Med eller utan kläder!

Hur uppnår man maximal komfort i sovsäcken? Om man ska sova ute och har sådär lite för tunn sovsäck brukar jag dra på mig understället och ett par torra strumpor innan jag hoppar i sovsäcken. Nu var det någon som berättade att man tvärt om minskar värmen. Det var något om att kroppen utstrålar värme och att kläderna bara isolerar bort värmen? Att det är bättre att lägga skaljackan och fleecetröjan utanpå sovsäcken istället? Hur är det egentligen?

/Jonas
 
Underställ

jonask; sa:
Hur är det egentligen?

/Jonas

Tjena,

det kan bli problem om man lägger sig med lager av täta kläder på kroppen. Fukten från huden stannar då kvar i kläderna och efter några timmar känner man sig kall. Därför funkar det bättre att lägga t ex jackan utanpå sovsäcken än att ha den på sig inuti.

Eller under sig, många glömmer att det oftast är från marken den riktigt besvärliga kylan kommer (avkylning genom direkt kontakt med kall yta).

Men ett underställ går utmärkt tycker jag, porösa och luftiga material stänger inte in fukten. En balaclava som täcker in huvud och hals är inte heller fel kalla tältnätter. Ansiktet avger ganska mycket värme.

Min åsikt i frågan,

J
 
Mycket över, mycket under

Att "isolera bort" värme låter som en termodynamisk omöjlighet, eftersom värmen kommer från din kropp.

Värmeisolering handlar om att låsa stillastående luft som värms upp av din kroppsvärme.
Jag tror också att ett tunt och luftigt underställ är det bästa. Själv sover jag bara med kallingar, utom när det är riktigt kallt. Blir det kallt lägger jag plagg ovanpå sovsäcken och under mig, för att minska värmeavledningen. Men det bästa närmast kroppen är nog en sovsäck.

Det viktigaste är att hitta balansen: har du för mycket kläder blir luftvolymen inuti säcken (mellan din kropp och sovsäckens insida) för stor för att värmas av din kroppsvärme - har du för mycket kläder och skräp i sovsäcken blir luftvolymen för liten för att isolera.

Det finns en minnesregel från försvarets överlevnadsenhet:

Mycket över
Lite i
Mycket under

Alltså: lite kläder på dig, mycket isolering över och under.
 
Underställ är inga problem

Håller med Martin undar hur man isolerar bort värme när den som sagt kommer innefrån kroppen, det är ju den värmen som ska värma upp sovsäcken. Tänk på att det finns inte en enda sovsäck i hela världen som kan värma upp någon som är kall. Det är ju du som är kaminen och sovsäcken som är isoleringen. Men för att svara på din fråga. Så länge du har lite på dig och det som du har andas bra så är det inga problem, stoppa större plagg utanför sovsäcken både över och under. Så kommer det att går bra

Ps: Glöm inte Mössan
 
MÖSSA, underställ och varma sockar gör mycket för värmen. Det är ju via huvudet den mesta värmen går ut vid kyla. Underställ och varma sockar håller luften stilla närmast kroppen och det är därför en relativt liten mängd luft som behöver värmas upp till komfortabel temperatur.

När det gäller kläder ovanpå säcken tycker jag du skall vara försiktig. Sovsäcken isolerar genom att du får luft mellan inner och ytterväv (och dig själv och säcken)- lägger du på kläder som väger så kommer de att trycka ihop säcken och det krävs alltså att kläderna tjockleksmässigt mer än väl kompenserar för ihoptryckningen. Dunjackor etc är naturligtvis väl värda att lägga ovanpå.

Kläder under säcken gör inte bara nytta för värmen i säcken (glöm inte heller att din kroppsvikt komprimerar säcken här, varför liggunderlagen ofta är det avgörande). Dessutom har du fördelen av att kläderna är varma att ta på sig på morgonen.
 
Det där med att den mesta värmen går ut via huvudet är väl ändå en gammal sanning med modifikation. Det gäller ju endast om man är klädd ordentligt utom på huvudet. Och med sådana förbehåll så kan man ju välja nästan vilket kroppsdel som helst.

Så jag skulle nog snarare sträcka mig till att säga att MYCKET värme går ut via huvudet, men bortsett från det ordmärkeriet så håller jag med Duracellkaninen fullständigt.


Leif...
 
Huvudet

bogart; sa:
Det där med att den mesta värmen går ut via huvudet är väl ändå en gammal sanning med modifikation.
Leif...

Det man brukar syfta på är väl att hjärnan inte kan stänga av blodtillförseln till huvudet för att spara värmeenergi, även om huvudet är oisolerat.

Benen och armarna däremot används ju av hjärnan som någon slags värmeregulatorer och hjärnan släpper på blod eller stänger av beroende bl a på hudtemp.

Att inte täcka huvudet i kyla leder alltså till större värmeförluster än att inte täcka extremiteterna. Värmeförlusten blir % större ju kallare det är eftersom huvudet är den enda kroppsdel där blodflödet aldrig anpassas efter kylan. Har man bara brallor kan det vara läge att dra dem över huvudet m a o.

Att uppsöka närmaste herr/dam ekipering är ju också ett alternativ förstås :).

V,

J
 
Jag känner till detta med blodtillförseln, men nog klarar man sig bättre i kyla iklädd en varm overall med huvudet bart än tvärt om, även om mössan är aldrig så varm.

Förresten så kan man ju testa det nästa gång man fryser i sovsäcken, kryp ur säcken och sätt den på huvudet i stället och se om det blir bättre :)

Leif...
 
bogart; sa:
Förresten så kan man ju testa det nästa gång man fryser i sovsäcken, kryp ur säcken och sätt den på huvudet i stället och se om det blir bättre :)

Visst, om du har ett huvud som är lika stort som kroppen så...

Sen handlar det inte om att frysa, det handlar om att bli nerkyld. Att frysa är inte farligt, fryser man så betyder det att man har känsel i huden som rapporterar kyla.

Har man dåligt med isolering på huvudet så kommer blodet i kroppen att kylas ner så att det inte räcker till att värma resten av kroppen. Man kommer alltså att bli nerkyld (hypotermi).

Har man dåligt med isolering på t.ex. benen så kommer kroppen att strypa blodtillförseln dit så att värmen i blodet inte försvinner. Det enda man riskerar är att förfrysa benen, resten av kroppen kommer att klara sig.


Sen undrar jag ju varför flerlagerprincipen inte skulle gälla i en sovsäck? När det gäller klädsel så rekommenderas ju alltid flerlagerprincipen, men i en sovsäck är den tydligen helt plötsligt förbjuden?
 
Jag har testat.... (nästan)

I de gröna kläderna fick vi höra om våra kloka grannar norrmännen som i vissa fall klarat livhanken just på att linda ollen som turban istället.

Så jag bestämde mig för att testa under en kall natt. Jag satte ollen på knoppen som en turban och kunde stå still på mina vaktpass utan att frysa. Kompisarna med ollen på "rätt" ställe var tvungna att hålla sig i rörelse och svor ve och förbannelse över kylan ändå.

En sovsäcksturban är kanske däremot i största laget :).
 
Precis,
grejen är ju att skallen PER YTENHET HUD slösar oerhört mycket mer än till exempel en arm eller en fot, samtidigt som vi ofta är kassa på att klä på oss på skallen.
Särskilt när man är kall, som sagt, då bålen och hjärnan prioriteras.
Så den gamla tumregeln är fortfarande helt och hållet sann:
"Fryser du på fötterna ska du klä på dig på huvudet"

Men då förutsätts det givetvsis att du redan tagit på dig på fötterna :)
 
Skalpanatomi

Det är riktigt att hjärnans blodflöde inte kan strypas på samma sätt som övriga kroppens hud.

En viktigare källa till värmeförluster är dock den senplatta, eller aponeuros, som utgör en del av skalpen. Denna senplatta spänner ut de ytliga blodkärlen på sådant sätt att strypning av blodflödet omöjliggörs. Därmed är skalpen alltid kraftigt genomblödd, oavsett hudens yttemperatur. Att vi inte fryser om huvudet är inte så konstigt, eftersom det alltid rinner värmande blod förbi köldreceptorerna. Tyvärr är blodet inte lika varmt när det återinträder i blodsystemets centrala delar, och vi får en generellt nedkylande effekt -> -> hypotermi!

En annan effekt av de utspända kärlen är att relativt små sår i skalpen alltid blöder ymnigt. De skadade kärlen kan inte stänga av sitt blodflöde, med följd att såren ofta måste sys.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...