Arctic Alpine Veloce

Går att komprimera till säkert halva denna storlek om man vill. Har inga stela insydda pinnar som Akto.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    39.1 KB · Visningar: 2,007
Tack för bra bilder.
Lite trist tycker jag att sovdelen inte har ngt myggnät vid fotdelen. För det lär ju finnas den ena och andra krabatten som vill komma in i tältet.

Jag kollade på Dennis film på Youtube och då såg det ut som han hade kvar de två pinnar som sitter vid fotändan när han tog tältet ur påsen? Man kanske kan välja hur man vill göra och behöver man inte komprimera så kan man låter de sitta kvar?

Lite kondens är ju inte så farligt, jag vill bara inte uppleva det igen som jag hade med mitt Marmot home alone bivy tält där min sovsäck var riktig blött av inomhusregn varje morgon hur jag än gjorde. Då visste jag förvisso redan innan köpet att det inte skulle vara bra just vid den punkten men hade inte föreställt mig att det kunde vara så dåligt som det var.
 
Ventilationen vid fotändan brukar jag ha stängd, speciellt om det är mycket mygg och knott och jag har inte upplevt att det ger mer kondens av den anledningen. Dörren på innertältet som är i myggnät räcker gott och väl till för ventilation. De två pinnarna som håller upp fotändan har jag aldrig tagit bort men det är busenkelt om man nu vill komprimera tältet ytterligare.
De tunna pinnarna i titan har jag aldrig riktigt gillat tills jag värmde på lite krympslang. Då blir det betydligt lättare att hitta dom ifall tältlinan råkar glida av, vilket den för övrigt aldrig gjort sen jag satte på krympslangen...
 
attans

Detta var precis vad jag inte behövde. Det kliar i mitt "klick-finger" och jag surfar dagligen in på northstar för att se om jag inte ska slå till ändå. Skulle om jag hade tältet använda det tillsammans med min hund mestadels på helgturer för året runt.. Jag 175/88, hunden: 33kg. Det borde väl fungera fint tänker jag.

Frågan som återstår är väl i princip vilken färg man ska välja. ;)

Tack för bilderna och informationen.
 
Den mest utsatta sidan vindmässigt borde vara fotändan...Jag använder alla linfästen här.

Ventilation är som sagt vid fotändan med myggnät i yttertält, blixtlås-lucka utan myggnät i Innertält, myggnät på en långsida av innertält och precis som Akto, ventilation i toppen av dörren där det går att öppna en flärp.

Finns lite halvlustiga skarvlösningar i golvet (pga tältets form) men jag antar att de är nödvändiga, fullt funktionsdugliga och ger ett gott intryck. Vissa HB tält har ju också skarv i golvet...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65.1 KB · Visningar: 1,917
Nästa bild.
Sitter med halvtaskig uppkoppling, minipadda och det går bara att lägga upp en bild per inlägg...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    27.4 KB · Visningar: 1,899
Tack för fina och informativa bilder, Silenhag!
Som sagt så får jag mitt tält i kväll, får hoppas på en lugn kväll på jobbet så att man kanske kan sätta upp det på fikarummet :cool:

Är det fint väder så hoppas jag på att komma mig ut till veckan, ska försöka kontra med några bilder av etr grönt tält då... :)

/F.
(",)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.