Udtja - det stängda naturreservatet

Udtja är ett naturreservat stort som Blekinge och ligger i skogslandet mellan Piteälven och Pärlälven. Där ska finnas stora förstklassiga myrmarker med mycket rikt fågelliv. Tyvärr är det även militärt område, ett raketskjutfält helt stängt för allmänheten. Mest känt är det kanske för att staten här simulerade kraften hos en atombomb med hjälp av en gigantisk trotylbomb på 1950-talet. Synd att ett så förstklassigt naturområde ska vara fullständigt slutet! Jag gissar att det är kört att få ta sig dit. Finns det nån som har varit i området och kan berätta nåt om hur det är där?
 
Det går att få komma dit men man måste söka tillstånd etc.Ha nåt hållbart skäl.Vet dom som lyckats.
Sen vet jag nån som jag känner väldigt väl som var och smög där i en ravin som kallas Lagmansgraven och inte blev haffad.Ja jag vet att personen gjort om bravaden fler gånger.Tom lockat med sej oskyldiga små barn att begå såna svåra brottsliga handlingar.
Tack vare att man inte utan vidare får tillträde hit så förblir det ju et triktigt vildmarksområde,mer än våra nationalparker är,så djur etc misstycker inte.
 
Tyvärr är det även militärt område, ett raketskjutfält helt stängt för allmänheten.

Säg inte Tyvärr. Hade det inte varit på detta sätt hade skogsbolagen kalhuggit hela området för länge sen. Gillar du granstubbar eller? Man kan hoppas att stället förblir stängt tills dess kalhuggningsvansinnet förbjuds i lag eller nått.
 
Jodå, jag har varit där. Det är inte alls svårt att få tillstånd, krävs bara att man känner någon som jobbar på RFN.
Nog är det fint fiske där, men i den här delen av världen är det ju det på många ställen. Den som vill ha tips kan till exempel kontakta någon lämplig medlem i www.vildmarksalven.se


Tillägg: Nu ser jag att du är intresserad av fåglar i området. Det vet jag tyvärr ingenting om, men om du vill så kan jag säkert ta reda på det, känner flera som vistas i området regelbundet (i jobb).
Ser förresten att du är från Schtaaan, det är tillräckligt förtroendeingivande för att jag även skulle kunna ta reda på möjligheterna för dig att komma dit. Har själv gått på Nordanå - för mycket länge sedan!
 
Senast ändrad:
brigas Låter som en mycket modig typ som du känner... :)

bananmannen Ja, något gott har det kanske haft med sig iaf.

KebneKajsa Det låter lovande! Kan möjligen bli aktuellt till sommaren. Jag kanske får anledning att återkomma.
Och Nordanå minsann! kul att höra. Det var ett tag sen det var skola där. :)
 
är det några militörer där numera då? finns väl inte budget för många raketövningar. bevakas området, kameror, patrull etc vid accesspoints? risk att man trampar på nåt obriserat?
 
Och Nordanå minsann! kul att höra. Det var ett tag sen det var skola där. :)
Tack för vänligheten att påpeka det ;) Jag tillhörde åtminstone den allra yngsta årskursen som började där. Eller var det näst yngsta... ? :)
Skämt åsido, hör av dig med pm om/när du är intresserad.

är det några militörer där numera då? finns väl inte budget för många raketövningar. bevakas området, kameror, patrull etc vid accesspoints? risk att man trampar på nåt obriserat?
Mest civilt anställda. Området är världens största provområde på land och i detta klimat, så det är framför allt andra länders budgetar och inte minst tillverkares som bränns där.
Det är bevakat, men jag kan inte uttala mig om hur stor risken är att upptäckas om man försöker ta sig in. Det verkar dock enklare att söka tillstånd, det är inte alls så svårt som det låter (och var förr.) Har man särskilda skäl behöver man nog inte ens känna någon som jobbar där.
Det händer att de tappar diverse flygfän, men risken att trampa på något obriserat är nog minimal, kanske obefintlig.
 
RFN är militärt skyddsobjekt enligt skyddslagen, vilket innebär att överträdelse skall straffas med böter eller fängelse i högst ett år. Sker fotografering eller annan avbildning eller mätning inom skyddsobjekt kan såväl material som utrustning som använts förklarats förverkad. Den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till skyddsobjekt skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Men visst, har man gott om pengar och tid så... ;)
 
I boken Skogsland och fjäll beskriver Carl Fries en vandring genom Udtja 1922. Han vandrade med en kompis från Jokkmokk till Arjeplog och skriver lyriskt om hur han roddes längs Tjeggelvas en magisk sommarkväll av en nybyggare från något hemman som nog ligger under vatten nu.

Boken kanske kan tjänstgöra som inspiration inför ett besök. Jag har själv funderat på en hösttur i området. någon gång.

Jörgen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...