Crispi Stetind BC vs. Alpina Alaska BC

Beställde hem ett par Alaska och ett par Guide, det blev Alaska som får stanna. Gillade känslan när man satte ner foten i dem bättre plus att filtsulan var inte så smidig som jag förväntat mig. Tror jag tycker det är för bökigt att få i den i tältet å så var stroppen man håller i när man trycker ner hälen för kort så filten trycktes ner, visserligen lätt åtgärdat men Alaska var bättre för mina fötter.
 
Hej! Är nybliven medlem på Utsidan, verkar finnas enormt mycket kunskap här som är värd att ta del av.

Jag har aldrig ägt ett par rejäla pjäxor men beställde hem Guide BC pga. filtskon. Var asnöjd när jag fick dom och efter ett par turer så är jag fortfarande övertygad om att jag träffat rätt. Skön på foten, inga skavsår, stabil till både skridsko och skidor. Jag har väl ganska smal och lång fot och brukar ha lätt att få skavsår. Dom är väldigt varma också, iallafall upplever jag det så.

En fråga bara, hur mycket tål en liknande pjäxa att man går i dom på barmark? Ibland när man turar på sista föret så måste man ju bära skidorna då och då, rätt långa sträckor också. Ska man undvika det eller är det bara att gå hur mycket som helst? Sliter man ut sulan så dom blir helt obrukbara?
 
Du får nog gå bra långt för att slita ut eller förstöra dom sulorna. Dom BC är mycket tåligare än de "vanliga" längdpjäxorna som ofta har hårdplast som snabbt ser nött ut (även om dom funkar bra ändå).
BC är ju liksom tänkta för den användningen och säljs med det argumentet.
 
Jag är inne på andra säsongen med Lundhags Guide BC. Jag är nöjd. Plurrade lite en gång tidigt på säsongen 2015/16 men valde att fortsätta utan att göra något. Det funkade bra trots att fötterna var blöta i -7. Har tom valt att använda dom bara vid utevistelse då dom är betydligt varmare än mina andra kängor och fortfarande är smidiga. Som nu i helgen har det blivit två dagar på skidor, har inte behövt tänka på fötterna! Bra hälgrepp och värme. Inget som trycker trots att jag normalt sett får välja skor som är breda med hög vrist. Har i vanliga fall 43•1/3 och valde 44, kör med en socka.

Jag har haft ett par Guide BC hemma på prov men skickade tillbaka dom eftersom dom kändes lite för trånga på bredden. Annars satt dom väldigt bra på foten.
Hur är det med storleken, känns dom rymligare efter ett tags användning?
 
Jag står just och väljer mellan precis de pjäxorna - Crispi och Alpina, främst för skridsko dock. Jag behöver något varmt och stabilt. Just nu hasar jag på lädret som en femåring känns det som... Jag förstår ju att ett par pjäxor inte gör underverk men en hjälp på traven kanske? Har hittat ett par Alpina med 30% rabatt så det lockar ju - men vad är bäst? Har smala fötter och Alpinan är ju rätt bred i lästen.Har provat fram och tillbaka utan att kunna bestämma mig :p Några tips/råd?
 
Senast ändrad:
Tacksam för synpunkter på Alpina Alaska vs Crispi Stetind.
Vilken är varmast, skönast, bäst för skridskor och skate på fjället med skidor?
 
Stetind torde vara bäst om man har smalare fötter. Men jag har inte egen erfarenhet av dessa.

Rätt många snabbåkare har övergått till skatingpjäxor som är lättare och stadigare men inte alls lika lämpade för promenader som läderpjäxor med gummisulor med BC-bindning.

Thure
 
Tack Thure! Har breda fötter så då passar Alpina troligen bättre. Åker idag med SNS-bindning och lätta skatepjäxor men är det blött så läcker det in, speciellt vid vårskidåkning i fjällen när bäckar ska korsas och även när det är blött på sjöar. Har någon erfarenhet av Alpina Explorer som verkar vara en kraftigare och stadigare variant av Alpina Traverse?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...