Lättillgänglig runda på Skåneleden

Jag och en polare skall ut och vandra 3 dagar runt 1:a Maj.

Tänkte kolla om det är någon som har ett förslag på en tur, längs Skåneleden, som ligger på runt 8-10 mil och som är lättillgänglig med kollektivtrafik från Kristianstad och sedan tillbaka igen.

Vi ger oss iväg 1:a Maj, alltså en röd dag, och skall hemåt söndagen den 3:e, också röd dag.

Det absolut mest tillgängliga är (som vanligt) Söderåsen men där har jag vandrat några gånger. Jag har i och för sig inget emot att vandra där igen men någon annan tur hade varit trevlig så man får variation på det hela.

Tacksam för förslag!

//Peter
 
Kust till kust, hoppa på iGlimåkra alt precis innan Lönsboda och gå mot Sölvesborg och ta sedan tåget till Kristianstad. Jag gillar vandringen vid Raslången.
/David
 
förslag

Kanske en tur runt bjärehalvön kan vara ett bra förslag? gick där precis i början av maj förra året med kanonväder, sälar, badbart vatten (om man inte fryser alltför lätt) och i allmänhet jättefint!
bifogar en bild från kvällen (tältade utanför torekov)

annars kanske österlenleden? kan ju ta buss eller motsv till ystad och bege er ut. bussar går tillbaka från de flesta ställen längs med vägen.

det blir spännande, och inspirerande, att höra vart det bär av!

/Oskar
 

Bilagor

  • förminskad.jpg
    förminskad.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,907
Brösarp

Tycker helt klart att ni ska ta norra österlen!
Ta bussen till Brösarp (hållplatsen "Brösarp Torparebron" på www.skanetrafiken.se).

- Börja med 2 dagars vandring på rundslingan väster om Brösarp:
Brösarp-Vantalängan-Alunbruket-Agusa-Drakamöllan-Brösarp. Vindskydd finns vid Vantalängan, Alunbruket och Agusa.
- Gå sedan österut till Haväng vid kusten och därifrån söderut så långt ni hinner. Går ni snabbt så kan ni besöka Stenshuvud nationalpark som avslutning.
- Det finns inga vindskydd vid kusten, vad jag vet. Men tältplats går nog att hitta. Annars kan ni sova i Vantalängan sista natten, där är det ca en mil till kusten.

Går bussar tillbaka som stannar i byarna längs väg 9 (mellan Simrishamn-Brösarp).
 
Senast ändrad:
Tycker helt klart att ni ska ta norra österlen!
Ta bussen till Brösarp (hållplatsen "Brösarp Torparebron" på www.skanetrafiken.se).

- Börja med 2 dagars vandring på rundslingan väster om Brösarp:
Brösarp-Vantalängan-Alunbruket-Agusa-Drakamöllan-Brösarp. Vindskydd finns vid Vantalängan, Alunbruket och Agusa.
- Gå sedan österut till Haväng vid kusten och därifrån söderut så långt ni hinner. Går ni snabbt så kan ni besöka Stenshuvud nationalpark som avslutning.
- Det finns inga vindskydd vid kusten, vad jag vet. Men tältplats går nog att hitta. Annars kan ni sova i Vantalängan sista natten, där är det ca en mil till kusten.

Går bussar tillbaka som stannar i byarna längs väg 9 (mellan Simrishamn-Brösarp).

Jättebra tips och jag har funderat på den turen själv.
Detta var dock, med vissa justeringar, precis den tur vi tog förra gången vi var ute båda två.

Jag tycker att ett stort problem med Skåneleden, vilket också är en stor fördel, är just att leden oftast bara passerar förbi mindre byar. Detta gör just att kollektivtrafiksåkandet blir problematiskt på kortare turer, framförallt på helgdagar.

//Peter
 
Det kommer nog bli en klassisk tur över Söderåsen från Åstorp till Röstånga.
Men eftersom denna tur går ganska så fort så tänkte jag istället att vi skulle utforska åsen lite mer än innan.

Är det någon som har tips på vad man skall/måste se på Söderåsen som inte ligger längs leden?

//Peter
 
Allarp Jällaberg är en lämplig utsträckning, speciellt vid den tiden, innan ni går till Röstånga.

Men från Röstånga kan man ju gå till Linderösåsen, Ås till Ås, inte så nyttjad men väl värd en vandring, speciellt vid den årstiden.
 
Hej!

Har själv gått nere på Österlen två gånger då vi utgick från Kristianstad. Ta bussen ner mot Simrishamn och hoppa av vid torparebron (som någon redan har sagt), gå sedan rundan runt vantalängan, agusa och tillbaka till brösarp för att sen fortsätta ner mot Kivik där det går buss tillbaka till Kristianstad :)

Vi gick den här turen på 3 dagar (två övernattningar) och det var rätt lagom för oss, kan dra ut det till 4 dagar om man inte vill gå så långt varje dag :)

Kolla gärna bilderna jag har från just den sträckan!

//Fredde
 
Det kommer nog bli en klassisk tur över Söderåsen från Åstorp till Röstånga.
Men eftersom denna tur går ganska så fort så tänkte jag istället att vi skulle utforska åsen lite mer än innan.

Är det någon som har tips på vad man skall/måste se på Söderåsen som inte ligger längs leden?

//Peter

Kul :)
Precis den tur vi tänkte ta!

Vi startar på eftermiddagen/kvällen den 30:e. Men vi ser inte de 5 milen mellan Åstorp och Röstånga som en kort sträcka, så ni kommer nog ifatt oss...

/OJ
 
Kul :)
Precis den tur vi tänkte ta!

Vi startar på eftermiddagen/kvällen den 30:e. Men vi ser inte de 5 milen mellan Åstorp och Röstånga som en kort sträcka, så ni kommer nog ifatt oss...

/OJ

Vi startar den 1:a maj.
Räknar med första övernattning i Krika skog, antingen i vindskydd eller i tält vid den lägerplatsen.
Andra övernattningen blir vid Liagården i tält eller stuga.

Jag hoppas vi ses. Stötter du på någon så kan du fråga den snyggare av oss :) om han heter Peter!

//Peter
 
Vi startar den 1:a maj.
Räknar med första övernattning i Krika skog, antingen i vindskydd eller i tält vid den lägerplatsen.
Andra övernattningen blir vid Liagården i tält eller stuga.

Jag hoppas vi ses. Stötter du på någon så kan du fråga den snyggare av oss :) om han heter Peter!

//Peter

Vi träffade inte på någon snygg alls :p

Men en fin tur var det!

På grund av svåra skavsår var vi tvungna att avbryta turen i Skäralid, så vi fick en halvdag där.

Det kan nog bli fler vårturer i Skåne i framtiden.

/OJ
 
Vi träffade inte på någon snygg alls :p
Men en fin tur var det!
På grund av svåra skavsår var vi tvungna att avbryta turen i Skäralid, så vi fick en halvdag där.
Det kan nog bli fler vårturer i Skåne i framtiden.
/OJ

Hur gick ni er tur?
Var ni två stycken som vandrade?

Vi såg nämligen två killar vid Magleröd som vi passerade. Dessa killar passerade sedan oss (vi var tre stycken) något senare när vi satt och fikade vid en träbänk.
Var eventuellt någon av dessa du?

//Peter
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...