Tälta i skogen i närheten av Stockholm

Vi vill gärna ut och grilla lite korv och fira en födelsedag. Dock så är en inbjuden gravid i 7:e månaden. Det ser ut som 600-700 meters promenad, stämmer? Vad tror du om hur enkelt det är att promenera dit?

På kartan som du länkar till är det eldstaden som är markerad till höger om Sisshammar, ligger ut mot Kalvfjärden.
 
VissVass toppar!

Hej,

har just kommit hem från en övernattning vid den lilla eldplatsen som Ringblom rek. Ville bara tacka alla för tipset om denna helmysiga plats. 650 m promenad från parkeringen vid elverket var precis lagom för min treåriga son.
Vi slog läger mellan havet och eldstaden med underbar utsikt direkt från tältet. Ved fanns på plats en liten bit därifrån längs med huvudvägen i en stor trälåda.
Hade även turen att vara helt själva! När vi drog idag kom ett grabbgäng för att fiska och fyra barnfamiljer.

Är inte direkt hemma runt Tyresö så vi hade nog lite tur som hittade utan att åka fel. Ställ in GPS'en på Sisshammar och sväng av mot VissVass och Tyresöslott. Sen frågade vi oss fram.

Mvh Micke och Hector
 

Bilagor

  • bild kopia.jpg
    bild kopia.jpg
    66.1 KB · Visningar: 5,548
  • bild.jpg
    bild.jpg
    51 KB · Visningar: 4,857
Väldigt enkelt!

Hej Niklaz.

Har inte sett att du skrivit. Ja det var en superlätt promenad på 10 min om man inte har en treåring med sig. Hoppas ni kom iväg och att allting därefter gått bra!

/ Micke
 
Det tog ett tag ;-) Det blev bra, vi stack ut på Kärsön, satt i vindskydd bakom tarpen och grillade korv. Blev en väldigt bra urban utflykt med lunch innan i eget rum på Brostugan.
 
Kärsön?

Tips på var på kärsön man kan tälta med barn?

Eller är det för nära stan så att det finns risk för festande ungdomar?
 
Om du väljer att studera topografisk karta och ortofoton på http://kso2.lantmateriet.se/ så ser du en hel del öppna fält i anslutning till grusstigar/vägar och kraftledningen söder om kolerakyrkogården. Var längsedan jag var där men jag tror det kan vara helt OK att täta där. Förmodligen så går det bra att dra utrustningen med en barnvagn eller cykelvagn från busshållplats eller bilparkering.

Finns en del rundor på ön som används av joggare och hundägare men jag tror inte ni störs av festande ungdomar. Såna håller nog till vid stränder och klippor i första hand.

Thure
 
ett annat tyrestatips är att också åka ut mot raksta/vissvass men stanna på en parkering längs brakmarsvägen för att sedan gå stig+grusväg ca 30 min (om man har barn med) för att komma fram till Långsjön. Där finns ett nytt fint vindskydd upphöjt från marken samt eldplats och vedlår. Ligger 10m från sjön. Där har du kommit in en bit i skogen men har fortfarande möjlighet att ta dig till bil osv om nåt kniper. Jag och en polare brukar dra dit 4ggr per år och övernatta. och med familjen brukar vi göra dagsutflykter dit. Man kan även ta längre stigar dit om man vill ha mer vandring.

Tumme upp!
 
Det blev varken VissVass eller Kärsön. Istället blev det en natt vid Vättern, utanför Vadstena, när vi ändå var där.

Även denna gång gick det utmärkt att klämma in en vuxen och två barn i ett Allak.
Somnade gott till ljudet av vågorna.

VissVass och Kärsön får bli vid ett annat tillfälle.
 
ett annat tyrestatips är att också åka ut mot raksta/vissvass men stanna på en parkering längs brakmarsvägen för att sedan gå stig+grusväg ca 30 min (om man har barn med) för att komma fram till Långsjön. Där finns ett nytt fint vindskydd upphöjt från marken samt eldplats och vedlår. Ligger 10m från sjön. Där har du kommit in en bit i skogen men har fortfarande möjlighet att ta dig till bil osv om nåt kniper. Jag och en polare brukar dra dit 4ggr per år och övernatta. och med familjen brukar vi göra dagsutflykter dit. Man kan även ta längre stigar dit om man vill ha mer vandring.

Tumme upp!

Låter intressant då ja funderar på att tälta lite snart, men skulle du kunna ge en närmare beskrivning var man hittar p platsen:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...