Filippinerna & Mikronesien

Under sex veckor i December-Januari kommer jag resa runt i Filippinerna & Mikronesien och det är dykning som är huvudtemat, men en hel del annat kommer också hinnas med under resans sex veckor.

Allt kommer att starta i Legazpi i Filippinerna där vykortsvackra Mount Mayon finns, och efter besök till ruinerna i Cagsawa och lite fridykning med valhajar i Donsol bär det av till Cebu Island. Där kommer några dagars dykning i Malapascua med Rävhajar och Djävulsrockor vara höjdpunkten, innan muséer i historiska Cebu City besöks. Sedan blir det Bohol under några dagar. Även i Bohol blir det lite dykning men även Chocolat Hills och spökdjur ska hinnas med här, samt lite action sporter. Sedan till Manila för vidare avfärd till Mikronesien.

De öar/ögrupper som kommer besökas i Mikronesien är: Palau, Yap, Guam, Saipan, Tinian och Chuuk Islands. Alla med mycket hav, strand och dyk att tillgå, men även historia och kultur som skiljer sig mellan de olika öarna. Sänkta fartygsvrak och stridsflygplan från andra världskriget finns ibland på bara några meters djup, både i Filippinerna och på alla öarna som ska besökas i Mikronesien! På land kan man äta lokala maträtter, uppleva naturen, djuren, landskapen och mycket mer. Chuuk är världens bästa plats att vrakdyka på, med över 60 sänkta stora Japanska fartyg på havets botten, och även flygplan och ubåtar!

Efter tre veckor på de olika öarna i Mikronesien bär det av åter till Filippinerna och denna gång till Manila. Här har jag tänkt hoppa fallskärm, besöka den aktiva vulkanen Taal som ligger söder om Manila. Och självklart ska lite shopping, fine dining, kultur och historia hinnas med här också.

Du som är intresserad får gärna skriv en rad och berätta lite om dig. Jag möter intressenter över lite dryck eller mat och berättar mer. Det är lätt att dela upp resan i en Filippinsk del respektive en Mikronesisk om man vill. Det finns fortfarande nu i slutet av augusti billiga flyg på de datum jag åker på.

Så är du sugen på lite dykning och solterapi från mitten av December 2016 till slutet av Januari 2017, hör av dig.
 

Bilagor

  • Home-spring-2016.jpg
    Home-spring-2016.jpg
    32.2 KB · Visningar: 748
Senast ändrad:
 

Bilagor

  • 43 Saipan.jpg
    43 Saipan.jpg
    123.4 KB · Visningar: 675
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...