Behandla tältgolv

Hala tältgolv, vad gör man åt sådana? Jag vill inte behandla med något som påverkar materialet negativt på något vis. Men tältdukar, t ex, är ju ofta behandlade med silikon, vilket många gånger verkar ge en lite strävare/"kladdigare" yta. Är det någon som har erfarenhet av att behandla tältduk eller ännu hellre tältgolv med någon silikonlösning, och vill dela med sig av sina tips?
 
Jag skulle tveka mycket inför att göra något sådantnmed tanke på risk för upplösning av det viktiga tätskiktet på golvväven.

Logiskt skulle vara att använda silikon om det är en silikonbehandlad väv respektive polyuretanlim om det är sådan beläggning?

Fast säkrast att fråga tillverkaren först.

Thure
 
Håller helt med thureb, jag skulle aldrig testa att behandla tältgolvet. Tätskiktet på golvväven består oftast av en flerlagers beläggning med Polyuretanplast (PU). Risken är att du skadar denna beläggning så att det blir hål på den eller att PU beläggningen släpper från golvväven med följd att golvet inte längre är tätt.
Är det liggunderlaget som du upplever blir halt mot tältgolvet, behandla istället liggunderlaget ex med några små "duttar" liquisole som får torka väl innan du testar.
 
Tack för goda synpunkter. Det är än så länge en hypotetisk fråga i form av faktor i en tältköparprocess. Jag håller helt med, man vill inte göra något som ens riskerar att ha en negativ påverkan. Men det kunde ju också ha tänkts att det var ett lättåtgärdat "problem" som kunde bli en ickefaktor i urvalsprocessen. Jag ska höra mig för med tälttillverkare. Är en sådan där typ som gillar uppbåsbara liggunderlag och det känns inte heller alldeles riskfritt att börja kladda med saker på dessa, men det är annars ett bra förslag. Då kan man stå ut med resten tror jag. Utöver liquisole finns ju handelslatex eller "svällfärg" som man använder om/när man vill göra egna sockiplast - kunde kanske också vara något. Funderingarna fortsätter... :)
 
Tack för goda synpunkter. Det är än så länge en hypotetisk fråga i form av faktor i en tältköparprocess. Jag håller helt med, man vill inte göra något som ens riskerar att ha en negativ påverkan. Men det kunde ju också ha tänkts att det var ett lättåtgärdat "problem" som kunde bli en ickefaktor i urvalsprocessen. Jag ska höra mig för med tälttillverkare. Är en sådan där typ som gillar uppbåsbara liggunderlag och det känns inte heller alldeles riskfritt att börja kladda med saker på dessa, men det är annars ett bra förslag. Då kan man stå ut med resten tror jag. Utöver liquisole finns ju handelslatex eller "svällfärg" som man använder om/när man vill göra egna sockiplast - kunde kanske också vara något. Funderingarna fortsätter... :)

Du skriver att du är i tältköparprocessen, varför du självklart kan beakta detta vid ditt köp. Min egen erfarenhet är att det inte är liggunderlaget som glider utan förr sovsäcken på liggunderlaget, men det är ju främst om man inte hittar en plan yta att tälta på. De tält jag använt har samtliga haft ett golv av PU-belagd väv (Hilleberg, Bergans, Fjällräven, Caravan mfl) och den beläggningen är inte direkt hal utan liggunderlagen brukar ligga ganska stilla.
 
Du skriver att du är i tältköparprocessen, varför du självklart kan beakta detta vid ditt köp. Min egen erfarenhet är att det inte är liggunderlaget som glider utan förr sovsäcken på liggunderlaget, men det är ju främst om man inte hittar en plan yta att tälta på. De tält jag använt har samtliga haft ett golv av PU-belagd väv (Hilleberg, Bergans, Fjällräven, Caravan mfl) och den beläggningen är inte direkt hal utan liggunderlagen brukar ligga ganska stilla.

Jag har heller aldrig upplevt det som något problem tidigare (har själv Hillebergstält, och har sovit en del även i Fjällräven och Bergans). Det är nu lättviktstält för ensamvandringar och fjällöparturer det gäller, där Helsports Ringstind SL står som en av toppkandidaterna. Golvet i detta är av samma väv som används till yttertältduk i deras kraftigare tältmodeller (någon form av polyamid ripstop). Den är faktiskt silikonbehandlad läste jag just, men jag upplever den som väldigt glatt/hal ändå - särskilt i jämförelse med andra tältgolv. Det kanske inte blir något jätteproblem i praktiken, men känslan när jag provlegat i uppställda skyltex (dock då på inomhusgolv och ej med eget liggunderlag) har gett upphov till viss fundersamhet.
 
(...) Helsports Ringstind SL står som en av toppkandidaterna. Golvet i detta är av samma väv som används till yttertältduk i deras kraftigare tältmodeller (någon form av polyamid ripstop). Den är faktiskt silikonbehandlad läste jag just, men jag upplever den som väldigt glatt/hal ändå - särskilt i jämförelse med andra tältgolv. Det kanske inte blir något jätteproblem i praktiken, men känslan när jag provlegat i uppställda skyltex (dock då på inomhusgolv och ej med eget liggunderlag) har gett upphov till viss fundersamhet.
Det stämmer - golvet i detta tält är så pass halt att det blir ett problem, när marken lutar. I alla fall i kombination med det släta Multimat-underlägg jag oftast använder (mitt z-lite klarar sig fint). Jag löste det med jämnt spridda små duttar på underlägget ur den silikontub, som följde med tältköpet som sömtätningsmedel.

I detta fall vore det antagligen harmlöst att dutta på tältgolvet, eftersom det är silikonbelagt, men det är ju mer logiskt att göra det på underlägget - det är inte alla som är hala, och dem som är det måste man ändå "halksäkra" på bägge sidor - annars åker sovsäcken iväg i stället ;).
 
Jag har heller aldrig upplevt det som något problem tidigare (har själv Hillebergstält, och har sovit en del även i Fjällräven och Bergans). Det är nu lättviktstält för ensamvandringar och fjällöparturer det gäller, där Helsports Ringstind SL står som en av toppkandidaterna. Golvet i detta är av samma väv som används till yttertältduk i deras kraftigare tältmodeller (någon form av polyamid ripstop). Den är faktiskt silikonbehandlad läste jag just, men jag upplever den som väldigt glatt/hal ändå - särskilt i jämförelse med andra tältgolv. Det kanske inte blir något jätteproblem i praktiken, men känslan när jag provlegat i uppställda skyltex (dock då på inomhusgolv och ej med eget liggunderlag) har gett upphov till viss fundersamhet.

Ett ytterligare alternativ till Ringstind SL är HB Enan som skall väga komplett 1,1kg. Jag har inte hittat uppgift om golvväv i det tältet men skulle bli förvånad om HB inte håller fast vid traditionen med PU belagd väv för högre vattentäthet, vilket då kan lösa ditt problem med halt golv. En snabbt samtal till HB ger säkert svar på val av golvväv.
 
Syntetgummi finns på sprayflaska, punkteringsspray för bil och mc slang/däck. Sen finns gummifärg i burk. Antihalktejp finns både för trappor och båtbruk. Alla sorterna fungerar väl. Aven omband kring liggunderlägget av textilgummiband 35-50 mm fyra har upplevts som bäst.
go tur
 
Det stämmer - golvet i detta tält är så pass halt att det blir ett problem, när marken lutar. I alla fall i kombination med det släta Multimat-underlägg jag oftast använder (mitt z-lite klarar sig fint). Jag löste det med jämnt spridda små duttar på underlägget ur den silikontub, som följde med tältköpet som sömtätningsmedel.

Tack för det tipset! Smart löst. Ja, att använda sig av det Helsport själva skickar med känns tämligen riskfritt. Jag börjar tänka om och tänka att jag får vänja mig vid det hala golvet i övrigt, och "halksäkra" liggunderlaget. Eller välja min andra tältkandidat. :)
 
Ett ytterligare alternativ till Ringstind SL är HB Enan som skall väga komplett 1,1kg. Jag har inte hittat uppgift om golvväv i det tältet men skulle bli förvånad om HB inte håller fast vid traditionen med PU belagd väv för högre vattentäthet, vilket då kan lösa ditt problem med halt golv. En snabbt samtal till HB ger säkert svar på val av golvväv.

Nog är man lite nyfiken på Enan. Men faktum är att Vaudes Power Lizard 1-2 imponerat på mig så långt. Så visst finns alternativ. Det är små saker, och personliga preferenser, som avgör på slutet..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.