packvikten så tycker jag inte att 40kg var är chockerande mycket, även om de såklart skulle kunnat banta en del. Om man tänker på att det har med sig kamerautrustning, minst 1 yxa, flera vapen, björnsprej, fiskeutrustning, 2 tält, tarp, 2 kanoter, hammare, presenter, lägerkittel etc etc så låter 40kg ganska rimligt.
De är ju faktiskt ute för att göra TV, en del saker måste de ha med sig, andra saker är fotogena.

220/3~=73.3 kg per person

Ally-kanoterna väger väl cirka 20 kg styck med tillbehör utan paddlar, så 40 kg istället för cirka 10 kg med packrafts. Men Bergans är ju sponsor så...
 
För sjöpaddling är nog den högre marschfarten för en kanot att föredra. Lastkapacitet är också bättre?

Gillar de fina sekvenserna. Undrar om det är med någon osynlig kamera och ljudarbetare på expeditionen?

Thure
 
Även fisket är nog roligare från kanoten, och det verkar ju varit ett av syftena med resan. Men jag tror att man får köra väldigt ultralätt för att få in mat för 30 dagar i en packraft, och det verkar inte vara Monsens stil riktigt.
 
Vill minnas att jag läste någonstans att de faktist använder packraft i något kommande avsnitt. De var väl totalt 6 avsnitt från 3 turer, dvs 2 avsnitt per tur...
Vi får se...
 
För sjöpaddling är nog den högre marschfarten för en kanot att föredra. Lastkapacitet är också bättre?

Gillar de fina sekvenserna. Undrar om det är med någon osynlig kamera och ljudarbetare på expeditionen?

Thure
Sant. Men de skulle också lätt kunnat ta sig ner för många av forsarna genom att paddla istället för att gå :) I och för sig jobbigt att manövrera i forsar med så mycket packning om man behåller samma vikt på allt annat. Lastutrymmet är nog inget problem, 80 kg för 68 dagar i Sibirien
https://www.facebook.com/richard.li...82078860493.1073741832.100001261435385&type=3

Även fisket är nog roligare från kanoten, och det verkar ju varit ett av syftena med resan. Men jag tror att man får köra väldigt ultralätt för att få in mat för 30 dagar i en packraft, och det verkar inte vara Monsens stil riktigt.

Kanske det! Från en helt okunnig om fiske, vad är skillnaden? Som jag ser det behöver man nog inte kompromissa speciellt mycket för att packa 30 dagars föda i en packraft, med tanke på hur mycket fisk de kunde räkna med att få tag i. Jag har inget emot Ally (jag har en själv och även en packraft), det verkade bara lite onödigt jobbigt med allt bärande :) De verkade ha väldigt trevligt så då är det ju en perfekt utrustning för dem.

Vill minnas att jag läste någonstans att de faktist använder packraft i något kommande avsnitt. De var väl totalt 6 avsnitt från 3 turer, dvs 2 avsnitt per tur...
Vi får se...
Trevligt! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...