åka lift för första gången.

Jag ska till en kompis efter nyår som vill dra med mig upp i deras slalom backe. Så klart ska jag ta med min snowboard men nu är det så här har aldrig åkt i en lift förut något speciellt jag ska tänka på ? ..tror det va en knapplift eller en ankar lift
 
Här kommer några tips, se till att ha tyngden på framfoten. Hela tyngden, hela tiden!
Vid varje släplift brukar det finns en "övningslift", dvs bara ett/en löst ankare/knapp, pröva med denna. Be kompisen dra dig runt på en platt yta så lär du dig hur det funkar.
Sen är det bara att testa, säg till den snälla liftmannen först och kör så långt du kan.
Titta upp mot toppen av backen och ha tyngden på framfoten!
Skulle du ramla så släpp genast liften, att hänga kvar och släpa sig upp är inte bara farligt, det förstör även liften. Ramlar du så lämna liftspåret direkt, försök inte börja om mitt i backen utan åk ned till ingången igen.
Lycka till!
 
Här kommer några tips, se till att ha tyngden på framfoten. Hela tyngden, hela tiden!
Vid varje släplift brukar det finns en "övningslift", dvs bara ett/en löst ankare/knapp, pröva med denna. Be kompisen dra dig runt på en platt yta så lär du dig hur det funkar.
Sen är det bara att testa, säg till den snälla liftmannen först och kör så långt du kan.
Titta upp mot toppen av backen och ha tyngden på framfoten!
Skulle du ramla så släpp genast liften, att hänga kvar och släpa sig upp är inte bara farligt, det förstör även liften. Ramlar du så lämna liftspåret direkt, försök inte börja om mitt i backen utan åk ned till ingången igen.
Lycka till!

Tack för tipset ! ska försöka men att ha tyngden på framfoten kommer nog bli knepigt men ska
klara det.
 
Intressant! Du menar alltså på fullt allvar att du åker snowboard men aldrig någonsin gjort ett enda litet träningsåk i en backe med lift???
 
Tyngden på framfoten ja. Är det en ankarlift så åk med någon annan och be den personen luta sig lite/styra lite lätt mot dig.
Då tvingas du hålla emot och undviker felskär eftersom du redan kantar lite.

pery: I Kanada har jag många gånger sett duktiga, jätteduktiga brädåkare gå bet på en ankarlift. De har nästan inga där, så man kan åka ganska många år innan man stöter på en.
Att man kunde kliva på en ankarlift utan assistans från personalen var även det en nyhet för dom som jobbade där! :)
 
Jag ska till en kompis efter nyår som vill dra med mig upp i deras slalom backe. Så klart ska jag ta med min snowboard men nu är det så här har aldrig åkt i en lift förut något speciellt jag ska tänka på ? ..tror det va en knapplift eller en ankar lift

Knappliftar är lite pyssligare, men ankarliftar är rätt OK. Jag tycker det är lättare att åka med dragstången(den biten som är som en förlängning av draglinan) framför mig än bakom ryggen. Be att få den sidan om den du åker med är mera erfaren.
Några blir hjälpta av att ha en "stomp pad", en halkskyddad fotplatta mellan bindningarna att sätta ned den lösa foten på. Andra ser bara till att de kan sätta ner foten på bakbindningen och är nöjda med det.
Om du vrider den främre bindningen så att tårna pekar lite mera framåt istället för att foten står helt på tvären kan det också hjälpa till.
 
Och det händer hur ofta? Fjädern är inte jättestark, liftbygeln kommer knappast att "flyga iväg". Är man såpass nära så man kan kroka i stolpen har man nog andra saker att rikta sin uppmärksamhet emot...
 
Tack killar det kommer hjälpa mycket när jag väll står där..men ska försöka få råd att hyra en lärare för en dag. Och jag håller med tompa_m om jag kommr för nära stolpen har jag nog annat att ha min uppmärksamhet på..

Och till pery : just det jag har aldrig åkt i en lift alla är vi nybörjare någon gång..även du.
 
Det var inte menat som någon elakhet. Du skriver "ta med min snowboard" som om det vore helt självklart och samtidigt skriver du att du aldrig åkt lift. Jag bara undrade hur det hängde ihop. Men om "lift" inte är synonymt med "linbana" så hajar jag!

Jag minns en grå forntid (före Stenmark när Jean-Claude Killy var idolen) när mina föräldrar inte ville låta os barn åka lift "med pinne under rumpan". Nu åker ju alla små hjälmfotingar lift hur självklart som helst. Så du kommer att klar det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ponnypiloten Åka skidor/bräda i Iran? Snowboard 4
telishåkan gamla artiklar i Åka Skidor Snowboard 0
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18
Mr Markström Första gången!! Snowboard 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...