Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba

Har varit med om när det började regna just när jag skulle ta ner tunneltältet. Kvickt ur med stängerna och packa ihop tältet. Intill två tyska grabbar med ett tält där de först skulle ta av yttertältet. Innertältet genomblött. Senare träffade jag grabbarna vid en fjällstuga. Var var deras tält? Jo innertältet hängde i torkrummet. Mitt innertält var torrt.
 
Helt nätinnertält må vara bra där det är torrt och varmt, men i våra fjäll kan det blåsa och regna horisontalt i timmar.
Då behövs ett yttertält som går ner i markytan och ett innertält som inte släpper in drag.

Min tanke o erfarenhet.

go tur
 
Tack för all återkoppling och tips utifrån er kunskap - den är väldigt värdefull.

Det här får jag nog fundera på lite mer än vad jag tänkt…
Jag uppskattar kvalitet och funktion, men där går HB Nallo/Anjan bort pga priset. Kan mycket väl dock tänka mig att det om något år blir ett HB-tält.
Vaude och Big Agnes-tälten som också givits på förslag har jag kollat lite på även tidigare och haft uppe i min jmf med Hubba Hubba och där är Vaude-tältet det mest tilltalande alternativet.
Har faktiskt efter er input om tunneltält även kollat lite på Helsport Lofoten Superlight 2, men det är för dyrt för min budget.

Ryggen är och förblir min stora begränsning, men jag vill inte att den ska stoppa mig från att få uppleva friluftsliv med tält! Så när SMUX efterfrågar min priolista så är det svårt att prioritera funktioner/vikt/kvalitet från 1-10, men det jag vill är att få möjligheten att få komma ut i naturen och testa på att tälta. Flertalet övernattningar med mitt första tält kommer definitivt bli i södra Sverige. Om jag beger mig upp till Härjedals/Jämtlandsfjällen i sommar så kommer det att bli en 7-10 dagars vistelse med stuga/lgh som vanligt och sedan 1-2 tältnätter om det spås bra väder och sedan tillbaka till stuga/lgh igen. Det blir inga flerdagarsövernattningar och jag kommer inte heller ge mig ut och tälta som novis i fjällen om vädret säger spöregn och stark blåst. Är medveten om att man kan bli överraskad av vädrets makter i fjällen även under sommarmånaderna, men är jag bara ute 1 natt så spelar det betydligt mindre roll än om jag är ute på en flerdagsvandring och allt helt plötsligt är vått och förblir så i flera dagar!

Så kontentan av det hela är att jag vill hålla mig till min budget men även hitta ett tält som ger ett bra värde i förhållande mellan vikt, funktion och i första hand för tältning i södra Sverige. Köper hellre ett tält än hyr ett eftersom jag då kan dra ut på äventyr när andan faller på. Skulle det vara så att jag tycker tältning är kul och ryggen pallar så är jag rätt övertygad om att jag inom 2-4 år investerat i ett kvalitativt HB-tält!
Är medveten om att inte ens i tältvärden kan man få allt(!), så kompromiss gäller – ska bara ta mig en extra funderare på vad det är jag ska kompromissa med utifrån mina första stapplande steg in friluftslivet med tält!
 
Plats Valdresfløja, tid en vecka efter midsommar. Väderutveckling på förmiddagen solsken och 20° i luften, mulnande på lunchen och snöstorm på em. Det kom 1,5 m snö på några timmar. Tyvärr hann alla inte i skydd.

go tur
 
Noterade att du tittat på Helsport superlight serie. Säkert ett bra tält vilket många vittnat om, men själv väljer jag bort den serien pga det mycket tunna tältgolvet. Vis av erfarenhet är det en punkt jag gärna tittar på och bär gärna några extra gram för att få ett lite kraftigare golv.
 
Tänker vända på utgångspunkten i denna tråd, dvs inte utgå från mina behov utan istället från faktisk erfarenhet från ett specifikt tält.

du som äger eller har ägt ett Hubba Hubba:
- Utifrån vilka behov köptes tältet - när var det primärt tänkt att användas?
- Var det ditt första tält?
- Vad fick dig att välja Hubba Hubba gentemot andra alternativ?
- Vilka för- och nackdelar upplever du utifrån DITT användningsområde?
 
Mellan tunna tältgolv och marken är ett markskydd väl buret. Jag kör med byggplast eller bubbelplast.
Tricket är att inte göra den större än innertältsgolvet, aldrig låta den sticka ut under yttertältet.
Isolerar väl för markfukten.

go tur
 
Tänker vända på utgångspunkten i denna tråd, dvs inte utgå från mina behov utan istället från faktisk erfarenhet från ett specifikt tält.

du som äger eller har ägt ett Hubba Hubba:
- Utifrån vilka behov köptes tältet - när var det primärt tänkt att användas?
- Var det ditt första tält?
- Vad fick dig att välja Hubba Hubba gentemot andra alternativ?
- Vilka för- och nackdelar upplever du utifrån DITT användningsområde?
1. Välbeprövat även på kalfjäll.
2. Enkelt att i regn sätta upp även yttertält först.
3. Går att uppgradera tältpinnarna.
4. Rätt uppsatt står tältet emot gale force vindar.
5. Bra i förhållande vikt och hållbarhet
 
Antagligen är denna tråd död vid det här laget. Känner ändå att jag måste väcka upp tråden. Själv förstår jag inte den sk skandinaviska tunneltältmodellen. Att behöva trä igenom en tältpinne i hård blåst verkar kinkigt enligt mig.. Har tältat flera veckor med ett Nemo Losi 3 p som har myggnät i övre delen av innertältet. Yttertältet når absolut inte ner till marken. Jag har suttit i 13 timmar i styv kuling och ösregn ovan trädgränsen flera gånger. Detta tält har varit krut torrt hela tiden. Svenskt klimat är inte annorlunda än på många ställen i norra amerika. De vet vad de gör. Det verkar finnas en slags sentimental vurm för det skandinaviska här 😇.
Golvet på Nemo Losi har bara 1500 vattenpelare. Med en footprint har detta inte varit några problem.I fyra år har jag tältat med min dotter i bl.a. fjällen med det. Det är som nytt ännu. Nu köpte jag Hubba Hubba för ensamvandringar. Jag kollade på HB Soulo men ser det än så länge som overkill för mig. Jag vet att Hubba Hubba är vekare än Hillebergs röda serie men det är en kompromiss. Jag vill ha ett praktiskt bekvämt tält och man måste tänka efter lite när man sätter upp tältet. Klicksystemet vid uppsättning är desutom väldigt mycket enklare i dessa kupoltält jämfört med tunneltälten. Kanske jag har svurit i kyrkan nu 😁 Det var mina 5 cent.
 
1. Välbeprövat även på kalfjäll.
2. Enkelt att i regn sätta upp även yttertält först.
3. Går att uppgradera tältpinnarna.
4. Rätt uppsatt står tältet emot gale force vindar.
5. Bra i förhållande vikt och hållbarhet
1. Jag har på kalfjället tältat i alla väder sommartid med ell liknande tält... Nemo Losi. Har varit väldigt bra. Köpte nu därför Hubbs Hubba.
2. Enkelt att få upp yttertält. Med lite övning fixar man lätt innertältet efteråt utan svårighet.
3. Msr har en uppsättning uppgraderade tältpinnar har jag läst. Lite osäker här.
4. Nemo Losi gjorde det och Hubba Hubba är ett väldigt liknande tält. ( Har inte hunnit tästa än).
5. Som sagt. Min referens är Nemo Losi. Köpte Hubba Hubba för att jag litar på konstruktionen från Nemos Losi som ser nytt ut ännu och goda rewies av Hubba Hubba https://testat.nu/vandringstalt/
 
Antagligen är denna tråd död vid det här laget. Känner ändå att jag måste väcka upp tråden. Själv förstår jag inte den sk skandinaviska tunneltältmodellen. Att behöva trä igenom en tältpinne i hård blåst verkar kinkigt enligt mig.. Har tältat flera veckor med ett Nemo Losi 3 p som har myggnät i övre delen av innertältet. Yttertältet når absolut inte ner till marken. Jag har suttit i 13 timmar i styv kuling och ösregn ovan trädgränsen flera gånger. Detta tält har varit krut torrt hela tiden. Svenskt klimat är inte annorlunda än på många ställen i norra amerika. De vet vad de gör. Det verkar finnas en slags sentimental vurm för det skandinaviska här 😇.
Golvet på Nemo Losi har bara 1500 vattenpelare. Med en footprint har detta inte varit några problem.I fyra år har jag tältat med min dotter i bl.a. fjällen med det. Det är som nytt ännu. Nu köpte jag Hubba Hubba för ensamvandringar. Jag kollade på HB Soulo men ser det än så länge som overkill för mig. Jag vet att Hubba Hubba är vekare än Hillebergs röda serie men det är en kompromiss. Jag vill ha ett praktiskt bekvämt tält och man måste tänka efter lite när man sätter upp tältet. Klicksystemet vid uppsättning är desutom väldigt mycket enklare i dessa kupoltält jämfört med tunneltälten. Kanske jag har svurit i kyrkan nu 😁 Det var mina 5 cent.
Skall tilläggas att jag också hsr HB Soulo gör mer utsatta tillfällen...
 
Hubba hubba är ett bra tält. Yttertältet kan sättas upp separat. Under snöfria perioden funkar det perfekt med innertält i nät. Andas överlägset bättre än täckta tält samt är avsevärt lättare. Har sovit ute i 16 m/s och hällregn i 25 tim på kalfjället i ett motsvarande Nemo losi 3p. Gick utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Foehammer117 Exped Tält Auriga Mesh och Venus II Bo och sova 11
Boludo Exped Orion Extreme tält Bo och sova 6
Repjkl Exped tält Venus III ?? Bo och sova 8
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...