Arctic Alpine Veloce

Jag har min multimatta inne i tältet för att på så vis ge lite extra skydd mot hundtassar och klor.
Det footprint som finns som original har jag både till WBT2 och ett till Velocet men jag får inte till det, antingen gör jag nåt helt galet eller så passar det inte helt perfekt så som jag skulle vilja. Nu har jag förvisso bara provat att få till det en gång så jag får väl ge det minst en chans till innan jag dömer ut det helt. Jag hittade den här filmen på tuben och det verkar ju enkelt...
http://youtu.be/Su8XywB9fyk
 
Bra idé med multimatten inne i tältet.
Tror dock att din hund väger mer än min, så risken att han kör en klo igenom golvet är väldigt liten.

Däremot vill jag ha en matta i absiden, tror jag. Får se om man orkar hitta på nån lösning under sommarn nu.

Bra tråd xtrem, den blev väldigt rolig och intressant för oss Veloce ägare :)
 
Ska testa slå upp mitt tält ikväll tänkte jag! Spännande. Ska dra lite stormlinor osv.
Varför är det olika tältspikar?¨
 
Nu har även jag fått mitt veloce tält

Jag har gått igenom allt, och första intrycket är att det är väldigt högkvalitativt. Jag får vänta till på onsdag med att slå upp tältet. Hur många v-formade tältpinnar fick ni med?
 
Ett paket krympslang i blandade färger kostar samma som 1 st tältpinne om man råkar att trycka ner den för långt i riset och linan glider av. Ett tips och en billigare investering:)
 

Bilagor

  • krympslang.jpg
    krympslang.jpg
    21.4 KB · Visningar: 1,250
Så vilka pinnar går var? Och undra varför man fick några av varje typ istället för alla av en typ...

Kom just på att jag har ett gammalt ÖoB 3-man kupoltält som man kanske ska slakta och göra ett footprint av. Lär bli ganska lätt...
 
Då har även jag beställt ett Veloce, trots att det inte är den sortens tält som jag egentligen är på jakt efter. Men har just bokat en resa till fjällen som ska ske redan om en månad och tanken på att behöva släpa på mitt tunga Staika som solotält en gång till gjorde att jag slog till.

Är inte ägare till en "smart fån" men tack vare kontaker i den mer civiliserade världen lyckades jag komma över en rabattkod i alla fall.

Det enda som jag är fundersam över med detta tält är vindtåligheten. Någon som kan delge erfarenheter om detta?
 
Båda sätten är bra för synligheten tycker jag .
Snörstumparna är bara att kasta. Lossnar ändå bara av att titta på dem!
Krympslangen bromsar dock linan från att glida av, det är ett +
 
Har nu slagit up tältet (i regn), tycker det ser riktigt bra ut och det var enkelt att slå upp.även jag funderade på var man bäst använder v-pinnar och spikar. Jag satte foten på tältet med v-pinnar och staglinor med spikarna. Fick tre staglinor med och ville inte korta dem för då blir det svårare att hitta bra plats i marken för tältpinnarna om linorna är korta. Det gjorde att det inte räckte med lina till alla fästpunktet i tältet. Sidorna gjorde jag en loop på linorna mellan tältets öglor med rapalaknut. Det kunde varit med fler pinnar och mer lina men det är både enkelt och billigt att komplettera.
 

Bilagor

  • 20140508_185036.jpg
    20140508_185036.jpg
    78.2 KB · Visningar: 1,123
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...